/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Eskimo plante
Fra : svendgiversen
Vist : 910 gange
50 point
Dato : 19-10-03 21:51

Min kone søger halvhøje planter til vor forhave,
a la palme lilje m.fl.

I en have forretning så vi en plante med efternavnet "Eskimo"
og med fornavn D????? som vi ikke kan huske?

Hvad er det for en plante??

Er der bedre forslag til:

ca. én meter højstammede prydbuske,
i et kantbed med løg planter imellem,
foran vor lille 3-4 meter brede forhave græsplæne???

Er ny Kandu bruger i dette forum,
(vi har større erfaring i andre, mere historiske, afsnit)
men måske ændrer vi holdning,
Gitte og Svend

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 19-10-03 22:13

Kan det være denne "Duftsnebolle" også kaldet 'Eskimo'
http://www.dueplant.dk/plantebase/dan-bot/dpryd/dprydcd.html
rul lidt ned, der er også et billede.
Emesen.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 19-10-03 22:14

Det nærmeste er en DICENTRA EXIMA i følge mine bøger ,på dansk er der slet ikke noget der ligner,kan det ikke være et konstrueret navn?Men ovenstående er en mindre hjerteblomst,så det er det næppe
Mvh Ole

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 19-10-03 22:17

Undskyld,vi er lige oven i hinanden
Ole

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-03 22:33

Det ligner meget den vi så,

måske var fornavnet også V??????? = VIBURNUM, i stedet for D?????

Er det en plante vi bliver glade for?
eller kan vi kun glæde os over de smukke blomster et par uger??

En have-analfabet ved navn Svend,
(men er der nogen der ikke kan finde deres tipoldefar, så bare sig til).

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-10-03 22:42

VIBURNUM BURKWOODII 'ESKIMO'.
Stedsegrøn. Rosa, duft. blomster. Ca. 1 - 1,5 m høj busk. Hårdfør - nøjsom - sol - halvskygge.
Dette er kopieret, for jeg aner intet om planter.
Emesen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-03 10:29

Duftsnebolle springer ud i slutningen af februar og blomstre frem til slutningen af marts. Den springer gerne ud endnu før den har fået blade og dufter af liljenkonval.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-03 10:31

Ps. ...NYE blade skulle måske tilføjes. Den er stedsegrøn, som emmesen rigtignok skriver.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-03 16:28

Det var ganske rigtigt Viburnum,
så du har svaret, Emesen.

Jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, for at se om der kommer nye oplysninger, bl.a. svar på dette:
Viburnum Eskimo, lidt under en meter høj, koster 80 kr/stk, er det dyrt?

Tak for de fine svar,
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-03 18:03

Tak for svaret emesen.

Svend

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-10-03 18:28

Selv tak og måske vil jeg plante sådan en - det med hårdfør og nøjsom tiltaler mig.
Emesen.