|
| Min maxi tager ikke gas Fra : luxenburger | Vist : 451 gange 150 point Dato : 06-01-04 11:30 |
|
Jeg har lige sat det gamle cylinder+kaburatorsæt på min maxi efter at have haft et tunsæt monteret. Alt er ved det gamle - men ved ca. halv gas dør motoren, medmindre man lige præcis åbner for chokerstemplet i kaburatoren. Så går den fint igen, men så vil den til gengæld ikke gå i tomgang. Den burde jo kunne køre uden at skulle have benzin via chokeren.
Hvad kan problemet være? Jeg overvejer at sætte en større hoveddyse i, men forstår ikke helt hvis det er problemet, for den har jo tidligere kørt fint. Hvis nogen har en ide hører jeg det meget gerne.
| |
|
Okay, jeg må lige have set indsugningsstudsen efter osv. Har man nogen ide om, hvor stort et spring man skal lave mht dysen - der sidder en standard 44 i nu?
Mht til tunsættet, så var det et PM-7 tun fra STC. Den kørte egentlig godt men kunne ikke gå i tomgang og så satte den ud efterhånden som den blev varm. Motoren gik simpelthen ud, hvorefter den kunne startes igen og kørte så ca. 200 m og gik ud igen. Så er der langt hjem fra arbejde....så jeg skiftede til det gamle sæt for at tjekke om det mon kunne være en elektrisk fejl, men det lader det ikke til. Bortset fra problemet med gassen kører det fint, så jeg aner ikke hvad årsagen kunne være til det andet.
Nu vil jeg hjem og rode med den og en værkstedsbajer!
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 150 point Dato : 06-01-04 17:11 |
|
Hvis dysen er rigtig, skal den kunne køre helt uden chooker, når den er varm (efter 1-2km) i hvert fald ved bundgas.
Hvis den ikke kan køre uden chooker, er det fordi den har fået et "friere luftfilter", eller plumben er fjernet, eller den har fået anden udstødning. Løsningen er så at give den dyse 48-50.
Tomgangen skal stilles på tomgangsskruen, og ikke kabelet (kabelet skal have lidt frigang, selvom styret drejes)
Luftskrue og tomgangsskrue skal stilles for at opnå tilfredsstillende tomgang, og grundindstillingen er i bund, og så 1 1/2 omg. ud.
Ved finindstilling skal motoren være varm, og der skal ikke opnås så højt omdrejningstal som muligt, men en federe blanding (1 /2 omg.længere ud), uden at dø eller firtakte.
Før montering af karburator, gennemblæses den i dyser og strålespids og svømmerhus og forsiktig i nåledyse, med trykluft.
Tunsættes karburator har for stor dyse
VH Palle Hansen
| |
| Godkendelse af svar Fra : luxenburger |
Dato : 07-01-04 08:20 |
|
Tak for svaret pallebhansen. Jeg vil straks gå i krig med de par nye dyser jeg har købt, og jeg har fået tætnet indsugningsstudsens tilslutning til cylinderen.
Du skriver at tunsættets kaburator har for stor dyse - kan du uddybe det? Jeg er meget interesseret i en nærmere forklaring, da jeg simpelthen ikke kunne fatte problemet.
Mange hilsner
luxenburger
| |
|
TUNSÆTTET:
Når en maskine bliver varm, har den ikke helt brug for så meget benzin (Derfor bruges chokker ved kold motor), hvis den dør når den er varm (Den kan også være ved at sætte sig "fast", hvis den ikke er kørt ordentligt "roligt til, men det er en anden sag), kunne man fristes til at tro den har for stor dyse. (Hvis det er tilfældet kan den næsten starte uden chooker)
http://www.kandu.dk/dk/tip/5833
Når et tun ikke kan gå i tomgang, får den falsk luft, eller nålen i gasspjældet er flyttet for højt op, eller ikke stillet rigtigt i karburatorskruerne. Karburatorskruerne, er hovedsagelig til indstilling af tomgangsblandingen.
Husk også på at et tunsæt skal have et tændrør der leder varmen hurtigere væk (Et højere tal på tændrøret)
ORGINALSÆT:
Hvis indsugningsstudsens tilslutning til cylinderen, var utæt, fik den jo tyndere blanding, og skal måske nu ikke have skiftet dyse, eller kun have 1 dysestørrelse størrer.
N.B: Det er altid bedst at give nye pakninger, når man skifter cylinder/karburator, og rense den gamle "pakningsfilm" ordentlig af.
VH Palle Hansen
| |
|
Jeg takker for dit meget fyldestgørende svar. Jeg har sat ny pakning + flydende pakning ved indsugningsstudsen og skiftet til en dyse 46 i stedet for 44. I morgen får den lige en prøvetur, så må vi se.
Hvad tunsættet angår så vil prøve at montere det igen en dag. Men den blev faktisk ikke kørt rigtig til fordi knallerten skulle være klar til det famøse Cannonball Run 2003. Den kørte ok de første 70 km og så begyndte problemet, som dukkede op igen og igen så snart motoren var varm. Og vi havde gjort en del ud af at få dyset den rigtigt ind og endte med en 110'er dyse til en 20 mm kaburator (vistnok dellorto).
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|