/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
killingeklar ??
Fra : Mette_S
Vist : 1115 gange
30 point
Dato : 22-01-02 17:55

Kære NG,

Jeg render rundt med en lumsk mistanke om at min hunkat lige har været i løbetid for første gang, og da hun ikke er begyndt at få p-piller eller er blevet sterilliseret ...ja så tror jeg altså at der er gevinst i denne omgang. Det ville være rigtigt dejligt med huset fuld af små dejlige killinger, men det der nager mig er at hun jo ikke er så gammel ( 9 måneder) Kan det skade hende at hun bliver så hurtigt mor, for jeg mener at min venindes kat fik killinger i en tidlig alder og hun er altså rimelig kluntet med hensyn til hendes bagben. Nogle få hurtige spørgsmål, hvordan kan man se at ens kat er i løbetid udover at de gerne vil ud heeele tiden og kæler mere ? Hvor lang tid er de drægtige ? Skal de fodres anderledes under drægtigheden ?

På forhånd tak

Med venlig hilsen
"Den nervøse kattemor (måske mormor) *GG*

Kommentar
Fra : korater

Dato : 22-01-02 18:15

Det er tidligt at blive mor i 9 mdrs alderen, men huskatte har jo klaret det i mange år, så mon ikke det går...

Den første løbetid kan være så svag at den kan være svær at lægge mærke til. men ekstra kælen adfærd (vil meget gerne nusses på maven) er en god indikation. De fleste hunkatte vil også begynde at kalde - især hvis de ikke kommer ud...

Katte går drægtige i 9 uger - 63-65 dage. Når hun er ca 3 uger henne burde du kunne se at hendes dievorter er større end sædvanligt og klart lyserøde (nærmest pink).

Mht fodring af hunkatten mens hun er drægtig - det kommer an på hendes kondition. Eftersom hun er så ung som hun er ville jeg tilbyde hende ubegrænset killingefoder fra det øjeblik jeg var sikker på at hun var drægtig. Hun skal bruge en masse energi på at vokse selv OG på at opfostre sine killinger. Killingefoder indeholder ekstra vitaminer og kalk og fedt - det har hun brug for under drægtigheden.

Held og lykke med kuldet. Jeg vil anbefale dig at holde din hunkat inde indtil du får hende kastreret. Du risikerer nemlig at hun har en svag løbetid mens killingerne stadig dier... Hvis hun ikke bliver kastreret (eller får p-piller) kan hun få 3 kuld om året. Kastration er den sikreste og sundeste løsning - p-piller skal kun bruges i nødstilfælde.

Jeg håber du kan bruge svaret.

mvh Camilla
Primprau's Korater http.//www.korat.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 22-01-02 18:37

Det er tidligt at blive mor i 9 mdrs alderen, men huskatte har jo klaret
det i mange år, så mon ikke det går...

Den første løbetid kan være så svag at den kan være svær at lægge mærke
til. men ekstra kælen adfærd (vil meget gerne nusses på maven) er en god
indikation. De fleste hunkatte vil også begynde at kalde - især hvis de
ikke kommer ud...

Katte går drægtige i 9 uger - 63-65 dage. Når hun er ca 3 uger henne
burde du kunne se at hendes dievorter er større end sædvanligt og klart
lyserøde (nærmest pink).

Mht fodring af hunkatten mens hun er drægtig - det kommer an på hendes
kondition. Eftersom hun er så ung som hun er ville jeg tilbyde hende
ubegrænset killingefoder fra det øjeblik jeg var sikker på at hun var
drægtig. Hun skal bruge en masse energi på at vokse selv OG på at
opfostre sine killinger. Killingefoder indeholder ekstra vitaminer og
kalk og fedt - det har hun brug for under drægtigheden.

Held og lykke med kuldet. Jeg vil anbefale dig at holde din hunkat inde
indtil du får hende kastreret. Du risikerer nemlig at hun har en svag
løbetid mens killingerne stadig dier... Hvis hun ikke bliver kastreret
(eller får p-piller) kan hun få 3 kuld om året. Kastration er den
sikreste og sundeste løsning - p-piller skal kun bruges i nødstilfælde.

Jeg håber du kan bruge svaret.

mvh Camilla
Primprau's Korater http.//www.korat.dk

"Mette_S" <Mette_S.news@kandu.dk> wrote in message
news:oHg38.3621$XA5.480968@news000.worldonline.dk...

> Kære NG,
>
> Jeg render rundt med en lumsk mistanke om at min hunkat lige har været i
> løbetid for første gang, og da hun ikke er begyndt at få p-piller eller
> er blevet sterilliseret ...ja så tror jeg altså at der er gevinst i
> denne omgang. Det ville være rigtigt dejligt med huset fuld af små
> dejlige killinger, men det der nager mig er at hun jo ikke er så gammel
> ( 9 måneder) Kan det skade hende at hun bliver så hurtigt mor, for jeg
> mener at min venindes kat fik killinger i en tidlig alder og hun er
> altså rimelig kluntet med hensyn til hendes bagben. Nogle få hurtige
> spørgsmål, hvordan kan man se at ens kat er i løbetid udover at de gerne
> vil ud heeele tiden og kæler mere ? Hvor lang tid er de drægtige ? Skal
> de fodres anderledes under drægtigheden ?
>
> På forhånd tak
>
> Med venlig hilsen
> "Den nervøse kattemor (måske mormor) *GG*

--
Posted via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 30 point
Dato : 22-01-02 23:22

Hej Mette
Det første tegn på at katten har haft ægløsning og muligvis er drægtig kan ses på den rosenrøde farve på pattevorterne. Farven træder frem når der er gået ca. 14 dage efter parring. Din dyrlæge kan stille diagnosen ved at trykke på din kats mave og finde fosterblærerne som perler på en snor når din kat er 3-4 uger henne i drægtighed, på dette stadie kan drægtigheden også påvises ved skanning. Når der er gået 6 uger føles livmoder som tyk tarm og det er svært at stille sikker diagnose uden skanning. Sidst i drægtigheden kan fostrene ses også ved røntgen undersøgelse.
Kattens drægtighed varer ca. 9 uger og fra 6. uge og frem til fødslen kan du se killingerne sparke i maven på din kat når den ligger stille. Du kan også føle killingernes bevægelse hvis du hviler din hånd blidt på din kats mave. Undersøg din kats pattevorter, hvis hun udover at være tyk også har store hævede pattevorter, er det sandsynligt at hun er drægtig.

Antallet af killinger er ren gætteri men vil sjældent blive over otte styks for en førstegangsfødende. Det bedste er at finde ud af hvor mange killinger hendes mor fødte ad gangen, da moderegenskaber er noget, der går i arv. For racekattes vedkommende er det lidt nemmere, da der findes racer, der generelt føder små kuld og andre der føder store kuld.
Hvis katten får god kvalitet foder i forvejen kan den fint klare det meste af drægtigheden. I de sidste par uger før beregnet fødsel kan man skifte til killingefoder, det indeholder flere mineraler end voksenfoder og det er netop det, hun har brug for også mens hun ammer killingerne.
MVH Brian