/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
1720 hard driver detectet immitiat failu~
Fra : bruunfirring
Vist : 494 gange
60 point
Dato : 15-11-03 22:59

Jeg har fundet ud af, at min pc ikke booter op på harddisk, af sig selv... Min pc er en Compaq presario 5640, og jeg ved simpelthen ikke hvordan man kommer ind i bios, for at ændre til 1: diskdrev og 2: harddisk. Er der nogen som ved hvordan man gør? (jeg vil blive helt vildt arla)
Hvis jeg trykker på f10, kommer jeg ind i noget der ligner bios. men der står ikke noget om boot indstillinger.
Under opstart (når compaq står skrevet på skærmen) står der øverst, på skærmen :1720 hard driver detected immitiat failure.....
Og nederst: tast f1 for boot og f10 for setup????

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-11-03 23:06

På de fleste pc'ere skal man taste del-tasten for at komme ind i bios-opsætningen.
Ved at bladre lidt rundt findet du sikkert rækkefølgen på opstart, nogle starter med 0 (nul) andre med 1, alt afhængig ag pc'eren.

Når du har været inde på en side i bios og vil ud, trykker du blot på Esc-tasten. Gem og afslut står som regel som et seperat punkt du ikke kan undgå at se.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 15-11-03 23:12

Trykker jeg på "del" står der keyboard error. så det var desværre ikke til megen hjælp... Sorry

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-03 23:25

Det er inde bag >>>>F10<<<<at din bios skal stilles/sættes op
Der er da en tekst som fortæller om din HD cylindre heads landzone osv.
Har du set noget der ligner det.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-11-03 23:26

Så er dit keyboarb slet ikke tilsluttet, prøv lige at se om det sidder rigtigt i stikket.

Og om det sidder i det rigtige stik. På de fleste pc'ere sidder der bag på for oven to indput, 1 til musen og 1 til keyboadet, selve hanstikkene ligner hinanden men det er ikke ligegyldigt hvor de sidder.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-11-03 23:44

OK >emesen, så kommer det tilsyneladende an på hvilken bios man har.

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 15-11-03 23:55

På Compaq computere skal man trykke F10 for at komme ind i "bios", dog så har Compaq ikke en bios som man kender det fra fx. Award. Med F10 bliver en special version af Windows 3.1 loadet (Det er en runtime version, som ligger på en speciel Compaq partition på din harddisk)

Årsagen til at din pc giver fejl 1720 det er fordi der er et eller andet S.M.A.R.T. på din harddisk som har ændret sig. Årasgen kan være flere, men som regel, så vil man gerne vide det, da det er helt tydelige tegn på at computerens harddisk er slidt, og måske ikke vil starte næste gang. Jeg har imidlertid kørt med en Compaq i ca. 5 år, som hver gang har givet 1720 fejl. det er ikke umiddelbart muligt at slå fejlmeddelelsen fra, jeg har i hvertfald ikke fundet stedet hvor man kan sætte et hak for at ændre det. Men måske det findes et eller andet sted.

Til orientering: hvis man ikke kan komme ind i "bios" med F10 så er det fordi man har skiftet HD eller har slettet compaq partitionen. Det er muligt at opnå sammen funktion fra en speciel Compaq boot diskette, og hvis harddisken er tom, så kan den specielle boot disk også oprettet compaq partititionen, og indlæse "bios" tilpasnings programmet, og diagnose programmet.

hhmmm.... måske diagnose programmet kan fortælle dig mere om hvad der er galt med din HD.

Jeg husker ikke længere hvilke skærme man ser når man trykker F10. Det er mange år siden jeg har arbejdet med andre Compaq, end den som jeg selv har (en DP5100), som jeg imidlertid har langtidsudlånt. det er mindst et år siden jeg selv har set den computer boote.

mvh. Per

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-03 23:55

Ja men den skriver det vist selv:
>>>>Under opstart (når compaq står skrevet på skærmen) står der øverst, på skærmen :1720 hard driver detected immitiat failure.....
Og nederst: tast f1 for boot og f10 for setup????
Problemet er bare at finde rundt i compaq's bios.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-11-03 00:14

I diskhåndtering kan du muligvis se denne lille partition på ca. 1,9 mb i starten af HD...............hvis den stadig er der. Med xp på en ny HD er den nok væk.
Og ja Per Frederiksen - compaq's bios ligner ikke de andre.
Emesen.

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 16-11-03 00:16

Jeg kan forstå at jeg tilsyneladende er´inde i bios... Men jeg kan simpelthen ikke finde noget af det du siger (emesen)
I min bios er der ikke noget der fortæller om boot eller harddisk eller på nogen måde noget som jeg kan ændre. Jeg kan kun ændre data med enable eller disable, på + og - tasten... intet andet???

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 16-11-03 00:21

Jeg har lige kigget i min diskhåndtering, og der står kun mit C-drev + mit D-drev, som er deledrevet af C ???

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-11-03 00:25

Har du lagt ny HD i comp. eller er den oprindelige.
Har du "renset" den oprindelige HD
Emesen.

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 16-11-03 00:31

Ja jeg har lagt ny HD i, men det startede efter jeg, for nylig, havde lagt office 2003 i og derefter fjernede installationsfilerne ( i diskoprydning) for office 2003. det var det eneste jeg fjernede i diskoprydning...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 16-11-03 00:38

Så har du ikke den lille partition på 1,9 mb men det gør ikke noget. Jeg kender ikke office 2003, men prøv at lægge den ind igen og lad Cd-rommen blive i mens du genstarter. Nogle programmer gør indstallationen færdig efter genstart, med filer fra CD-rom.
Emesen.

Kommentar
Fra : bruunfirring

Dato : 16-11-03 00:40

Det vil jeg så prøve og vende tilbage imorgen...

Tak for i dag

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 16-11-03 09:07
Accepteret svar
Fra : rfh

Modtaget 60 point
Dato : 16-11-03 10:35
Godkendelse af svar
Fra : bruunfirring

Dato : 16-11-03 23:17

Tak for svaret rfh.

Jeg har været inde på den ellers udmærkede side. Og jeg har fundet ud af at, min bios tilsyneladende mangler noget...! Den ligner overhovedet ikke den som ellers skulle være til min PC.
Så jeg prøver at downloade en opgradering, og ser om det hjælper
Ellers mange tak for svaret.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 17-11-03 13:37

Har du din gamle HD til rådighed, kan du evt. hente den lille partition som compaq skal bruge. Men det kræver lidt flytning af C: drev, og det er ikke helt nemt.
Emesen.