/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
sortering i excel
Fra : anders_bak
Vist : 525 gange
50 point
Dato : 27-11-03 21:34

Jeg har modtaget nogle forsøgsdata i txt format. De kan sagtens kopieres ind i excel, men jeg får alle værdier for en måling ind i samme celle. data: 09 06 59 , 20 10 03 ,800.71g Der er tale om klokkeslæt, dato, og vægt. jeg har før brugt en funktion i excel til automatisk at splitte disse data op i tre celler, ved at bruge kommaet som seperator. Jeg kan bare ikke huske hvor denne funktion ligger.

Er der nogen der kan genopfriske min hukommelse?

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 27-11-03 21:40

Du skal bruge en separator:
eksempelvis:
;
så kommer de automatisk ind i hver sin tabelrække.
MVH
JMS

Kommentar
Fra : henrikdj

Dato : 27-11-03 23:23

I stedet for at copy/paste ind i excel skal du åbne dit tekst dokument fra excel (i åbn boksen ændrer du filtype til txt). Så får du vist Guiden tekstimport. Her kan du fastlægge hvordan din fil skal importeres - enten ved at bruge separatortegn, hvis de findes i din fil (komma, tabulator, e.l.), eller ved at vælge fast bredde. Du får så mulighed for at flytte rundt på dine kolonner så de passer til dine data.
mvh
Henrik

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-11-03 09:19

Sorry...

Nogle linier forsvandt ved ikke hvorfor, her kommer de:

txt filen skal have en separator, som jeg tidligere har sagt
I excel, klik på DATA i menulinien,klik på hent ekstern data, klik på importer txt fil,
marker filen sig importer, klik på næste, husk nu at vælge hvilken separator du anvender.
Tryk herefter på udfør og ok. I de sidste to vinduer kan du give kommandoer efter behov.
Dette var bedre...

MVH
JMS

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 28-11-03 10:36

Har fundet den gamle funktion igen, og det er stort set det samme som JMS skriver. man kan benytte funktionen selvom data allerede er pastet ind i excel. den ligger under Data - tekst til kolloner. her kan jeg splitter data op, og pagefter konvertere det til tal.

Så skulle den ged vist være barberet, tak for hjælpen.

Accepteret svar
Fra : jmsgruppen

Modtaget 50 point
Dato : 28-11-03 10:43

Fint så kan du arbejde videre.
Hvis du er tilfreds med mit svar, og du synes svaret er OK...Må du da gerne give mig lidt point...
Ikke fordi jeg kan bruge disse til noget, mere symbolsk...
Og selv tak..

MVH
JMS

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 28-11-03 17:54

Tak for svaret jmsgruppen.

Kommentar
Fra : jmsgruppen

Dato : 28-11-03 18:35

Selv tak.Var så lidt, skulle det være en anden gang, så spørg bare. Bruger programmet hver dag, men bruger også en masse andre, så nogle gange er det lige før man blander det hele sammen, Men det kender du vel..

JMS