/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Sanering ?
Fra : exindehaver
Vist : 816 gange
20 point
Dato : 29-11-03 10:12

Hej.

Har desværre kun 20 point - men håber alligevel på nogle brugbare svar.

Har været selvstændig indtil sidst i 1996 (havde firma fra 1980 til 1996) - erklæret personligt konkurs i starten af 1997.

Har siden 1996 ikke stiftet ny gæld, har til tider været bolig- / og arbejdsløs. Har fået fast arbejde d. 01-10-03 - og en lejlighed også pr. 01-10-03. Er klar over, at min situation (arbejde/bolig) ikke er "stabil" endnu, men det kommer jo.

Har som nævnt ikke stiftet nogen gæld _overhovedet_ siden 1996, men gæld kan cirka opgøres således ;

Told & Skat, oprindelig gæld ca. 3,0 mill. kr. Inclusive renter er gælden nu på 6,1 mill. kr.
Bank, oprindelig gæld (kassekredit) ca. 750.000,- kr. Inclusive renter er gælden nu 1,1 mill. kr.
Børnepenge, små 70.000,- kr. som der afbetales på nu, ved løntræk.

Hvad er din mening - hvordan er chancen for en gældssanering ? Og hvordan er chancen for, at gælden afskrives helt ? (undtagen børnepenge formentlig).

Med venlig hilsen

Ex´en

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 11:26

Hej..
Du har, ifølge de oplysninger du afgiver, 100% chanche for en sanering. Alle betingelser er opfyldt, de vigtigste er:
gælden er uoverskuelig
du har arbejde
Saneringen omfatter ALT gæld, også børnepenge, så kom i gang så hurtig som mulig.
Kontakt en advokat i den retskreds hvos du bor, og vedkommende vil klare resten. Advokaten betales af staten.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-11-03 11:33

Hej Ex´en

Der er helt klare regler for hvordan man søger en gældssanering. Først skal du søge skifteretten om at få lov til at søge gældssanering. Hvis det accepteres vil skifteretten udpege en advokat til dig, og det koster dig ikke noget.
Der bliver, udover gælden taget hensyn til til alder, dine boligudgifter, om du "bor over evne" og så hvilken slags gæld du har.

Umiddelbart ser jeg heller ingen forhindringer i, at du får din gældssanering ud fra den gæld du har beskrevet.
Der er så en del andre ting som legale og ulegale udgifter,men jeg har desværre ikke tid til at skrive det nu, men gør det gerne senere hvis du er interesseret

// Toupie

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-11-03 11:46

Du kan på denne side http://www.rki.dk/asp/page.asp?page_id=495 læse reglerne for gældssanering
mvh ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-11-03 11:52

Der står meget mere her http://www.flere-penge.dk/Oversigt.htm

Kommentar
Fra : exindehaver

Dato : 29-11-03 15:03

Hej alle.....

Tusind mange tak for jeres foreløbige og behagelige svar.

Jeg *har* virkelig surfet meget rindt på sider omkring sanering (også som dem ans nævner) - men jeg synes det er umådeligt svært at blive klog på om man kan - eller ikke kan - få sanering.

JMS skriver også, at børnepenge er omfattet og at staten betaler Advokat. Højst overraskende og totalt nyt for mig. Tak JMS !

Glemte iøvrigt at nævne, at jeg er 46 og at et af mine børn, også pr. 01-10-03 er flyttet til min adresse. Jeg har forsørgerpligten overfor hende (hun er 15). Hun betaler nogle tusinde pr. måned. I alt er huslejen for en 90 m2 på omtrent 8.000,- kr (synes selv det er *hamrende* dyrt) men jeg kunne simpelthen ikke støve noget der var billigere op. Er blevet skrevet op i en masse boligselskaber med henblik på, at få en billigere lejlighed (ak og ve, der er MANGE års ventetid på en billig lejlighed)

Jeg tror et af mine problemer bliver den store husleje ?

Som i måske fornemmer har jeg ikke fulgt vildt med siden 1996 - skulle lige ned og ramme bunden med et brag først......

Men indtil videre - tak for jeres respons.

Med venlig hilsen

Ex´en

Kommentar
Fra : exindehaver

Dato : 29-11-03 15:09

PS: undskyld Toupie - glemte dig i farten......

Ja jeg er rigtigt rigtigt interesseret i at høre mere.

F.s.v. angår legale og ulegale udgifter ; jeg har ganske enkelt *ingen* anden gæld end min månedlige husleje samt el (og så selvfølgelig det man vel må kalde nødvendige udgifter, såsom penge til mad og en beskeden bolig(indretning).

Jeg har heller ingen kontokort / lån eller andre udgifter overhovedet. Ja jeg har såmænd end ikke et dankort endnu.

Så udover de tidligere beskrevne gældsposter samt udgifter til at bo i en lejlighed og til at købe noget mad, er jeg altså helt "blank".

Med venlig hilsen

Ex´en

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 29-11-03 17:25

Som jeg skrev indledningsvis, er det korrekt at børnepenge, skyldig moms og evt. skat er omfattet af en sanering ALT gæld er omfattet. Grunden til, at jeg skriver, at du skal vælge en advokat i din egen retskreds er, at skifteretten udpeger en advokat, typisk en fra retskredsen. Advokaten du kontakter, kender disse regler, og måske henviser vedkommende dig til et andet advokatfirma. Advokaten indleder sagen, bliver typisk udpeget på første retsmøde, og kører hele sagen for dig. Og ja STATEN betaler for din advokat..

Bare gå igang, vil anbefale STRAKS på mandag...
God weekend.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-11-03 23:38

Hej Ex´en

Jeg skal prøve at forklare det så grundtigt som jeg nu kan, efter mange timer på arbejde - men er der noget jeg ikke får skrevet forståeligt, så bare spørg, så svarer jeg når jeg igen har tid

Legale udgifter kan være husleje, forsikringer, licens, telefonabb., bil + benzin + vægtafgift + forsikring, hvis bilen er nødvendigt for at komme på arbejde eller pga. din datter, børnepenge til x´en, el, varme samt fagforeningskontingent.

Ulegale udgifter kan være internetforbindelse, leje af f.eks stereo anlæg, telefon forbrug og fritidsaktiviteter.

Hvis du får din gældssanering (hvis gælden ikke bliver afskrevet helt) bliver der regnet ud hvad du har af legale udgifter samt husholdning som vil være et "fastsat" beløb (jeg er ikke sikker på beløbet, men mener det er mellem 4000,- kr og 4500,- kr.) De beløb vil blive fratrukket ALLE dine indtægter (børnepenge, børnebidrag, huslejeindtægt fra din datter mv.) og det resterende af din indtægt vil gå til saneringen.

Det beløb der bliver fastsat, skal du så betale de næste 5 år, uanset om du så vinder 10 mill. i lotto eller ryger på kontanthjælp. Hvis du skulle komme på kantanthjælp i perioden på de 5 år, har du mulighed for at få forlænget saneringen med 2 år, så du derved får nedsat den månedelige ydelse.

Til forskel fra JMS vil jeg ikke anbefale dig at gå igang på mandag, men lige sørge for at du er i en fagforening og hvis du ingen forsikringer har, så få dem lavet (indbo og ulykkes forsikring), evt. få fastnet telefon, tv og licens. Alle disse udgifter er legale udgifter, som du derved vil kunne trække fra den månedelige udgift - og husk. du får ikke råd til disse ting, de næste 5 år - og det er nemmere at sige dem fra end føje dem til senere

De advokater som skifteretten beskikker er gode nok. Når man først har søgt om at få lov til at søge og det er accepteret, så er de advokater der for at hjælpe dig

JMS du kan nok se jeg ikke er helt enig med dig

Til det første møde vil du blive spurgt om en masse ting også af privat art, men det er ikke så slemt

Med din gæld og dét, at du er eneforsørger giver dig store muligheder for at blive gældssaneret - tror ikke din husleje bliver det store problem, men det kommer selvfølgelig an på hvor du bor (om det er "normalt" husleje niveau eller om den er meget høj i forhold til området).

Håber det kunne hjælpe dig.

// Toupie

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-11-03 09:34

Godmorgen Ex´en

Glemte lige at skrive boligsikring under dine indtægter, for det får du sikkert

Og så glemte jeg at skrive, at de ulegaleudgifter skal afholdes fra "husholdnings pengene", så det gælder om at minimere dem

Jeg tror, at grunden til man ikke kan læse sig, til om man kan få en gældssanering, er pga af spekulationer i gæld,men jeg har hørt om nogle der er blevet gældssaneret for langt mindre beløb end dine

// Toupie

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 10:12

>>toupie
Jamne der er så sandelig ikke de store uenigheder. Du skriver bare i detaljer, jeg generel. Tror vi er meget enige. Det med at starte på mandag, var at kontakte en advokat. Med nye forsikringer o.s.v. skulle advokaten gerne rådgive om. Og i det hele taget tilrettelægge sagen bedst mulig. Det er derfor han er der. Påtager han sig opgaven, og retten beskikker en anden, skal han alligevel ikke have honnorar, han har i hvertfald ikke krav på det, skulle han være så tosset at kræve honorar, kan kravet indgå i saneringen. ( Ved jeg 100% fra en tidligere sag)
Så KANDU se, vi er meget enige....

JMS

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 30-11-03 10:22

JMS

Helt ok

Du har helt ret i at AL gæld bliver indregnet, faktisk også privat gæld - hvis man skylder sin moster eller sån´ Personligt ville jeg nok syntes det var mindre morsomt at skulle skifte advokat, men nogen gange kan det jo være nødvendigt, og hvis det bliver til det bedre, så er det jo kun en fordel ......og jeg havde ikke lige tænkt tanken om at advokaten ville rådgive om disse ting, men selvfølgelig vil han det - så du har ret, vi er enige

// Toupie

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 30-11-03 10:30

>>toupie
NEMLIG
JMS

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 30-11-03 12:38

Blot til orientering kan jeg oplyse, at jeg kender til en gældssanering, hvor ægteparret ejede deres egen bolig. Huslejen udgjorde ca. 2500 om måneden. De fik rent faktisk gældssanering som følge af, at de ikke kunne komme til at sidde billigere i en lejebolig. Når de er færdig efter 5 år ejer de faktisk stadig deres hus. Huset har naturligvis på nuværende tidspunkt ikke en reel friværdi.

Men i andre tilfælde er jeg også bekendt med, at man som enlig ikke bør have en husleje af den størrelse. Du skal også tænke på, at hvis datteren betaler for at bo hjemme bliver den indtægt regnet med.

OG sidst men ikke mindst rådighedsbeløbet for en enlig er 3000 og for par 6000 så er der tillæg for hjemmeboende børn, som jeg ikke har styr på.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 20 point
Dato : 05-12-03 20:46

Jeg ønsker ikke mere at abonnere på dette spørgsmål.
Som spørger, bør du nøje følge dialogen, eller acceptere et af svarene.
Du kan acceptere et svar, ved at klikke på accepter svar i højre side.
Under alle omstændigheder, er dine point tabt. Alle her, giver svar
uden anden erkendtlig end point. Så gør alle den tjeneste, at fortsætte dialogen,
eller accepter et af svarene. Få lukket / afsluttet dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
JMS

NB: jeg læser således ikke flere kommentarer her. Men får ryddet op i mit arkiv.

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 08-12-03 21:02

Hey Ex´en

Nu er det snart lang tid siden du har været på tråden.....har du fået svar på det du søgte???? så ville det nemlig være rart med en kommentar om dette - enten så vi kan hjælpe dig yderligere, eller allerbedst få lukket spørgsmålet, hvis du har kunne bruge svarene til noget .........det er så trælst, når man forsøger at hjælpe nogle og de så ikke giver respons.

Glædelig jul

// Toupie

Godkendelse af svar
Fra : exindehaver

Dato : 15-12-03 19:20

Tak for svaret jmsgruppen.

Og UNDSKYLD jeg ikke har været på et stykke tid - har haft travlt med arbejde !

Mange venlige hilsner

Exindehaver

Kommentar
Fra : exindehaver

Dato : 15-12-03 19:22

Også dig Toupie ! (ja - jer alle naturligvis)

Er enig med dig Toupie og beklager MEGET, at jeg ikke har kunnet svare før nu !

Tak for dit engagement......

Med venlig hilsen

Exindehaver