/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Installation af brændeovn ?
Fra : leonbob
Vist : 1069 gange
200 point
Dato : 10-10-03 17:13

Hej

Jeg har fået en ældre brændeovn (af svigerforældrene !!) og vil gerne have den installeret til vores skorsten, som jeg har forhørt mig hos skorstensfejeren skulle være ok = isokern.
Mit spørgsmål lyder derfor :
- Hvad er reglerne for træfodpaneler ? skal de fjernes ?
- Der findes også en el-stikdåse ca. 10 cm over det hul skorstenen fra brændeovnen skal bruge, som er i træ (inde i vægen, gammel model ! ) skal den fjernes ?
- hvordan skal tilslutningen inde i selve isokernen være ? 100 % tæt, eller bare sådan nogenlunde ?

Håber der er nogle som har bare lidt mere erfaring en jeg mht. dette.

Mvh

Bob

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-03 17:35

Finder lige et link til dig.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 10-10-03 17:38

Hejsa bob
Brandregulativet er et yderst omfattende værk, så jeg ville få en proff til at installere den sag for dig. Det her er ikke legetøj, men livsfarligt, hvis "systemet" ikke er tæt, bliver overophedet, kører med ufuldstændig forbrænding, rørgennemføringer ikke varmesikret og mulighed antændelse af vægmaterialer og lign.

De professionelle har de ting der skal bruges. Isolerede rørgennemføringer. asbestpakninger og snore, afskærmninger og afstandsstykker, gulvsikring m.v. Ikke mindst kender de regulativerne og det specielle for netop din kommune.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-03 17:51

http://www.kandu.dk/dk/spg/11360 her er der masser af "guld" vedr. fyring + løbesod

nå, kan ikke lige finde det. Kommer tilbage ´mandag.

Vi prøver lige det vi ved:

Paneler - Ja væk med dem. Intet brændbart inden for et eller andet antal centimeter (jeg ikke jan huske i hovedet)

Stik - Yes - væk med den.

Tæthed - Så tæt som du kan lave det. Får du falsk træk, kigger du ind i alle mulige grimme problemer. Det behøver ikke være "vandtæt" , men tæt på, om man så må sige.

Du kan få en folder på biblioteket eller teknisk forvaltning der fortæller dig alt det du skal vide.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-03 17:54

Arhhh Søren, så kunstfærdigt er det heller ikke. Hvorfor kan man få en folder der fortæller hvordan på biblioteket, hvis det var en overordnet kunstart, hvortil der burde bruges autoriseret personale.

Men spørg da din skorstenfejer igen. Han har garanteret det hele på rygraden. Jeg tror da også han kan hjælpe dig.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 10-10-03 17:57

Yes.
Hovedregel er en afstand til brændbart materiale på 30 cm hvis ovnen er DS godkendt og 50 cm hvis den ikke ar det. Gulvet skal være afdækket med noget ikke brændbart.
Sren i Rskilde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-10-03 18:01

Se der var en der kunne huske det. Så langt rakte min hjerne ikke Søren.

God week-end igen Søren (og pas nu også på dit eget blodtryk).

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 10-10-03 18:38

hej bob

Har prøvet at finde nogle entydige svar, men det ser ikke ud til at findes nogen steder. Det bedste, der er dukket op er: Henvend dig til teknisk forvaltning i din kommune og få de regler der er gældende der. (Kommunens brandmyndigheder m.v.) sorry Vær også klar over om det er en almindelig ovn eller en konveksovn. Der er forskel på de krav der stilles
Sren i Rskilde

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 16-10-03 08:56
Kommentar
Fra : 3773

Dato : 22-10-03 13:43

Hej Leonbob, hvis du vil lukke spørgsmålet (hvilket er almindelig høflighed), trykker du på accepter kommentar som svar øverst til højre over det svar der passer dig bedst.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-10-03 13:51

Hej Bob, fik du snakket med din skorstensfejer?

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 27-10-03 17:59

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg nummer 1.
Indlægget kommer efter gennemgang af mine åbne enkeltstående abonnementer. Dem ønsker jeg at rydde op i med jævne mellemrum for at bevare overblikket i det / de spørgsmål jer er involveret i.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene / kommentarerne var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så venligst, ACCEPTER den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.
(over hver kommentarboks, i højre side, er der en ”knast” der hedder accepter som svar. Det er den der skal bruges.)

Venlig hilsen fra ibasa
Sren i Rskilde

Godkendelse af svar
Fra : leonbob

Dato : 28-10-03 19:28

Tak for svaret 3773.