/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fysik
#NavnPoint
pbp_et 5378
svendgive.. 2190
transor 1763
berpox 1458
rubion 1050
3773 930
sipelip 890
vagnr 815
SimonGjer 695
10  CLAN 630
Brænder træ??
Fra : lyhne1
Vist : 561 gange
20 point
Dato : 17-01-04 18:22

Hejsa.
Jeg sad forleden og fik en mærkelig tanke...
Jeg er ikke fysiker (Sikert derfor jeg ikke kan svare på det)

Hvis vi siger at træ antænder/brænder ved (Som sagt jeg er ikke fysiker) X grader, hvad sker der så hvis man putter det ind i en beholder uden ilt og derefter varmer det op til over X grader???
Vil træet forgå?? eller hvad sker der med det???

VH
Lyhne1

 
 
Kommentar
Fra : Teil


Dato : 17-01-04 18:28

Det bliver nok til noget lignende trækul

Kommentar
Fra : KooL


Dato : 17-01-04 18:29

Hejsa :D
Det kan ikke selvantende
og vil ikke brænde uden ilt

jeg formoder at det bliver meget tørt :)

Mvh KoL

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 18:45

Det 'smelter', ændre tilstandsform/krystalstruktur. Intet kan brænde uden ilt = O2 ! At noget brænder betyder netop, det går i forbindelse med ilt.

</MOLOKYLE>



Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 18:53

Tak for umådeligt hurtige svar
ja ikke. det var også min tanke..Men jeg troede ikke Træ var temperaturpåvirkeligt...Men det gælder måske kun på om det udvider sig/trækker sig sammen (Som metal) det kan godt ændre struktur??
Ville det så være ikke et godt isoleringsmateriale i ting, der anvender forholdsvis høje temperaturer??

hvordan ville det så se ud efter sådan en tur??

tillæg: er at det brænder så en slags oxidering?? (Hedder det det??)

Lyhne

Kommentar
Fra : KooL


Dato : 17-01-04 18:55

hvis det smælter, så må det til sidst oxo koge, og dermed gå op i røg - lol hehe :D
Bare for sjov ;)

Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 18:59

netop... Det kan jo ikke smelte/fordampe... stenet at indånde træ i fordampet (Ikke at forveksle med røg) form...


Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 19:08

At brænde = gå i forbindelse med ilt = negeyt reagerer med O2 = ilt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 19:10

negeyt= Glem det ! ...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 19:11

noget..

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 19:12

jaja. Men er oxidation ikke også at gå i forbindelse med O2 molekyler???

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 19:17

Jo.. og oxidation er også forbrænding ..bare langsomere !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 19:22

Se her; under 'Forbrænding' ..lidt nede på siden : http://www.natlex.dk/kemisk.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 19:28

jaja..Jeg kender godt fotosyntese og respirationsligningerne...Men resten står jeg nok af ved (Se hvorfor i mit indledende spg...)

Hvis træ så bare krystalliserer, ville det så ikke være smart at anvende det som isoleringsmateriale, i eksempelvis store forbrændingsanlæg??

Måske er det bare fordi jeg ikke forstår hvordan det skal "Ændre tilstandsform...??

Lyhne


Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 19:37

lyhne1 -> Du kan åbentbart ikke læde indenad :

Citat
Forbrænding :

Når stof forbrænder indgår det i en kemisk reaktion med ilt O2.

Dyr kan ikke selv skaffe sig energi direkte fra sollyset. De udnytter i stedet energien oplagret i de organiske stoffer i planterne.

C6H12O6 + 6O2 ® 6CO2 + 6H2O + energi

Vi mennesker udnytter også den solenergi der er oplagret i planternes (eller dyrenes) organiske materiale enten via føden eller via afbrænding af fossile brændsler. Man skelner mellem fuldstændig - og ufuldstændig forbrænding.

ex. Fuldstændig forbrænding C + O2 ® CO2
Ufuldstændig forbrænding 2C + O2 ® 2CO

Den fuldstændige forbrænding foregår, hvis der er rigeligt med ilt til stede til processen. Hvis dette ikke er tilfældet, bliver forbrændingen ufuldstændig.


Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 19:38

læde ??? ..læse .. selvfølgelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 19:47

Undskyld, men hvad mener du?? du kan ikke stave?? Som jeg sagde, kender jeg godt respirationsligningen, men har lidt svært ved at se det for mig...


Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 19:50

Har du overset :

Citat
Når stof forbrænder indgår det i en kemisk reaktion med ilt O2


</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 19:53

nej, det har jeg ikke overset, men det er jo ikke svaret på spørgsmålet... Det er jo netop, at forudsætningen for at et stof kan forbrænde (især træ) er tilstedeværelsen af O2, og hvis dette ikke er tilstede hvad sker så ??Det mest logiske ,for mig, ville være: Ingenting.. ??

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 20:23

Ikke : '..især træ' ... ALT..!!! Ingen ilt =O2 = ingen forbrænding. Svar nok?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 20:34

ok... Men hvad er det så der sker.. Forbliver træstykket intakt? eller krystaliserer det, som du var inde på før?? jeg forstår godt at forbrænding forudsætter O2..

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 20:52

Cellulose f.eks ændre karakter og de biokemiske forbindelser omstruktureres/ødelægges. Ja.. det kommer til at ligne kul, men der sker ikke nogen forbrænding. Der kan tilføres energi nok til, de forskellige stoffer går 'itu' eller kombineres til nye forbindelser. Mht. træ ;vil jeg tro, der bliver dannet frit (rent) kul carbon = C2 + plus frie radikaler af diverse biokemiske forbindelser og hvad der ellers måtte befinde sig i den opvarmede masse.

Forestil dig, du varmer vand under nul grader (is) op. Det ændre krystalstruktur, bliver flydende, ..er stadig vand H2O.

Opvarmning , men ellers ingen kemisk reaktion.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 21:04

Hehe. Jeg fik lige en sjov ide.. fra en af mine venne, som påstod at træ altid vil indeholde en vis mægde vand, det vil forbrænde, O2 dannes og ild dannes...

Se bort fra det før..
Det du siger er altså forudsat at ikke-vandholdigt træ opvarmes, så bibeholder det sin form, eller om muligt danner forbindelser med andre atomer/molekyler, så der dannes nye stoffer?

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 17-01-04 21:20

Ja

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 21:26

Ok.
Tak for svaret Molokyle..
Der går nok lidt inden du får nogen point for dette, skal lige se om der er andre forslag..
Men mange tak for hjælpen....(Og din tid. )

VH
Lyhne

Kommentar
Fra : Sunowich


Dato : 17-01-04 21:31

Gi dog mig det træ så ka det da få lov at lave lidt glæde her i hjemmets brændeovn med massere af ilttilførsel og så ka lillemor og undertegnede hygge os på isbjørneskindet imens *SS* På forhånd tak Suno

Kommentar
Fra : lyhne1


Dato : 17-01-04 21:42

HAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tak...SUNO!!

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 20 point
Dato : 19-01-04 23:04

I princippet er det der sker i en mile, at du opvarmer træ uden ilt. Du kan gøre det i meget lille format i et reagensglas.
Først afdamper ethanol (træsprit) og vand, senere harpiks, gasser, der er meget brændbare, samt tjærestoffer, og til sidst spalter du vand fra, og kulstoffet bliver tilbage. Rent trækul. Forskellige tjærestoffer der kan bruges til imprægnering.

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 20-01-04 10:40

Sæt rigtig meget fut under f.eks som mål i en partikel-accellerator, så får du plasma. Der er så ikke engang grundstoffer tilbage.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 22-01-04 21:16

Læs svaret hos Rosmon, selvom han glemte eddikesyren, som osse gasser af ved opvarmning

Godkendelse af svar
Fra : lyhne1


Dato : 23-01-04 09:00

Tak for svaret A.C.Rosmon.

Og mange tak til jer alle...

                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste