/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
omdrejninger ?
Fra : KasT
Vist : 253 gange
50 point
Dato : 27-01-04 15:49

nu har jeg læst her på Kandu, at når man tilkører en cylinder, skal man ikke give mere end 1/3 gas de første x antal km osv... men jeg har også fået at vide at man skal sørge for at holde den på lave omdrejninger? min NRG tager først fat ved de 5000 rpm så kan det passe??

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-01-04 17:21

Det kommer jo an på hvad den normale top i omdrejninger er i sådan en ?? Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 27-01-04 17:31

Hovedformålet med tilkøring er at stempelet ikke må "rives" i cylinderen, og det sker let da stempelet udvider sig ved varme. Og da stempelet/stempelringe ikke har fået sin endelige form, før det er slidt til, er risikoen altid tilstede for at stempelet ved den øgedede
friktion, hurtigt bliver for varm, og sætter sig fast.
Efter en fastsidning kan stempelringene knække eller der er lavet ridser på stempel og cylindervæg. Det kan også være der ikke er sket noget, og du kan starte næsten med det samme igen, og så køre lidt forsiktigere.
For at modvirke den ekstra varme i tilkørselsfasen, er det en god ide at køre med størrer strålespids, og en lille sjat ekstra 2-taktsolie i benzinen. Og der er meget der tyder på at du kører med for lille dyse, da den kun vil trække rigtig ved mange omdr. Det er bedre at køre med for stor dyse, end for lille, når den så er kørt til, kan du gå ned i dysestørrelse.
Hvis der er koldt i vejret, kan man godt give lidt ekstra gas, og det er aldrig skade at køre lidt varieret. Det vil sige, at lege lidt med gashåndtaget, uden at køre med bundgas mere end feks. 10 sekunder.
Uddrag fra Motoline:

Effekt udstødning
Endepipen
hoveddyse
Indsugningsforstærkeren
klassisk effekt-potte
Montagevejledninger
Tomgangssystem
Udvekslinger

E-mail

Telefon:

HOVEDDYSE
Som du kan se af det tidligere er hoveddysen principielt kun ansvarlig for fuldfarts karburatoren, og sørger for via sin hulstørrelse for at der doseres den mængde benzin dyssestørrelsen er bestemt til. For nemheds skyld har karburatorfabrikanten givet dyserne numre således at man ved hvilken dyse man har monteret, eller har brug for at montere. Størrelsen der står på dysen har derfor kun til formål at kunne adskille størrelserne.

Du kan derfor ikke sammenligne numrene på en Del'Orto dyse med en Mikuni og vedtage at f.eks. str. 100 er str. 100 for alle mærker for det er ikke tilfældet.
Hvor stor skal dysen så være...... ??? Svaret er enkelt: Stor nok.
Hvordan finder du ud af om den er stor nok.. Jeg gør som følge, så det kan du jo også ligeså godt :
Jeg sætter en gearing på jeg med sikkerhed ved at motoren kan trække, så varmer jeg op og finder et stykke vej hvor der er mulighed for at køre topfart cirka. 100-200 meter.
Jeg afprøver i høj gear om motoren trækker helt ud... er det som om det sidste stykke på håndtaget ikke ligesom forøger motoromdrejningerne,(du kan egentlig dreje noget tilbage på håndtaget uden at det ændre noget) er din hoveddyse for lille, idet dit vakuum (undertryk i krumtaphuset) er stort nok til at suge mere luft, men din dyse tillader ikke mere benzin at slippe igennem, idet hullet, i dysen, er for lille. Resultatet af en sådanne situation er forudsigelig med 100% sikkerhed, hvis du holder på og ikke gør noget, nemlig.... for stor varmeopbygning i cylinderen, der med usvigelig sikkerhed sætter sig. Du kan fremskynde denne proces ved at køre op af bakke, med håndtaget i bund, på en meget våd bane, med en for stor gearing, så vil jeg garantere dig at du kan score en rigtig førsteklasses sætning af stemplet inden du er kommet ovenud af bakken, og hvis du er rigtig grundig, kan du også være heldig at lave et rigtigt pænt, flot, hul i stempeltoppen. Hvis du ikke tror på mig, kan du jo selv gøre forsøget...... men kig lige i reservedelslisten under stempler inden du begynder..

Så hvis du har stor nok dyse, kan du køre næsten som det passer dig, men jeg vil tilråde, at slide den pænt til (så kører den også stærkere senere-hen), ved at holde den for det meste under 1/2 gas de første 10 km, og 3/4 gas de næste 100km, så er du ved at være uden for fareconen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : KasT

Dato : 28-01-04 14:35

Tak for svaret pallebhansen.