|
| Escort 1,4CVH smider olie i luftfilter Fra : bigdane_dk | Vist : 1778 gange 100 point Dato : 09-01-04 09:44 |
|
Hej guruer
jeg har et lille mærkværdigt problem, som jeg ikke selv kan greje.
Det drejer sig om at min Escort 1,4 stationcar fra 92 er begyndt at smide olien op i luftfiltret. Det kommer IKKE fra kaburatoren, men fra den ventil der sidder og styrer friskluftsventilen på luftfilterindsugningen. Jeg har en lumsk mistanke om at olien kommer fra ventildækslet, men kan ikke lige finde ud af hvordan i alverden der kan komme SÅ meget olie derop? det drejer sig om ca 1 liter pr 300 km, og der står IKKE en blå sky bag mig når jeg kører. Der er INGEN problemer med tomgang, den går stille og jævnt. Der er en anelse ventilklapren, men det er jo kun forventeligt, da den jo ikke er en årsunge mere. Dytten har kørt den bagatel af 160.000 km. Det skal lige siges at der ind i mellem lugter svagt af glykol, men der bruges IKKE vand ??
Har I nogle gode ideer til hvad i alverden der kan være galt?
Bare så jeg er forberedt når jeg skal til at splitte den ad.
Mvh & pft.
Bent
| |
|
Hej sune,
hvis det er en revet cylinder eller en defekt oliering, ville jeg så ikke have en dårlig tomgang? eller en blå røgsky efter mig når jeg kører??
En defekt ventil ville vel også give dårlig tomgang?
men under alle omstændigheder må jeg vel lige få lavet en kompressionstest.... hvis det vil vise sig der?
Mvh
Bent
| |
|
Hej Sune,
Tro mig
Jeg HAR checket at der ikke er for meget olie på.. eller sagt på en anden måde... bilen sørger SELV for at der ikke er for meget...
Mvh
Bent
| |
| Kommentar Fra : Senzela |
Dato : 09-01-04 17:33 |
|
HAHA...Jeg må lige indskyde en sjov anekdote. Jeg var udsat for en lignende "episode" med min Lada for et par år siden. Jeg havde af en fagmand ladet mig fortælle, at en bil ALDRIG måtte løbe tør for olie. "Godt så" tænkte jeg..."Så skal den dæleme få olie" og jeg pøsede et par dunke olie på. Det skulle jeg godt nok aldrig have gjort for kort tid efter begyndte den rigtigt nok at ryge helt vildt og tomgangen blev helt tosset. Jeg tænkte "GISP...motoren er nok færdig", indtil min kære bror kom og gav mig en ordentlig skideballe, da han konstaterede at luftfilteret var fyldt med olie og at oliestanden var langt over max. Det gør jeg så ikke mere!
Held og lykke med dit problem.
| |
|
Hej Senzela,
tak for din lille anekdote..
Det har været noget af en oplevelse.... er jeg sikker på..
Til jer andre, så vil jeg da melde tilbage når vejret bliver lidt varmere, og jeg kan stå i den stooooooore fodkolde garage og lave automobil
I kender godt den garage ikk'?? der hvor der er MEGET højt til loftet... :*)
Mvh Bent
| |
| Kommentar Fra : sir_kaj |
Dato : 12-01-04 22:32 |
|
Hej
Underkompression altså slidt motor tyder det på, men alt den olie kan da ikke være
kommet med op i luftfilteret.
1. Lad motoren gå i tomgang.
2. Fjern eller aftag øverste dæksel på luftfilteret ( hvis omdrejninger stiger markant,så
er der tale om underkompression, så nok ny motor.
3. Lad bilen går 5 min i tomgang , varm motor, tjek om der kommer sort røgsky bagud,
når der herefter gasses op
så er ventilhætterne ( paraplyerne def ) udskiftes evt med topstykke påmonteret.
kc
| |
|
Hej Sune,
Jo da, jeg skal nok lukke det, men jeg tænkte at I gerne ville høre nærmere når jeg har haft toppen af dyret?
Jeg kan da sagtens lukke det nu, men så er det jo ligesom at JEG ikke husker at opdatere det
Som jeg skrev oppe.... så vender jeg tilbage når jeg har haft mulighed for at begrave fingrene i dyret
MEN MEN MEN MEN hvis der er udbredt stemning for at få spørgsmålet lukket, så gør jeg da det....
Mvh
Bent
| |
|
en lille update til de interesserede
I går tænkte jeg.. wow lige et vejr til nærmere undersøgelse af dytten.... ud at køre en lang tur.... motoren godt varm.. alt fint... bilen pænt placeret i en carport.. bakket ind... nice..
af med luftfiltret.. med motoren igang... har I egenlig tænkt på hvor nøjsom en bil er med hensyn til luft? nå... da dækslet til luftfiltret blev fjernet, så kørte motoren stadig ved lav tomgang.. dvs. ingen rpm-øgning.. men det er egenlig utrolig at den overhovedet kunne få luft... da jeg tog luftfiltret ud.. DRYPPDEDE det med olie!!!! bwadr..
Jeg lyttede så lidt til motoren, og jeg synes at kunne høre en meget udtalt ventilbanken.. næsten som om at de hydrauliske ventiløftere var slidt op... hmmm men ærligt.. så lød det altså til at komme fra kaburatoren, dvs lyden blev mindre fremtrædende da der blev lukket for luftfiltret...
nå.. lukkede kalorius igen (dog uden ny indsats.. ja ja.. jeg ved godt at der kan komme spyfluer mv. ind i kaburatoren så, men lige pt er der ikke det helt vilde dyriske liv i luften.. såehhhh.. jeg tager chancen.. indtil jeg får revet toppen af motoren..)
nå.. færdig med de iagttagelser jeg skulle gøre.. indtil jeg kom om bag bilen... ud for udstødningsrøret var der en våd plet ca 20 cm i diameter.. Det viste sig dog mest at være vand, men der var sorte "udstødningspletter" i sådan lidt lige som man ville forvente bag en dieselbil.. hvis I forstår hvad jeg mener..sodpartikler og olie.. lignede det for mig..
Lyder dette bekendt for nogen af jer guruer?
mvh
Bent
| |
|
Hejsa og goddag fra et for længst glemt (for nogle) spørgsmål
Så har jeg haft toppen af min lille dyt.... det var spændende..
resultatet... tja.. fire brændte udstødningsventiler.. som dog ikke blev skiftet.. for hvor skaffer man sig sådan nogle en lørdag aften kl 1800???
Alle 8 ventiler blev slebet og renset.. paraplyerne skiftet... cylindervæggene checket (ikke så meget som en enkelt ridse..) toppen på igen.. wow.. det hjalp.. men løste ikke HELT problemet.. der er dog ikke helt så meget overtryk mere, men jeg bliver jo nok nødt til på et senere tidspunkt at skifte ventilerne, løfterne og paraplyerne igen... suk.. men sådan er der så meget.. når man ikke kan undvære sin dyt... så er man jo nødt til at samle den selv om det ikke er den optimale løsning...
Om der stadig kommer olie i luftfiltret.. tja det vender jeg tilbage med, når jeg har kørt lidt længere.. har ikke kørt mere end ca 20 km endnu.. såehhhh... vi får se..
Mvh
bent
| |
|
Hejsa,
Man kunne næsten fristes til at kalde dette spørgsmål for "the neverending story"
så er udblæsningsventilerne skiftet.. og og og.. den bruger stadig olie... men den er kommet til at køre længere på literen... altså pr liter benz.... god ting...
så tilbage er nu... det må være slidte stempelringe mv. såehhhh...
Er der basis for follow up eller skal vi lukke og slukke nu?
Mvh
Bent
| |
|
jeg syntes du skulle få taget en dynamisk komp test på alle 4 cylindre. hvordan ser dine tændrør ud, sorte,hvide,kokset grå? ånder den meget op ad oliedækslet og retur slange? ryger den blåt når du slipper speederen ved kørsel?
| |
|
hejsa,
Så er vi kommet så vidt at efter 1½ år har jeg fået ordnet dytten.. og hvilken fryd
Det blev til nye stempelringe, nye ventilløftere, nye ventiler, planslibning af topstykke, ud over det, så var bundkarret rustet op. Ud over det, så fik jeg at vide at knastakslen er slidt op.
Motoren er blevet som ny, (hmmmm det meste af den er vel egentlig også skiftet ) bruger nul mere olie, har fået en behagelig lyd, godt træk, og kører den formidable sum af 13-14 km pr liter (BENZIN altså.. ) Det er vel egentlig meget godt gået af en gammel bil... De ting der ikke er skiftet.. har da trods alt rundet 190.000 idag...
Men årsagen til mit problem var altså... slidte stempelringe... Sunowich.. du får de famøse points.
Mvh og tak for hjælpen
Bent
| |
| Godkendelse af svar Fra : bigdane_dk |
Dato : 30-09-05 09:14 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|