/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kvalitet og sundhed på dåse eller i glas~
Fra : Patriar
Vist : 536 gange
100 point
Dato : 25-01-04 01:36

Hvis man nu f.eks vælger at købe kikærter på dåse, eller linser eller amdre former for bønner, hvor meget mere "usundt" er det så?
Jeg ved det mister nogle vitaminer og andre ting.
Men hvor meget er det i forhold til selv at koge det?

Hvad hvis man nu køber det i glas f.eks.
Er det næsten på niveau med selv at koge det?
Jeg har nemlig set at man kan købe bønner og linser på glas i nogle helsekost forretninger.
Og det tager jo overdrevet lang tid at koge bønner selv.

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 25-01-04 01:38

M-),:X),:-M

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-01-04 02:24

ih ja, et par timer mindst........

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-01-04 02:25

om aftenen: Sæt bønner i blød.
Dagen efter: kog bønner.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 25-01-04 02:25

orv. Jeg skal i seng!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 25-01-04 13:15

Hvor mange vitaminer m.m., der mistet, ved jeg ikke - det kommer vel hel an på hvilket produkt man køber. Men efter min opfattelse skal god og sund mad laves fra bunden af. At det så tager længere tid, må man bare tage med, og der er jo ingen, der siger, at du skal stå og kigge på bønnerne, medens de står i blød og koger. Det kan de godt klare selv .

Kommentar
Fra : gedestalden

Dato : 25-01-04 13:15

Hvor mange vitaminer m.m., der mistet, ved jeg ikke - det kommer vel hel an på hvilket produkt man køber. Men efter min opfattelse skal god og sund mad laves fra bunden af. At det så tager længere tid, må man bare tage med, og der er jo ingen, der siger, at du skal stå og kigge på bønnerne, medens de står i blød og koger. Det kan de godt klare selv .

Accepteret svar
Fra : rosekamp

Modtaget 100 point
Dato : 26-01-04 11:34

Konserveret grønt er som regel fuldt ud på højde ernæringsmæssigt, som hvis du selv koger det. Tit kommer man til at putte for meget vand i, koge det for længe eller på anden måde ødelægge det så vitaminer og næringsstoffer forsvinder. Men hvis du kan vælge et produkt som både fåes på konserves eller som frost, bør du vælge det frosne.

Grønne og røde linser smager rigtig godt både i salater, som tilbehør med f.eks. provencekrydderi i eller blandet i kartoffelmos, og så skal de ikke stå i blød og også kun koge et lille kvarters tid.

Det er også billigere at købe tørrede bønner end bønner på dåse. Jeg sætter dem altid i vand når jeg går i seng, så er de klar til at koge næste dag.

Kommentar
Fra : Patriar

Dato : 26-01-04 21:15

Rosekamp er du sikker på at grønt på dåse er fuldt ud på højde næringsmæsigt som tørrede?
Er det noget du har læst flere steder?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 27-01-04 12:45

Ja, det er det. Jeg ville også gerne have fortalt dig hvor, for jeg plejer at gemme alle mine blade for senere at aflevere dem til plejehjemmet og nu har jeg lige afleveret en kæmpe stak for en måneds tid siden - så jeg kan ikke finde det til dig. Men kan du ikke evt. prøve at e-maile til Sundhedsstyrelsen eller sådan nogle og spørge?

Rosekamp

Godkendelse af svar
Fra : Patriar

Dato : 28-01-04 01:58

jo det vil jeg prøve. Jeg havde det også på fornemmelsen
Tak for svaret, og tak til jer andre også....

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 28-01-04 19:44

Jeg takker mange gange for pointene

Jeg ledte inde på Sundhedsstyrelsens side men fandt ikke noget. Jeg fandt heller ikke noget på Fødevaredirektoratets hjemmeside, bortset fra dette, som du muligvis ved i forvejen:

"Hæld altid mad fra konservesdåser over i en anden opbevaringsbeholder, hvis der skal gemmes noget. Nogle konservesdåser indeholder tin, og det er svært at se om det er tilfældet. Tin kan give afsmag til maden, og i store mængder kan det give akutte forgiftninger specielt hos børn. Symptomerne vil være opkastning og diarre.

Afsmitningen af tin fra dåser sker hurtigere, når der er ilt tilstede, men der sker også en afsmitning igennem holdbarhedsperioden. Du bør kassere dåsemad ved holdbarhedsperiodens udløb, selv om indholdet ikke lugter, ser nor­malt ud og ikke virker fordærvet."

Rosekamp