/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Siemens opvask fejlkode F
Fra : misja4
Vist : 10916 gange
40 point
Dato : 26-11-03 16:10

Hvem kan fortælle mig hvad fejlkode F i displayet skal betyde?
Opvaskemaskinen har stået ubrugt et par måneder under renovering og savnede derefter salt, men vaskede fint. Fik salt - og mere salt uden at saltlampen forsvandt men nu uden at virke og med kode F i displayet. Man kan tænde og den summer lidt, men så sker der heller ikke mere.
På forhånd tak.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 26-11-03 16:34

Du kan kontakte Siemens på tlf. nr 44 89 80 80 Forklar dem problemet. Måske kan du løse det selv.
http://www.siemens-hvidevarer.com/

mvh ans

Accepteret svar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Modtaget 50 point
Dato : 26-11-03 17:07

Hej misja4

Fejlkode "F" betyder "ingen vand ind" ( BL.a. )

1. Prøv at kontrollere vandindtag - Kan der være forstoppelse af tilgangshanen ( Efter ombyg ? )

2. Aquastop / magnetventil kan være defekt ! - Får denne spænding ?
(Brummer den, når maskinen skal tage vand ind ?)

3. Reset af fejlkode "F" - hold de to knapper inde, der normalt er mærket "Reset" - se evt. i brugsanvisning !

4. Problem med saltindikator kan typisk afhjælpes ved, med skaftet på en træ-grydeske eller lignende,
at røre forsigtigt rundt i saltbeholderen !
( Problemet opstår typisk, når maskinen står ubrugt i et stykke tid - saltet "pakker" sig ! )

Hvis ikke dette råd afhjælper dit problem, kan du få yderligere hjælp på www.hvidevaredele.dk

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk

Godkendelse af svar
Fra : misja4

Dato : 27-11-03 08:57

Mange tak for svaret www.hvidevaredele.dk.
Jeg løste det selv ved at stikke en lille håndsæbepumpe ned i den store mængde saltlage og så pumpe det værste op, efterfulgt af at tippe maskinen så vand i aqua-stop kunne rende ud.
Årsagen til vand i aqua-stop var formentlig at et andet familiemedlem fik drejet på selve indfatningen til saltlåget, så der kunne sive vand ned i soklen.
Vedr. pkt. 2 : Ja, den brummede i stedet for forventet vandindtag. Maskinen er for nylig blevet tilsluttet (vistnok) med 220 V i stedet for 380 V. Kan det betyde funktionsdygtig maskine med upålidelig aquastop?
Venlig hilsen
Michael Jakobsen

Kommentar
Fra : www.hvidevaredele.dk

Dato : 27-11-03 16:08

Hej Michael !

Dejligt at du fandt en løsning !

Pkt. 2: Hvis du, ved at tilslutte maskinen korrekt, kan få den til at tage vand ind - ja, så er der ingen ko på isen !
Hvis den derimod, periodisk, kan finde på ikke at ville lukke vand ind - eller endnu værre - lukker vand ind konstant -
ja, så har du afgjort et problem !

Hvis vandmagnetventilen har fået 380V og har været meget varm, kan den sætte sig fast - men det var vist ikke tilfældet ?

Derfor: Hold et vågent øje med maskinen, de første 3-5 gange du vasker op - hvis ikke problemet viser sig her, så tror jeg ikke der er noget galt !

MVH. - Ole Brink - www.hvidevaredele.dk