/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvad faen kan der være galt`?
Fra : castrol
Vist : 625 gange
80 point
Dato : 14-10-03 20:49

Jeg har 70cc cylinder på, samt en 20mm dellorto kaburator på, min gearing er 16-36, og så har jeg også et power luftfilter på, men den render kun omkring de 60kmt, hvad kan der være galt`?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-10-03 21:14

Det er jo umuligt at sige, hvad for en knallert, har du ingen udstødning på?
Kører den godt ud i de små gear (hvis den har gear) med mange omdr. eller holder den lidt igen, og slår over i 4-takt.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : castrol

Dato : 14-10-03 21:51

hovsa var måske en ide jeg skrev hivlken knallert
Nå men det er en puch maxi k, der er lovlig udstødning på, med 28mm forrør.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-03 01:20

Ja dem har jeg haft/har nogle stykker af.
Det kan være svært at se forskel på lovlig udstødning og et ulovligt(det ligner men er med stort forrør som er 28mm), men du skal helt sikkert have et med mere gennemgang,når du har de andre ting. Du kan se http://www.west-import.dk/ han skal have 250 KR for den type som orginal, og de er udemærkede, men det må jo være et sådant du har.
Så skal du stadig høre om den slår over i 4-takt når den kører nedad og henad med fuld bundgas, det virker som den holder lidt igen. Opad vil 4-takt gå væk.
Hvis den opfører sig sådan (hvad jeg ikke tror), har den for stor strålespids.
Hvis den ikke gør sådan skal den have større strålespids (hvis den feks har en 100 strålespids skal den have 118 nu)
Jeg tror det sidste, og det gør sig specielt gældende hvis du kører uden luftfilter, gør du det?
En anden god ting er at skrue pipen ud af udstødningen, og rense den i alle hullerne med en stålbørste (benzin)
God fornøjelse VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : castrol

Dato : 15-10-03 13:46

jeg har sat mit lovlige luftfilter på igen, men hvad er en strålespids(den sidder vel i kaburatoren ik?)

Kommentar
Fra : castrol

Dato : 15-10-03 13:48

jeg har sat mit lovlige luftfilter på igen, men hvad er en strålespids(den sidder vel i kaburatoren ik?)

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 80 point
Dato : 15-10-03 14:48

Man tager karboratoren af, fjerner skruer under den, der holder svømmerhuser (hvor benzinen løber ned og står i en bestemt højde), så kan man se strålespidsen(dysen), en lille skrue hvor der står et tal på, der er et lille hul igennem skruen, som bestemmer mængden af benzin.
Blæs det hele rent for skidt og udskift strålesoidsen.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : castrol

Dato : 15-10-03 15:15

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-10-03 23:50

Du skal lige have den lang version, som jeg lige har svaret på ved en anden, som vil rense karboratoren. Tak for point

Karboratoren skrues af. Hovedet (tit en omløber), hvor gaskabelet går ned igennem, skrues af, træk hoved (+ en fjeder) og gasspjæld op, (når det samles igen har gasspjældet en lille nålfremspring, så den kun kan gå ned, når den vender rigtig). Et event elstik (til temperaturkorrektion) trækkes af, og benzinslangen trækkes af, nu kan Karboratoren tages med hen på et arbejdsbord.
Her skrues bunden af, den indeholder en sjat benzin (og slam i bunden) og svømmeren (svømmeren svømmer i benzinen og hvis benzinhøjden er høj nok, hæver den sig og trykker den på en lille nåleventil der så lukker for benzinen), benzinslangen er lige ovenover og altså forbundet til nåleventilen. Svømmeren sørger altså for at benzinhøjden er nøjagtig i samme højde. Hvis svømmeren er ophængt i en lille bøjle på nåleventilen, så pas meget på ikke bøje noget da benzinhøjden så ændres.
Når man kigger lige op i karboratoren, kan man se at i midten sidder den lille strålespids til en lige skruetrækkerkærv, den skrues af, man ser igennem den om der er skidt, den har et nummer som angiver om hullet igennem den er 0,7, 08, 09 mm.,men de enkelte karboratorfabrikanter angiver tal der ikke er det samme (en 110 dyse til bing er ikke det samme som 110 til.......)
Man kan nu blæse de ting rene man kan se hvis man ikke vil skille mere ad. Nåleventilen kan også for det meste skilles ad med en pinzet, hvis der sidder skidt, men gør det med yderste forsiktighed.
Pakningen mellem hus og svømmer kan bruges igen hvis den ikke er gået istykker, ellers brug et tyndt lag flydende pakning, der må ikke komme noget på svømmeren.
Du bør skrive din strålespids (dyse) nr. ned, og overvej hvis du kører med tunudstødning mm. om den ikke skal udskiftes med en der er 2 numre større, du får større trækkraft, også op ad bakker, men hvis den er for stor vil din maskine ved max omdr. begynde at 4-takte (holder ligesom igen), og vil så henad og nedad køre lidt langsommere.
Der må være nogle steder du kan se din Karborator i en splittegning, feks thansen, hvis du vil studere nærmere.
Læg også mærke til der er en tomgangsskrue, der stikker lidt op i Karboratoren, og bestemmer at gasspjældet ikke kan gå helt ned i bund (for så dør motoren)(den skal have lidt luft og benzin for at gå i tomgang)
Det er ikke så svært som det lyder

VH Palle Hansen

Det er et godt og omhyggeligt svar pallebhansen.
Kan du ikke svare mig på hvordan jeg kommer ind til kaburatoren
med alle de skjolde og styrthjelms rum???
Hvilke skal jeg demontere for at komme til??.
mvh
Teas.

Det er det fandens med de nye (jeg er en ældre herre), maskiner, jeg kan lave 4 Puck maxier eller 4 Yamaha, på den tid det tager at afmontere alle de skjolde, og det er næsten ikke til at vide hvor man skal begynde, og slutte.
Jeg skulle den anden dag sætte andet bagdæk på, jeg fik løftet hele bagenden op, måtte tage støddæmper bag af, udstødning, diverse bremsestænger. Så kunne jeg få hjulet af til sidst, monterede med besvær et fandens stivt dæk, men kunne ikke pumpe det op (slangfri), luften fes bare ud ved fælgkanten. Var ved 2 dækcentre de kunne ikke, det tredje fik med besvær luft i.
Men i stedet for at skille alle de skjolde ad (skide plastik steder knækker for et godt ord), så er der en ide`i, at kroge den op i sadel/ophæng, og fjerne støddæmper. Så ligger hele motoren stadig fri af saddel mm.
Men det er nok forskelligt hvor let det er på de forskellige modeller, men der er ikke noget at sige til at det er hundedyrt at få noget lavet, og det er ikke så spændende nu hvis det er udendørs vel?
Nu kunne du forsiktigt spørge en venlig knallertmekaniker, hvad de plejer at gøre ved din model.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : castrol

Dato : 16-10-03 17:36

Jamen takker for den herlige forklaring Palle Hansen, det har du satme styr på

mvh castrol