/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Afmontering af krumtap....
Fra : CiaoStyrer
Vist : 1975 gange
50 point
Dato : 09-12-03 16:24

Kan simpel hen ikke få den krumtap af.... Det enste jeg har gjordt er at skille motor blokken af, og fjerne den halvrunde dims.... hvordan får jeg den krumtap af... Jeg har prøvet at vende den sådan at motor blokken vægt ligger på krumtappen og så slå med en gummi hammer....

 
 
Kommentar
Fra : sphere


Dato : 09-12-03 19:24

du skal varme motor blokken og køle krumtapen. da metal udvider sig når det bliver varmt og trækker sig sammen når det bliver koldt, burdte det gøre trixet. ps. af samme grund har en motor lkke godt af koldstart.

mhv sphere

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 09-12-03 21:17

Du skal ikke slå med en gummihammer, den "svarer" ikke.
Bare hold om krumtaphuset, og slå med dens vægt.
Den ende af krumtappen hvor den halvrunde dims (noten), sidder på akselen, er formodentlig "tændingsenden".
Denne ende slåes lige ned mod et brædt der ikke er for tykt, og som ligger ned på et betongulv.
Det er den eneste måde, og man kan ikke vide om akselen går ud af lejet, eller lejet følger med ud, og efterfølgende skal trækkes/slåes af krumtappen.
Men bemærk ved monteringen af nye lejer: Simmerringene (de sorte gummitætninger)skal skiftes ved at slå/brække dem ud "udefra"
De nye skal bankes forsiktig ind med en top (fra topnøglesæt) der kun rammer helt ude på deres største diameter.
Simmerringene og lejerne monteres i aluminiums krumtaphusene, før krumtappens aksler føres ind (først i bund med den ende du nu har problemer med)
Lejerne skal vendes rigtig: Den side af lejet der er lukket, skal vende ind mod midten. Og lejet bankes fast, HELT I BUND (ellers kan krumtaphalvdelene ikke nå hinanden). Også de bankes med en top, KUN PÅ DEN YDERSTE RING.
VH Palle Hansen


Kommentar
Fra : CiaoStyrer


Dato : 10-12-03 15:50

Tak for det, men kan det passe at der er kommet slør i krumtappen efter at have skildt motorblokke fra hinanden....????

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 10-12-03 16:51

Hvis den stadig sidder i den ene halvdel, og du ikke endnu har slået den ud, vil der være ganske lidt slør i det tilbageværende leje, og det vil se stort ud, fordi krumtapakselen er så lang.
Hvis du mener på midten, hvor vægtklodserne (balanceklodser), må der ikke være noget. Herinde på midten, sidder plejlstangen fast på krumtappen med et leje. Plejlstangen må kunne vippes til siderne, dog ca 2-3mm til hver side, målt i toppen.
En udmåling af krumtappen, kan foregå, ved at spænde den ene ende fast i kæberne af en drejebænk, den anden ende styres af en pinolholder. Så kan man sætte et måleur ind på akselen tæt til vægtklodserne på midten. Når så det hele drejes rundt af drejebænken, må der tæt ved midten ikke være nogen udbøjninger/udslag, dog højest 100 dele mm, hvis der er mere, er krumtappen blevet skæv, feks. hvis man i fart, har fået en stempelsætning.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : CiaoStyrer


Dato : 10-12-03 17:23

Tak for svaret pallebhansen. Det er slør i den stang hvor stemplet sider på, op og ned..... Jeg har fået krumtappen slået af... Ved du hvor jeg kan købe en stempel ring til et 43mm cyllinder kit til en ciao.....?? stc-tuning har ikke flere...
                        

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 10-12-03 18:34

Ham du købte af har han ikke 43mm stempelringe?
http://www.west-import.dk/ har dem til 45 kr stk(til Proma), men ellers en knallertforretning der ikke er helt ny, du skal alligevel hen og have presset plejlstangen af krumtappen for at få nyt leje på Plejlstangens "Bundkrydspind", han har et værktøj til det og det er absolut ikke gør det selv, da det skal presses tilbage med nyt leje i (da du siger der er slør, hvis man rykker lige op og ned i stempelets retning).
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : CiaoStyrer


Dato : 14-12-03 14:59

De stempel ringe til proma kan de også bruges på et polini stempel, det er nemlig ikke til at finde nogen til polini...

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 14-12-03 17:04

Det mener jeg, men det bedste er at spørge, feks west-import, og endnu bedre er at have cylinder og stempel med hen til leverandøren.
Man kan også måle bredden og dybten af stempelringen, og så ringe til ham, han har altid en skydelære i lommen. Men du skal måle helt nøjagtig.
Og så husk lidt olie på siden af stempelet, specielt over stempelringe, når du skupper cylinder nedover stempel. Og husk at et nyt nåleleje til krydspinden, bør fylde ud i bredden inde i stempelet.
VH Palle Hansen

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste