/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Automatisk trafikkontrol
Fra : jnf
Vist : 940 gange
20 point
Dato : 28-01-04 20:30

Efter at have udlånt min bil til en ukendt kunde som uheldigvis er blevet fotograferet af en automatisk trafikkontrol, har jeg fået en bøde på kr. 500,00 for ikke at kunne oplyse navnet på kunden. Da jeg har flere mulige emner vil det blive en pinlig historie såfremt politiet kontaktede og afhørte dem alle. Det kan jo kun være een af dem. Så - jeg har valgt ikke at oplyse navnene på de mulige automobilførere. Jeg har dog hørt et sted at man ikke kan få bøde for at undlade at oplyse navnene. Spørgsmålet er: Kan jeg undgå at betale bøden - og hvordan?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-01-04 20:39

Det er føren som hæfter for "ulovlig" kørsel. Du hæfter kun for bilens lovlighed.
En prøvetur kan da også foretages uden legitimation.
Jeg mener ikke du skal betale, da du ikke kender føreren.
Emesen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-01-04 20:56

Kan man ikke se på billedet hvem det forestiller?

Accepteret svar
Fra : sipelip

Modtaget 30 point
Dato : 28-01-04 21:02

Det er mig bekendt kun skattevæsnet der har fordelen af omvendt bevisbyrde. Poltiet har ansøgt om det i forbindelse med fotofælderne, men jeg mener ikke de fik medhold. Dog er det ikke umuligt at de har ret til at give dig en bøde på mindstetaksten (500kr.) for ikke at ville oplyse førerens navn, men selve bøden må de i hvert fald ikke idømme dig. Der har dog været en principiel afgørelse i den slags sager, så der er en standard fremgangsmåde. Jeg er rimelig sikker på at de 500kr. er lovlige, men om det også gælder for forhandlere, der i sagens natur har mange biler ude at køre, er jeg ikke sikker på. Omvendt er der måske krav om at der skal føres 'regnskab' for hvem der låner hvilke biler hvornår af hensyn til netop din situation, flugtbilisme o.l. Jeg ville spørge en af FDM's gratis jurister.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-01-04 01:26

Der foreligger faktisk en nyere dom hvor en ejer nægtede at oplyse hvem der havde ført køretøjet og blev idømt en bøde.
Du skriver kunden. Hvis du udlåner din bil til en kunde skal bilen være registreret til udlejning og i den forbindelse skal du registrere hvornår kunden får bilen og hvornår han afleverer og er der tale om f.eks. en salgsvogn så skal der være en repræsentant fra firmaet med i vognen hvis den er på prøvenumre og er den registreret som firmavogn så skal der sammen med en kopi af dit kærekort noteres i hvilket tidsrum den er anvendt af den pågældende.
Der er ikke rigtigt nogen undskyldninger. Vel?

Godkendelse af svar
Fra : jnf

Dato : 29-01-04 11:07

Tak for svaret sipelip.