/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Erstatning for Bukkehornsblad
Fra : rosekamp
Vist : 8876 gange
50 point
Dato : 24-01-04 20:23

Jeg har forgæves prøvet at finde ud af, hvad jeg kan erstatte Bukkehornsblad med (da jeg ikke kan købe det her i byen), men uden held. Kan jeg bruge Bukkehornsfrø i stedet, og i så fald, i hvilket forhold?

Hvad smager Bukkehornsblad af?

Hilsen Rosekamp

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 24-01-04 20:43

Hvad er dit formål - er det som urtethe bare for nydelsen, eller som helsebringende eller andet?

Jeg har selv brugt bukkehornsfrø som omslag i forbindelse med betændelsestilstande, men kan da se i Mrcussens Helbredende urter, at det også anbefales til indvortes brug (altså the) - jeg ser derimod intet om bukkehornsblad, men derimod bare bukkeblad. Planterne vokser forskellige steder og er således ikke den samme, trods navneligheden.

Om bukkehorn står der angivet, at det er frøene der bruges, hvorimod der om bukkeblad står, at det er blade og stilk der bruges.

Men skriv lidt mere om det er til et bestemt formål du skal bruge planten, samt find ud af om du muligvis har taget fejl af plantens navn.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 24-01-04 22:55

Nej, det hedder ganske rigtig Bukkehornsblad. Jeg skal bruge det i en indisk kyllingeret og det er fra samme plante (Bukkehorn), da man også bruger Bukkehornsfrø til at blande karry og marsala af.

Men ja, det er også rigtigt at det er en (et-årig) lægeplante (fra Mellemøsten).

Bukkeblad (Menyanthes Trifoliata) er en art af Ensian-familien der vokser i moser og som man bl.a. bruger til kryddersnapse.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 24-01-04 23:04

Ja, men så blev jeg da klogere - vidste ikke, at bukkehornsfrø indgår i karry - men jeg så kan jeg nok ikke hjælpe dig - men håber da, at der er andre, der har nogle ideer, som kan erstatte/ligner bukkehornsblad i smagen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-01-04 00:46

Hej

Bukkehornsplanten hedder på latin Trigonella foenum-graecum (sidste del betyder græsk græs), og både b-blad og b-frø kommer fra samme plante. På engelsk hedder den fenugreek. Jeg har aldrig prøvet bukkehornsblad, men bukkehornsfrø har jeg set i indvandrerbutikker. -grønthandlere osv. Hvis du er fanatisk kan du købe frø i Norge på
http://www.leuthens.no/VisItm.html?Id=10244 , og med lidt god vilje skulle det give blade.

Og det er sundt ad helvede til: "Bruges mod kraftige betændelsestilstande, astma og bihulebetændelse. Anvendes mod feber, lunge- og øjenproblemer og betændelsestilstande. Virker som et afføringsmiddel og desuden sænkende på kolesterolniveauet. Myggeafvisende."

Og andre steder kan man læse, at det fremmer mælkeproduktionen og giver større bryster!! Men det smager godt

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 31-01-04 11:03

da jeg kan se, at dit spørgsmål stadig er åbent hos mig formoder jeg det er fordi du har glemt at lukke det - så det vil være fint at du gør det

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 31-01-04 18:15

Nu har jeg jo heller ikke rigtig fået besvaret det endnu. Spørgsmålet var, hvad jeg kan bruge i stedet for.

Rosekamp

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 01-02-04 18:07

Svaret er, at diu godt kan bruge b-frø i stedet for b-blad. Jeg har lige lånt "den Antikke kogebog" på biblioteket og finder en opskrift på Persisk yoghurtsuppe, hvor der skal bruges 1 bdt. friskhakket bukkehorn eller 1 tsk b-frø.

Men du må selv gætte, hvor stort et bundt er.

Vagnr

Godkendelse af svar
Fra : rosekamp

Dato : 02-02-04 07:04

Tak for svaret vagnr. Så vil jeg klø på med krum hals og se at få lavet den opskrift jeg har liggende at vente

Rosekamp