|
| Kommentar Fra : thomat |
Dato : 23-12-03 09:39 |
|
Hej carlsen6
Din ide lyder til at være udemærket. Men du kan også prøve at starte med at give alle dine gummilister noget silicone spray .Tør alle listerne af med en klud og så spray noget på tør lidt af det overskydende væk . Det hjælper.
god
Mvh thomat
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 23-12-03 09:41 |
|
Det er netop problemet, den slags bruger meget strøm.
Elvarme i sæderne, bagruden o.s.v.
Gode kreative ideer skal frem.
Næste problem er at overbevise fabrikanterne om behovet.
| |
| Kommentar Fra : JensT |
Dato : 23-12-03 09:44 |
| | |
| Kommentar Fra : thomat |
Dato : 23-12-03 10:11 |
|
det skulle jo også sagtens lade sig gøre at lave nogle varmetråde i gummilister det er nok et spørgsmål om vilje og penge og behov hvis det kun er i Danmark der er behov er chancen nok ikke så stor.
Jeg forestiller mig det skulle være en ganske svag varmetråd den skal ikke afgive for meget varme kun lige til at holde den frostfri evt. med en styring så den kun varmer et bestem tidsrum evt. med et tænd/sluk ur eller efter temperatur den skal jo ikke bruge al strømmen . Der fås nogle tænd/sluk ure til motorvarmer som man stiller til et tidsrum de skal varme og samtidig er de afhængig af temperatur dvs. af uret kun tænder for strømmen hvis temperaturen er f.eks under 0 grader . Det kunne evt. godt overføres til dine lister
thomat
| |
| Kommentar Fra : viskinge |
Dato : 23-12-03 10:15 |
|
Du har givet for lidt silicone, hvilket oftest er problemet hvis man ikke kan åbne, dørene i frostvejr. Mange gør den fejl, at efter at have smurt silicone på, at de tørre det hele af igen. Det kan godt være lidt vanskeligt at ramme den nøjagtige dosering, men når den er ramt, fryser dørene ikke fast.
God jul
MVH
| |
| Accepteret svar Fra : 3773 | Modtaget 180 point Dato : 23-12-03 10:40 |
|
Varmetråde i alle afskygninger kan købes hos Devi eller Jevi (kan aldrig huske hvem - de var eet firma engang). Firmaerne ligger i vejle. Jeg tror nok det er jevi du skal have fat på. Du kan bestille varmetråd i alle mulige og umulige effekter og længder. De bruges til alle former for frostsikring , gulvvarme mv. Ideen lyder forjættende med f. eks et par watt om låsen og f. eks. en 20 - 30 W i døren. Men skidtet dræner dit batteri, der i forvejen ikke har det nemt i frostvejr. Skal det laves godt, bør man måske overveje et "camping-relæ" + et ekstra batteri der trækker alt det der ekstra noget, ellers risikerer man ikke at kunne starte!
Det nemmeste er at holde fugten væk med silikone, og/eller bruge en motor/kabine varme eller et fyr i bilen.
Men lad da høre hvad du opfinder - det lyder skægt!
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 23-12-03 10:45 |
|
Kanthaltråd kan du købe på ruller.
Det kunne være sjovt med nogle eksperimenter.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 23-12-03 10:53 |
|
En trailer med 20 bilbatterier, campingrelæ.
Så kan de vilde forsøg starte.
Med Storm P i minde.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 23-12-03 11:02 |
|
arhhh Teil, nu røg der vist Georg Gearløs i det.
Næh, køb en autoriseret varmesnøre, så du ikke stikker ild i bilen. Der er mange kræfter i et bilbatteri, hvis det bliver kortsluttet. Et enkelt 60Amp batteri har en kapacitet på ca 0,72 kWh, så regn selv på det.
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 23-12-03 11:09 |
|
En anden interessant "energigemmer" var den velisolerede dunk med salt, koblet til bilens kølevandssystem. Ideen er simpel, du udnytter bilens overskudsvarme til at smelte salt i en velisoleret dunk. Når du igen skal køre, cirkulerer du vandet igennem tanken og du har varmt vand med det samme i blines kølerkreds. Og hvorfor duer det. Jo du udnytter det at du har en tilstandsændring i stoffet i beholderen - altså at saltet er smeltet (vistnok ved 70 - 75°). Jvf forsøgene i skolens fysiklokale skal der meget energi til netop tilstandsændringen fra fast til flydende. Princippet udnyttes i isbanker, hvor du kan oplagre kølekapacitet til spidsbelastninger. Systemet har dog en kedelig egenskab, ved at anvendelsen af salt i beholderen, mildest talt er uheldig, hvis du får lækager i systemet.
Meeen Georg Gearløs længe leve. Hvo' ikke forsker og spørger, finder ikke ud af en skid!.
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 23-12-03 11:18 |
|
3773
ideen med kølevandssystemet har jeg også i hovedet.
men en anden teknik dukkede op, fra flyindustrien.
en lille kompressor nogle ventiler, korte trykimpulser ved
eller i gummilisterne får isen til at revne og dørene kan åbnes.
metoden bruges på flyvinger, der fungerer det udmærket.
thomat
i udviklingsstarten overdriver man som regel alle dimensioner,
derfor traileren med batterier, humor og leg må gerne være
med i dette spil. Det føder nye ideer.
| |
| Godkendelse af svar Fra : carlsen6 |
Dato : 20-01-04 08:41 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|