/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel 2000 - Datavalidering / Opslag
Fra : bgj
Vist : 1064 gange
45 point
Dato : 03-04-02 16:19

Hej,

Jeg har udarbejdet en skabelon i excel, hvor jeg laver en datavalidering på en liste. Listen er en kolonne med ca. 1000 adresser.

Mit problem er bare at det er mange adresser at rulle ned igennem hvergang, så jeg søger en løsning hvor jeg kan begynde at skrive... og så bliver listen mindre og mindre.

Dvs. hvis jeg skriver A - så vises kun de vejnavne med A og så fremdeles...

Hvem kan hjælpe med det ?

vh BGJ

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 03-04-02 16:34

Hej Bgj

Datavalidering i Excel giver dig mulighed for at definere, hvilke typer data du ønsker i en celle. Denne artikel beskriver, hvordan du opsætter datavalidering og fremstiller en projektmappe, du kan hente for at få eksempler på validering.
Link:http://www.alltheweb.com/go/2/H/web/http/www.msoffice.com/danmark/assistance/2002/articles/xlwebDataValidationSamples.aspx

----------------------------------------------------

Datavalidering i Excel giver dig mulighed for at definere, hvilke typer data du ønsker i en celle. Denne artikel beskriver, hvordan du opsætter datavalidering og fremstiller en projektmappe, du kan hente for at få eksempler på validering.

Link: http://www.alltheweb.com/go/3/H/web/http/officebeta.microsoft.com/danmark/assistance/2002/articles/xlwebDataValidationSamples.aspx

--------------------------------------------------------

http://www.newsgate.dk/dk/dk.edb.regneark/msg02268.html

http://www.newsgate.dk/dk/dk.edb.regneark/msg02277.html

http://www.newsgate.dk/dk/dk.edb.regneark/msg02246.html

http://www.newsgate.dk/dk/dk.edb.regneark/msg02289.html

http://www.newsgate.dk/dk/dk.edb.regneark/msg02275.html

http://www.newsgate.dk/dk/dk.edb.regneark/msg02280.html

MvH
Ishoey

Kommentar
Fra : bgj

Dato : 04-04-02 11:30

Hej Ishoey,

Tak for dit svar. Datavalideringen har jeg på plads, men det er den automatike genkendelse af ordet... Prøv i eksemplet e at skrive Cri i celle C5.... så bliver det automatisk "færdigskrevet" Child's Birthday... Hvordan får jeg den sidste lille finesse med ??

vh bgj

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-04-02 15:29

Automatisk genkendelse af ord har noget med attokorrektur at gøre. Så jeg vil foreslå at du går ind under Funktioner - Autokorrektur og derinde definerer hvad der skal autofuldførelse på.
mvh
Catbody

Kommentar
Fra : bgj

Dato : 04-04-02 15:44

Hej Catbody,

tak for dit svar...men det kan du ikke mene.... Jeg tror ikke at du har forstået mit problem korrekt... for det du foreslår mig er at jeg skal lægge 1000 vejnavne ind under autokorrektur... Og der er i hvert fald ikke optimalt !!?

vh bgj

Kommentar
Fra : catbody

Dato : 04-04-02 17:57

Jo - det mener jeg desværre. Men der jo allerede indbygget en form for autoudførelse i excel, i form af at excel inden for den enkelte kolonne i arket jo selv prøver at checke, om man har skrevet noget, der begynder med xxx...., og så foreslår en form for autofuldførelse.
Men jeg prøver at spørge en expert i news.gruppe dk.edb.regneark

mvh
Catbody

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-04-02 16:52

FUT til dk.edb.regneark

--
mvh
HC
"bgj" <bgj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:X8Eq8.5575$567.385165@news000.worldonline.dk...
> Hej,
>
> Jeg har udarbejdet en skabelon i excel, hvor jeg laver en datavalidering
> på en liste. Listen er en kolonne med ca. 1000 adresser.
>
> Mit problem er bare at det er mange adresser at rulle ned igennem
> hvergang, så jeg søger en løsning hvor jeg kan begynde at skrive... og
> så bliver listen mindre og mindre.
>
> Dvs. hvis jeg skriver A - så vises kun de vejnavne med A og så
> fremdeles...
>
> Hvem kan hjælpe med det ?
>
> vh BGJ
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Accepteret svar
Fra : catbody

Modtaget 45 point
Dato : 07-04-02 18:48

Så jeg fået en mulig løsning på dit problem.

Leo Heuser (hvem andre?) har lavet denne VBA løsning.

Dim Varer As Variant
'leo.heuser@get2net.dk, marts 2001

Private Sub TextBox1_GotFocus()
Varer = Worksheets("navne").Range("a2:f500").Value
End Sub

Private Sub TextBox1_KeyUp(ByVal KeyCode As MSForms.ReturnInteger, ByVal
Shift As Integer)
Dim TextInput As String
Dim LenTextInput As Long
Dim Counter As Long
Dim StartCell As Range

Set StartCell = ActiveSheet.Range("e1 ")
StartCell.EntireColumn.ClearContents

TextInput = TextBox1.Value
LenTextInput = Len(TextInput)

If (KeyCode <> 8 And KeyCode < 32) Or TextInput = "" Then Exit Sub

For Counter = LBound(Varer) To UBound(Varer)
If Left(UCase(Varer(Counter, 1)), LenTextInput) = UCase(TextInput)
Then
StartCell.Value = Varer(Counter, 1) & _
" " & Varer(Counter, 2) & _
" " & Varer(Counter, 6)
Set StartCell = StartCell.Offset(1, 0)
End If
Next Counter

Set StartCell = Nothing
End Sub

Prøv om du kan bruge denne VBA løsning.
mvh
Catbody

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-04-02 11:54

Jeg har fået denne løsning (venligst svar om du kan bruge den)

Hej
Leo Heuser (selvfølgelig) har lavet denne VBA løsning som
jeg har sendt til BGJ sammen med et eks.

Dim Varer As Variant
'leo.heuser@get2net.dk, marts 2001

Private Sub TextBox1_GotFocus()
Varer = Worksheets("navne").Range("a2:f500").Value
End Sub

Private Sub TextBox1_KeyUp(ByVal KeyCode As MSForms.ReturnInteger, ByVal
Shift As Integer)
Dim TextInput As String
Dim LenTextInput As Long
Dim Counter As Long
Dim StartCell As Range

Set StartCell = ActiveSheet.Range("e1 ")
StartCell.EntireColumn.ClearContents

TextInput = TextBox1.Value
LenTextInput = Len(TextInput)

If (KeyCode <> 8 And KeyCode < 32) Or TextInput = "" Then Exit Sub

For Counter = LBound(Varer) To UBound(Varer)
If Left(UCase(Varer(Counter, 1)), LenTextInput) = UCase(TextInput)
Then
StartCell.Value = Varer(Counter, 1) & _
" " & Varer(Counter, 2) & _
" " & Varer(Counter, 6)
Set StartCell = StartCell.Offset(1, 0)
End If
Next Counter

Set StartCell = Nothing
End Sub

--
mvh
HC
"bgj" <bgj.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:X8Eq8.5575$567.385165@news000.worldonline.dk...
> Hej,
>
> Jeg har udarbejdet en skabelon i excel, hvor jeg laver en datavalidering
> på en liste. Listen er en kolonne med ca. 1000 adresser.
>
> Mit problem er bare at det er mange adresser at rulle ned igennem
> hvergang, så jeg søger en løsning hvor jeg kan begynde at skrive... og
> så bliver listen mindre og mindre.
>
> Dvs. hvis jeg skriver A - så vises kun de vejnavne med A og så
> fremdeles...
>
> Hvem kan hjælpe med det ?
>
> vh BGJ
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>