/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
10.000 rpm hdd, eller 2 hhd på raid 0?
Fra : Olle_hansen
Vist : 360 gange
100 point
Dato : 20-12-03 16:43

Hej, jeg sidder med en enkelt Maxtor Diamond plus 9 120gb 7200rpm 2mb cache. Den kører hele tiden, og så vidt jeg kan tænke til, er det den der sænker hastigheden på min pc...
Så har jeg set at man kan købe en IDE-harddisk med 10.000 rpm, i stedet for 7200rpm... Tænkte at jeg så ville installere Windows og andre ofte brugte programmer på den hurtige, og andet stuff på min nuværende, for at få systemet til at køre hurtigere...
For det SKAL være IDE-harddiske... Andet er for dyrt...
Mit andet valg, ville være at købe en disk magen til den jeg har nu, og køre raid 0 på de 2 harddiske, så dataene bliver delt på begge harddiske, dermed hurtigere skrive-tid...

Bemærk, at den harddisk med 10.000 har kun 36 gb... Så med raid løsningen får jeg 84 gb mere, end ved den hurtge disk...

Hvad er det klogeste/bedste at gøre?

Accepteret svar
Fra : buch78

Modtaget 110 point
Dato : 20-12-03 16:51

Hejsa.. jeg vil ikke anbefale dig at få en på 10.000rmp da de larmer… men derimod at købe en med 8mb cache og med 7200rmp

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 20-12-03 16:52

er det så meget hurtigere med 8 mb?

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 20-12-03 16:59

Jeg vil sige at hvis du går fra 2mb til 8mb cache vil du kunne mærke det..

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-12-03 16:59

Med en større chach-ram kan den læse mere ind til brug, som ligger klar til benyttelse.
Forestil dig en chach-ram på 120Gb. Så var alt læst ind på forhånd.

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 20-12-03 17:03

Ja, ok... Så ved jeg det, men det besvare ikke helt mit øverste spørgsmål...

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 20-12-03 17:11

Du vil få lidt mere ud af at køre Raid 0.. men jeg vil ikke anbefale dig det.. for hvis en af diskene går ned mister du ALT

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 20-12-03 17:13

Citat
RAID level 0 (Striping): Består af to eller flere diske, og gør kun det, at den får computeren til at tro, at alle harddiskene er en stor. Det skyldes, at dataene deles ud på de diskene, så der kan læses og skrives med højere hastighed. Problemet med RAID 0 er, at hvis den ene disk går ned, så er dataene på de andre diske intet værd.

Citat fra http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/01/07/19/3856223

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 20-12-03 17:24

Hvis du kører med to harddiske i raid0 med forskellig kapasitet vil din samlede kapacitet blive det dobbelte af kapaciteten på den mindste. Det der er til overs på den største vil ikke kunne bruges.
(80 GB + 120 GB 160 GB i raid0).
M.v.h. Gambrinus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-12-03 17:36

www.edbpriser.dk er der en god produktguide for diske, så om du vil have raid eller den nye standard for IDE, vil jeg lade op til dig, da der er lige så mange meninger som der er mennesker.
Men grunden til jeg blander mig, er din kommentar: Den kører hele tiden
Der er noget galt hvis det er tilfældet, øjensynlig har du virus/spyware, så tryk Ctrl+alt+delete, og se under processer, hvad der kører som kræver prossesorkraften, og fortæl evnt. hvad det er for et program.
Har du opdateret/skannet antivirus/spyware.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-12-03 17:37

Hvad mener du med den kører hele tiden? Det bør den jo ikke!

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 20-12-03 17:47

Den arbejder kraftig, når jeg laver ting på commen...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-12-03 17:50

Har du prøvet noget så simpelt som diskdefragmentering? Nu kender jeg jo ikke din pc! men en 7200 disk burde være rigeligt med mindre man bruger programmer der bruger swapfilen meget, som f.eks. tunge grafikprogrammer!

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 20-12-03 18:03

Ja, ja... Også det... Bruger kun 60 gb af disken, så den er ikke overfyldt, heller...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-12-03 18:08

Hvor meget ram har du? Og hvad er dine pc specs. forøvrigt?
Prøv osse det Palle siger med spyware!
Gå ind på www.spywarefri.dk og brug deres online værktøjer!

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 20-12-03 20:10

OG HUSK - RAID0 giver ikke nogen speciel sikkerhed, faktisk er datarecovery meget vanskeligere fra et skadet RAID0 system.
Hvis raid er for sikkerhedens skyld, så brug RAID1

(Ved godt det stort set allerede står her i svarerne, men dette er blot for at understrege de problemer man kan være på vej ind i med RAID0)

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 20-12-03 21:26

tedd: Har 512 mb DDR-ram pc3200, og jeg har cirka 300mb ledig... Det er ikke swapfilerne der er problemet, tror jeg i hvert fald ikke...
AMD Barton 3000+
512 mb DDR-ram
GeForce fx 5600 128mb
Harddisken står øverst... Andet jeg har glemt?

Jeg har brugt de foreslåede programmer på www.spyrewarefri.dk, og der intet "skidt" på min computer... Vil bare have hurtigere hdd....

JensT: Det er bevidst at det er raid 0... Kender risikoen, men har ikke hørt om nogen dårlige historier... Ømh, det er ikke en backup disk, jeg skal ha... Kender godt det med datarecovery...

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-12-03 11:31

Jeg har den samme HDD som du har bare med 8 MB cache og den giver en ret mærkbar ydelses forbedring,har du prøvet at slette alle dine gammle gendannelses punkter,et enkelt gendannelses punkt kan sagtens fylde fra 50 til 200MB og det er noget der sløver HDD'en
Start>alle programmer>tilbehør>system værktøjer>disk oprydning>flere indstillinger>systemgendannelse>ryd op,nu slettes alle gendannelses punkter på nær det sidste oprettede,og kør så en diskdefrag,og har du to HDD'er
der er lige hurtige så læg swap/sidefilen over på den.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 28-12-03 11:34

og behold kun 5 til 10 MB på master,til gneoprettelses lager/dump

Godkendelse af svar
Fra : Olle_hansen

Dato : 19-01-04 18:17

Tak for svaret buch78.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 19-01-04 20:15

Hvad har du så fået købt ??????