/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
winfat32 ???
Fra : egypt
Vist : 507 gange
20 point
Dato : 22-02-02 14:30

Hej, er der nogen, der kan hjælpe mig lidt her??? For en uge siden skete der det, at jeg opdagede, at der var en virus på min pc.
Jeg scannede pc´en via "housecall" og, der fandt den noget der hedder:Trojan/W32.Katien Hvad er det for en virus og hvad kan den ødelægge??
Nu er det sådan, at hver gang, jeg starter min pc op, står der, at der er en fejl ang. Winfat32, hvad gør jeg ved det???
Det skal lige siges, at jeg var inde og slette den der Winfat32, for jeg troede, at det havde noget med "Loveletter" at gøre.
Jeg har Windows 2000. Kan jeg reparere med cd´en???
Hilsen Egypt

Accepteret svar
Fra : summer

Modtaget 30 point
Dato : 22-02-02 14:47

Prøv lige allerførst at dobbeltjekke en virusscanning. Her er en online fra Panda og gratis: http://www.pandasoftware.com/activescan/activescan.asp?language=2&Country=63&Partner=1&Ref=EN-PR-AS-107 husk at sætte x i delete virus. Mens du gør det tjekker jeg lige lidt mere.
mvh.
summer

Kommentar
Fra : als

Dato : 22-02-02 15:31

Jeg har ikke tidligere set efternavnet Katien i forbindelse med Trojan W32 vira. Er du sikker på at den bærer efternavnet. Katien?

Kommentar
Fra : summer

Dato : 22-02-02 15:52

Den er nævnt her: http://www.bitdefender.com/html/map.php?dc=7&show=1 (peg på Amerika) og her: http://62.5.189.130/programs/ANTIVIR/AVP/up011019/UP011019.TXT
Det er ikke en helt alm. virus. Jeg kan ikke lige nu finde mere om den.
egypt>>> Hvis det havde være en I LoveYou eller LoveLetter virus var det Winfat32.exe du skulle have slettet og ikke Winfat32. Måske kan du slippe for at geninstaller win2000 (jeg har win98). Jeg tror denne doskommando også findes i win2000:
Genstart med Ctrl nede. På dos-skærmen vælger du Kun kommandoprompt. Ud for prompten skriver du nu SCANREG/RESTORE. Nu kan du vælge en dato (piletasterne) fra før du slettede Winfat32. Tjek så bagefter regedit om Winfat32 er der igen.
Nu er du nødt til at virusscanne igen. Brug begge programmer, som dobbelttjek

Kommentar
Fra : egypt

Dato : 22-02-02 16:02

OK, summer
Prøver lige det du skriver. Jeg er ikke super god til det her, men det kommer vel.
Egypt

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-02-02 15:52

egypt <egypt.news@kandu.dk> wrote:
> Hej, er der nogen, der kan hjælpe mig lidt her??? For en uge siden skete
> der det, at jeg opdagede, at der var en virus på min pc.
> Jeg scannede pc´en via "housecall" og, der fandt den noget der
> hedder:Trojan/W32.Katien Hvad er det for en virus og hvad kan den
> ødelægge??

Computer virus og trojanske heste er to helt forskellige ting. At doemme
efter navnet (Trojan/..) er det ikke en virus. Du har sikkert modtaget
et program og koert det paa din computer, selvom du ikke skulle have.

I subject skrev du "winfat32" -- hvad er det?

--
I prefer the dark of the night, after midnight and before four-thirty,
when it's more bare, more hollow. http://a.area51.dk/

Kommentar
Fra : egypt

Dato : 22-02-02 16:25

Hej Alex,
Winfat32................jeg ved det ikke, men når pc´en stater op, melder den fejl ved programmet

Kommentar
Fra : egypt

Dato : 22-02-02 16:42

Hej summer, når jeg er ude i c: og skriver det du skrev står der :
"scanreg" blev ikke genkendt som en intern eller ekstern kommando, et program eller en batchfil
Det samme stod ved "restore"
Egypt

Kommentar
Fra : summer

Dato : 22-02-02 17:06

egypt>>> Øv, så virker den kommando åbentbart ikke i win2000. Kan det virkelig passe at man i windows 2000 ikke kan få en dosprompt frem - C:\> og udføre den backup/restore jeg nævnte ovenfor??? Hvis dette er tilfældet, så installer din windows 2000 oveni den eksisterende, så får du din winfat32 igen. Der sker ikke spor ved en sådan installation - ingenting bliver slettet, men slettet bleiver genoprettet. MEN, gør lige dig selv og mig den tjeneste at tjekke med mit link til Panda FORINDEN.
Ellers må vi vist ha' en win2000 ekspert på banen.

Alex Holst>>> Søg i din Registreringsdatabase efter winfat32 !

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-02-02 20:55

"egypt" wrote

> Hej, er der nogen, der kan hjælpe mig lidt her?

Det er svært, med graden af informationer du disker op med.

> Jeg scannede pc´en via "housecall" og, der fandt den noget der
> hedder:Trojan/W32.Katien Hvad er det for en virus og hvad kan den
> ødelægge?

Da den scannede og fandt trojaneren, viste den dig så ikke denne web-
side med yderligere forklaring?

<URL: http://www.antivirus.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=TROJ_KATIEN.A >

> Nu er det sådan, at hver gang, jeg starter min pc op, står der, at
> der er en fejl ang. Winfat32, hvad gør jeg ved det???

Det er en rest fra ormen Loveletter:

<URL: http://www.antivirus.com/vinfo/virusencyclo/default5.asp?VName=VBS_LOVELETTR.BE >

Læs og forstå OSSen for gruppen, helst det hele:

<URL: http://a.area51.dk/sikkerhed/ >

Hvis du ikke kan overkomme det, så sørg for at læse dette førend du
går i seng hver dag i de kommende 14 dage:

<URL: http://a.area51.dk/sikkerhed/brugere >

> Det skal lige siges, at jeg var inde og slette den der Winfat32, for
> jeg troede, at det havde noget med "Loveletter" at gøre.

Godt gættet.

> Jeg har Windows 2000. Kan jeg reparere med cd´en???

Ja, du får mulighed for at formatere. Formateringen skaffer dig af med
problemet. Du kan eventuelt også følge instruktionen på linket til be-
skrivelsen hos antivirus.com, længere oppe i indlægget.

I øvrigt er det en dårlig ide, at bruge windows 2000 til daglig med ad-
ministratorkontoen. Hvis du havde benyttet en normal brugerkonto, ville
du blot kunne slette den gamle og oprette en ny brugerkonto.

Med venlig hilsen

Peder

Godkendelse af svar
Fra : egypt

Dato : 31-03-02 10:52

Tak for svaret summer.

Kommentar
Fra : summer

Dato : 31-03-02 10:57

Takker. Håber det kører for dig nu.
mvh
summer

Kommentar
Fra : summer

Dato : 31-03-02 10:58

Takker. Håber det kører for dig nu.
mvh
summer