/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk problem w98.
Fra : milojo
Vist : 268 gange
60 point
Dato : 19-12-03 01:08

Jeg har en harddisk hvor vi har haft Windows samt Red hat samt Linux på . Nu har jeg fået fjernet Redhat og Linus og derefter partioneret hardisk til C: og D: drev . Tidligere delt på hver sin part .

Nu er mit problem at cd drevet og dvd*en ikke findes som drev, og derfor ikke er at finde mere i kontrolpanel , ikke regere når jeg sætter en cd i drevet på cd eller dvd .

Hvad kan jeg gøre.
Jeg har fundet en fil som hedder aspi 4 i 1 og instal. denne . Opdateret hos Windows - hjalp ikke lige.

milojo

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-12-03 01:13

Er alle drev sat til auto inde i bios?

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 19-12-03 01:34

Til Tedd.
Har ikke kigget efter , jeg er ikke rutineret i dette.
Kigger efter.

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 19-12-03 01:40

Skal jeg kigge under ......First boot Device , Second Boot Device, Third Boot Device

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-12-03 09:16

Ja og så sætte dem på auto og så finder puteren dem selv Sune

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-12-03 11:18

Når du har kørt linux, ligger der en ordre i master boot record.
med en 95/98 startdiskette kan du evt. rette dette.
start comp. med startdiskette
ved A promten når den er rullet ind skriver du:
A:\>fdisk /mbr og tryk enter husk en enkelt afstand mellem k og /
Emesen.

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 19-12-03 12:09

Til Sunewich.
Det er under Advanced BIOS Features at jeg finder - First boot Device , Second Boot Device, Third Boot Device
Det er ikke miligt at sætte dem til Auto......

Til emesen.
Jeg prøver lige dette senere i dag.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-12-03 23:18

næh tror det er generelle indstillinger du skal kigge under! Det første menupunkt hvis du har award bios!

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 19-12-03 23:57

Jeg er gået videre og er nu ved at geninstallere min windows 98 - før havde jeg 98 se , nu kun W98.
Under installereing møder jeg nu følgende :

Manglende FAT-mediebyte.
EN fAT-MEDIEBYTE er en kode , der står øverst i fillallokeringstabellen ( FAT ) Den angiver ,at drevet er formateret til
brug med MS-DOS eller Windows. Scandisk kan nemt indsætte den manglende mediebyte.
Men hvis dette drev er formateret til brug med et andet filsystem, f.eks. HPFS eller NTFS, kan det blive beskadiget,
hvis du løser problemet, og du kan risikere at miste data.
<reparer > <Ignore> <Forige skærm>

Jeg vælger at standse nyinstallering for gå tilbage og tjekke FATên ......
eller skal jeg satse og gå videre ......

Lidt problematisk må jeg sige som ikke uddannet inden for området
Kan jeg få et hurtigt hint fra en venlig sjæl.....

milojo

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-12-03 00:43

Du nærmer dig løsningen!
Da jeg ikke går ud fra du har data tilbage fra linux kan du jo godt trykke ja til reparer. Svarer til det emesen har skrevet 19/12/03 kl 11.18

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 20-12-03 01:02

Tak Til TED.

milojo

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 20-12-03 01:44

Nu kan jeg ikke komme videre. Er stødt på FAT contra HPFS contra NTFS .
Det er for vildt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-12-03 03:20

Det er muligt du kan bruge fdisk fra en win98 startdiskette til at fjerne partitioner og formattere i fat!

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 20-12-03 03:44

Tedd.
Hvordan er jeg i fat , hvor ....
Næsten givet op

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 20-12-03 03:44

Tedd.
Hvordan er jeg i fat , hvor ....
Næsten givet op

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 20-12-03 13:55

Du skal ikke give op..................endnu.
Hov - du har partitioneret din HD men nok ikke formateret den.
Først - kan du se partitionerne i fdisk.
Kan du det, så ud for A når du har startet comp med en startdiskette
A:\>format C:
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 20-12-03 17:59

Jo men så formatterer du kun c partitionen. Lyder som om du har flere partitioner! Du kan slette partitioner med fdisk, og så oprette dem som fat32 partitioner igen med fdisk. Og derefter skal du formatere dem!
Hvis det lykkedes så giv points til emesen, det var ham der kom først med den startdiskette!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 20-12-03 18:58

Du kan da også formatere de andre partitioner.
startdiskette>start comp uden CD-rom og ved A
A:\>format D: Jeg går ud fra at din partition har fået drevbogstavet D
Emesen.
Giv ikke op før vi har givet op.

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 21-12-03 22:27

Tak til begge for support.

Jeg har desværre fået slettet den windows 98se der var installeret på C-drevet - og under forsøg på at
geninstalere windows ,kun 98 - for jeg hele tiden meldinger om at der er fundet en fejl under formateringen af den
primære harddiskportition - tryk ENTER for at afslutte installationen.

Jeg har flyttet dokumenter og lign. fra C-drev til D-drev for at gemme de mest nødvendige filer, så derfor ville jeg
helst ikke røre d-drev og eventuelt formatere hele harddisken
Det er min kærestes pc - rebet strammer om halsen............ .

Nu vil jeg lige gennemgå de løsninger i begge 2 så venligt har nævnt og se om jeg kan komme videre.

Foreløbig mange tak.
milojo

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 21-12-03 22:59

Til Tedd og Emesen.
Følgende kan jeg se -
Under Vis partitionersoplysninger - Aktuelt harddiskdrev: 1
Partition Status Type Enhedsnavn Mb System
C:1 A Pri DOS 1090 unknown
2 ExT DOS 5060

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 21-12-03 23:23

Til Ted og Emesen.

Nu følgende -
Partition Status Type Enhedsnavn Mb System
C:1 A Pri DOS C 1090 FAT32 - bemærk her
2 ExT DOS 5060 --- -- - mangler her

Linnie 2 har ikke benævnt drevet D..... samt mangler FAT32.

Kan jeg benævne drev ? med D og lave den bestående til FAT32 ....... ?
Milojo

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-12-03 00:39

Hmm lad os nu lige tænke os om!! Drev D? Det må jo næsten være den der ikke har drev betegnelse!
Nu blir det sgu kompliceret igen! Har du fået de oplysninger fra f disk?

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 22-12-03 00:57

Til Tedd.

JA det er afskrift fra Fdisk.

Under indgang til Fdisk blir jeg spurgt om jeg vil aktivere understøttelse af stor harddiske. jeg skriver ja
Er et korrekt handlet.
milojo

Godkendelse af svar
Fra : milojo

Dato : 22-12-03 01:06

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 22-12-03 01:12

Til Tedd.
Efter format C og disknavn benævnt C kommer :

1.141.030.912 byte samlet diskplads
831.488 byte i beskadigede sektorer
1.140.199.424 byte tilgængelige på disken

4.096 byte i hver allokeringsenhed
278.368 allokeringsenheder tilgængelige på disken

derefter et serienummmer

milojo

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-12-03 14:22

Du har nu et C: drev som er aktivt (A) og formateret.
Og et Extended drevområde uden partition/formateret partition
Med fdisk skal der oprettes et logisk drev i ext. området
Når du vælger logisk drev vil den automatisk lægge sig i EXT. (betyder udvidet)
Og når du kan se drevet D:
Ved A: (under fdisk)
A:\>format D:
Emesen.

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 22-12-03 15:56

Til Emesen.

Vil jeg miste alle mine data på D drev under oprettelsen af det logiske drev og ved A:/format D

tak

milojo

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-12-03 15:58

JA................ hvis du har data på D: er er den jo formateret.
Emesen.

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 22-12-03 16:02

Til Emesen.
Er det min sidste udvej ......

skal jeg svare ja til aktivere understøttelse af store disk - / under opstart af Fdisk ...

milojo

tusind tak Emesen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-12-03 16:02

Jeg gætter på at:
Windows på en part
Linux på 3 part i ext.
Et D drev i ext. med windows adgang.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-12-03 16:05

Jeg gætter på at....du har haft :

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-12-03 16:09

Hvilken windows 98/2000/XP havde adgang til dit D: drev
Hvis der ikke er rørt for meget på dit "gamle" D: drev kan du muligvis hente et program til at læse disse filer.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-12-03 16:10

Her er programmet:
http://www.runtime.org/gdb.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-12-03 16:16

Eller her:
http://www.freewindows.dk/fw/modules/news/
downloads>rul ned til SYSTEM UTILITIES>Data Recovery Tools
Emesen.
Ellers er der kun en vej format D:

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 22-12-03 16:17

Det kan jeg ikke svare på .
Jeg havde maskinen med inde på min skole hvor it-support ( hjalp ) med at ændre fra 3 drev til 2 altså fra C - D - E -
( F & G drev var cd-r og dvd ) til drev C og D .
Han glemte måske lige at benævne nye drev med D
Når vi startede maskinen op skulle vi vælge mellem Windows / Redhat / Linus - ingen aktion betød Windows start ,
derfor ville vi gerne bare havde Windows installeret

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 22-12-03 16:22

TAk Emesen.

De data jeg nu har på D-drev er disse vi kopiere over fra C-drev , for ikke at miste data !
Jeg har fjernet Windows 98 se - men kan ikke installere w98 , den melder fejl vedr. Fat sammenspil mellen C og D

Kan jeg så stadig rede data fra D-drev uden Windows installeret ?

Foreløbig mange Tak Emesen

milojo

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-12-03 16:27

Ja det kan du muligvis fra en anden computer.
Harddisken skal sættes i den anden computer som slave.
Men jeg har ikke prøvet med data-recovery så du må ind og læse i de to henvisninger.
Emesen.

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 22-12-03 16:28

Som jeg selv ser mine muligheder her og nu blir jeg nok nødt til at lave en fdisk og format D for at komme videre ....

Min kærestes reb strammer om halsen .....

milojo

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-12-03 16:36

Gisp - det må være hendes maskine du benytter nu - ja det må du nok hellere.
Emesen.
God

Kommentar
Fra : milojo

Dato : 22-12-03 18:25

Hej Emesen.

Mange tak for din hjælp.

Min egen lille 200 pc står ved siden af , derfor er det muligt at være på .

Glædelig Jul og Godt nytår .

Milojo