/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
gode råd hjælpppp
Fra : return
Vist : 315 gange
6 point
Dato : 21-01-04 19:18

hej igen!

nu hvor jeg har hentet en bootdiskette til via technet.

har hentet to nu en win 98 boot og en pm dos til xp .

har jeg siddet og prøvet mig frem med at oprette partioner ,
en på 30gb 0g ca en på 86 gb men hvorfor kan jeg ikke bare installere xp.pro
når jeg har fået formateret begge drev ?, og hvorfor kan jeg kan jeg ikke lave fat32 om til NTFS når jeg opretter mine partioner ? p.s det skal lige siges at jeg har brugt win 98 booten . N:B: ok da jeg fik mine partioner formateret og ville installere xp med det samme kunne jeg ikke men min me kunne godt hvordan kan det være , man skal vel da ikke først installere me for derefter at opgradere til xp ??

den anden prøvede jeg også og fik lavet om til NTFS men der stod så noget med at der ingen partioner var , men i vinduet ,hvordan opretter jeg partioner i den boot og får formateret og lavet om til NTFS så jeg kan køre xp .pro?

og hvordan navn døber man sine partioner for der var en der hed c blev kaldt pri og den fik et navn men de andre jeg prøvede kunne jeg ikke døbe og når de ikke er døbt burde man så ikke kunne trykke delete hvis man vil slette dem og så bare trykke enter ,men det virkede ej .

håber art der er nogle der kan hjælpe

hilsen hansi !

i den boot der hedder pm dos til xp er der nogen der ved hvordan man bruger den korrekt der stod noget med log mode og en ting mere jeg lige har glemt :

p.s. hvad er log mode

for har også prøvet og den kan jeg ikke helt finde ud af ,

jeg kan godt oprette en pri partition men når jeg prøver at oprette en mere tror nok at den blev kaldt extern så kunne jeg for det første ikke navn give den og hvis jeg bare trykkede på enter kunne man ikke boote fra den hvis man forsatte

hjælp mig lige så er i flinke

det jeg gerne vil have lavet er : at få oprettet to partioner i NTFS .

30 gb og en på resten ca 86gb

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 19:40

Extended betyder udvidet. I et udvidet område kan oprettes flere patitioner.
En pri er en primary partition hvor du kan lægge XP.
Hvis din XP kan boote fra CD-rom (altså ikke en opgradering) så kan du bare lægge din XP på den første partition på 30 GB.
Din HD ser nok sådan ud:
(pri 38 GB) [ ext. tom]
du kan få den til at se sådan ud:
(pri 38 GB ) [ ( 86 GB ) ]
eller sådan:
(pri 38 GB ) [ (40 GB) (46 GB ) ]
Emesen.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-01-04 19:40

98 kan ikke håndtere NTFS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-01-04 19:50

Jeg talte om technet's diskette og glemte at se at det var din 98 du havde brugt.

Kommentar
Fra : return

Dato : 21-01-04 20:25

nej har brugt technet's diskette begge to og har prøvet min egen boot 98

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 16 point
Dato : 21-01-04 20:33

Du kan ikke uden videre lægge XP på en ext. logisk partition.
Din boot rækkefølge i bios bør stå sådan (hvis du ind i mellem vil boote fra disketten)
first A
CD
HD
ellers
CD
A
HD

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 05-02-04 09:20

Tak for svaret emesen.