/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Skabelon i word
Fra : suri
Vist : 985 gange
200 point
Dato : 20-01-04 14:10

Jeg er i gang med at oprette diverse skabeloner i forbindelse med f.eks. standard breve/besvarelser til kunder, brugere og privat. Jeg er en erfaren word-bruger, bortset fra brugen af skabeloner, der er jeg en ren novice. Jeg vil meget(!) gerne lære, hvordan jeg selv kan sætte en skabelon op, UDEN at copy/paste fra en standardskabelon, samt hvordan jeg selv styrer den.

Jeg vil gerne have forslag til, hvordan følgende opgaver løses på bedste vis.

- Hvordan kan jeg selv suværent bestemme, oprette/fjerne elementer i en "dropdown-box" indenfor autotext, så der kan stå andet end f.eks. "Kære hr. og fru", "Mange hilsner" etc.

- hvordan kan jeg fjerne synlige koder, så det kun er selve feltet, der synligt angives

- hvordan afgrænser jeg et felt, så det ikke overskrides

Jeg er ikke interesseret i tabel-lignende formularer. Jeg vil også gerne vide, hvordan "bogmærkers" funktion angives og udføres. Jeg ved godt, hvordan jeg indsætter bogmærker, men hvad hjælper det, når jeg ikke ved, hvordan jeg skal angive en funktion?...

Det er et "langhåret" område og spørgsmål, men det kan være, at du evt. også kan henvise til relevante nyttige links eller litteratur på området.

Bedste hilsner

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 20-01-04 18:05

Hej!

Skriv den ønskede tekst og tryk derpå Alt+F3 for at oprette teksten som ny autotekst. Du kan også bare vælge Indsæt - Autotekst - Autotekst... Så kan du tilføje og slette, som du vil i autoteksterne.
M.h.t. et felt, så opret et fra værktøjslinjen "Formularer", højreklik på det og vælg Egenskaber. Der kan du bl. a. vælge længden på feltet.
Var det dét?

M.v.h.

Ulle

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 200 point
Dato : 20-01-04 18:06

Hej
Det ser lidt tomt ud med svar her... hva...
Jeg syntes det er lidt svært at se hvad dit problem er.... Men jeg forsøger at give dig lidt.
Hvis de laver et nyt dokument ov vælger at dette slal være en en skabelon vil den få efter navnet *.dot i stedet for *.doc
når man opretter noget på basis af en *.dot fil vil den spørge efter at blive gemt som *.doc fil.

Med hensyn til felter kaldes disse formular felter og indsættes fra værktøjslinien "Formular".

Når du indsætter et rulleliste felt kan du lave de tekster du vil i listen via at højreklikke på feltet og vælge engenskaber.

Hvis du vil lavet dokumentet aktivt skal du anvende Visiual Basic elller Macroer. De er lidt svære at beskreve her i kort tekst.

Når du er færdig skal du blot beskytte skabelonen, til foreksempel udfyldning af formular.

Længden af formular felter styres af egenskaber som ved rullelister.

Så har du lidt at starte på.

Nu har jeg åbnet ballet, så kan du se om der kommer flere svar.

Eller må du uddybe hvad du manlger, sådan lidt mere præcist. Brede spørgsmål giver brede svar...

held og lykke Benjamin

Kommentar
Fra : ulleulle

Dato : 20-01-04 18:09

Hov... Jeg glemte bogmærket... Du skal bare vælge Indsæt - Reference. Så kan du vælge det ønskede bogmærke, som du efterfølgende kan klikke på for at komme et andet sted hen i teksten. Har jeg glemt andet?

Ulle

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-01-04 19:17

Når du har rettet din "skabelon" til, kan du >gem som >filtype>dokumentskabelon
Vil du have den til at åbne som standard:
Du har lavet en skabelon "abc"
kopier "abc" til "kopi af abc"
Luk word og åbn word og luk det nye dukument (word med grå skærm)
Filer>ny>marker "kopi af abc" >ok (en kopi af din skabelon er åbnet)
Filer>gem som(F12)>filtype>dokumentskabelon>du kan nu se skabelonen "abc" og den almindelige skabelon "normal">
H-klik på "normal" >omdøb> til "normal1">h-klik på "abc">omdøb>til "normal">
Nu skulle word åbne din nye skabelon "normal" hver gang.
Hvis du sletter en skabelon med navnet "normal" vil word selv oprette en ny med standardopsætning.
Emesen.

Kommentar
Fra : suri

Dato : 23-01-04 11:17

Mange tak for svarene, men jeg har stadig problemer. Jeg tror selv at problemet bunder i, at jeg roder lidt rundt i de enkeltes elementer betegnelser, funktioner og hvordan med arbejder med dem.

Jeg har prøvet at angive felter og oprette en dropdown-box, hvori der kun er mine helt egne valgmuligheder. Men det virker ikke. Jeg har ikke forståelsen af, hvor jeg starter, og hvordan jeg så udfører det herefter. Jeg vil gerne selv kunne oprette, styre og angive et autotextlist, hvori der er forskellige elementer såsom mine egne hilsner, overskrifter, o.l. Jeg har prøvet mig frem med felter, autotext, bogmærke, men - men - men......

Alt i alt fatter jeg ikke, hvordan jeg rigtigt kommer i gang med skabeloner. Jeg vil ikke nøjes med at copy/paste fra andre skabeloner. Jeg vil helt selv kunne oprette og angive, hvor modtageadressen skal stå, selv kunne lave en liste med forskellige standardoverskrifter, angive et område, hvori der skal stå en brødtekst, selv definere mine hilsner og underskrift.

Ja, Benjamin - endu engang et meget bredt spørgsmål - og tak for dit gode brede svar, men lige nu famler jeg lidt i blinde. Hjælp!

Mange hilsner
Susanne

Kommentar
Fra : moltov

Dato : 23-01-04 11:26

Det er sku lidt svært, idet man kan lave skabeloner på mange måder...Sådan gør jeg:

1. Skrive brevet
2. Lave designet
3. Indlægge felter i dokumentet, hvor man skal skrive noget. Her kan man vælge, hvor lang en tekst max. må blive.
4. Er det okay, så "Låser" jeg dokumentet, og husker at vælge "Udfyldning af formularer"

5. Nu kan man kun skrive i de felter jeg har valgt

Moltov

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-02-04 23:11

Hej
Har ud fået svar på dit spørgsmål, og løst dit problem ?
Hvis du har må du gerne lukke spørgsmålet.
mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : suri

Dato : 03-02-04 21:49

Tak for svaret Benjamin.Hansen.