/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Hvordan fordeler jeg mine IDE devices
Fra : renekure
Vist : 487 gange
80 point
Dato : 28-02-02 11:57

Jeg skal have fordelt mine harddiske + andre IDE Devices, således at jeg får den optimale ydelse på mit system.

På bundkorter (ECS K7S5A) er der 2 IDE "porte" Ultra DMA 100 - derudover har jeg et Promise Ultra133 TX2 kort, der understøtter Ultra DMA133 (sidder i PCI-Slot) (32-bit) - Så alt i alt skulle der være plads til 8 enheder.

Følgende Enheder skal tilsluttes:

1. IBM 60GXP - 60GB - Ultra ATA100 - 7200RPM
(tiltænkt til 2 partioner til hhv. Windows mv og en part. til Videoredigering.

2. IBM 75GXP - 45GB - Ultra ATA100 - 7200RPM
3. IBM 14GXP - 10GB - Ultra ATA33 - 7200RPM
(tiltænkt til Norton Ghost filer)

4. ASUS DVD-E616 - DVD drev - ATA100
5. HP Colorado 8GB Tape drev.

Har nogen et godt forslag til hvordan jeg fordeler disse 5 enheder ?
Jeg mener at have hørt om, at 2 diske der bruges meget ikke bør sidder på samme "port" - eller noget i denne stil - Jeg er ikke sikker på alle de teorier der findes om de forskellige ATA / DMA standarder - Så derfor håber jeg at jeg kan blive lidt klogere denne vej.

Med ønske om at I alle må have en god dag.

René

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-03-02 10:23

Jeg Ville gøre det på denne her måde

tag den mindste disk til styresystem
på ide 1 : IBM 14GXP - 10GB - Ultra ATA33 - 7200RPM
ASUS DVD-E616 - DVD drev - ATA100

på ide 2 :IBM 60GXP - 60GB - Ultra ATA100 - 7200RPM
IBM 75GXP - 45GB - Ultra ATA100 - 7200RPM
til video redigering (dette kræver meget plads
og hurtige diske)

på promise : HP Colorado 8GB Tape drev

jeg ville ikke dele diskene, men istedet bruge tape til
backup, ghost m.m.
hvis du skal kunne boote fra cdrom (dvd drevet)
skal det sidde på "ide 1".

Accepteret svar
Fra : reinhold

Modtaget 80 point
Dato : 05-03-02 10:28

Hej René

Da dit motherboard har et SiS 735 chipset, får du det bedste resultat hvis du tilslutter 1. og 2. på hhv. den primære og sekundære IDE port på motherboardet. Grunden til dette, er at hvis du henter større mængder data fra dine 1. og 2. diske, vil det gå langsommere via PCI bridgen som Promise controller kommunikerer via. Og selvom både disk 1. og 2. flytter mange data, vil de stadig kunne overføre data lige så hurtigt som hvis der kun var én tilsluttet på motherboardet. Din 3. disk tilslutter du på din primære port på din Promise controller, og 4. og 5. på den sekundære port på Promise controlleren.

mvh. Casper