/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
økonomi
Fra : snusi
Vist : 382 gange
150 point
Dato : 01-09-03 17:20

Hej.
Jeg har en datter der lige er flyttet hjemmefra. Jeg synes hendes økonomi ser meget dårligt ud. Er der nogen her der vil fortælle hvordan de får økonomien til at hænge sammen?
Huslejen: 2400 kr. pr måned
Varme/el: 450 kr. pr måned
Derudover er der togkort som koster ca. 260 kr. pr måned
Udbetalt SU: 3400 kr.pr måned
Fritidsarbejde: 1000 kr. pr måned
Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 01-09-03 17:25

Hvis hun ikke har mulighed for at tjene mere
ved siden af sine studier, er der ikke andet at gøre
end at optage statslån.
Så vil hun få ca. 2000 kr. mere om måneden.
Ulempen er selvfølgelig, at det kan blive til en pæn
sjat penge, som skal betales tilbage efter uddannelsens
afslutning.
Men en formildende omstændighed er den meget lave
rente på statslån - 4-5 %.
Statslån optages gennem SU.

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 01-09-03 17:26

Hej Snusi.

Var det ikke en idé at din datter blev boende hjemme til uddannelsen er færdig ?

Sren i Rskilde

Accepteret svar
Fra : ram2

Modtaget 160 point
Dato : 01-09-03 17:28

Hun må optage SU lån, som jeg mener er på 2000 pr. md

Indtægt:
-----

Udg:
-----

Til rådighed.... 3290

Det er helt alm. for studerende

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 01-09-03 19:33

Hej igen
Vi har også talt om at hun skulle blive boende hjemme, men hun havde lyst til at komme ud og bo for sig selv. Vi har dog sagt til hende at hun altid er velkommen hjem igen, hvis det ikke lykkes.

Mht. statslån, det har vi også talt om, men hun mener at det er dumt at optage lån, som hun skal betale tilbage så lang tid bagefter, hvilket vi jo selvfølgelig synes er meget fornuftigt tænkt.

Det jeg egentlig ville, var at høre hvad andre unge mennesker på SU har at gøre godt med hver måned.

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : ibasa

Dato : 01-09-03 19:45

Hej Snusi

Jeg tror at dit spørgsmål om rådighedsbeløb er besvaret. Se Ram2 kl.17.28

Sren i Rskilde

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 01-09-03 20:45

Tak for svaret ram2.

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 01-09-03 21:18

Hej igen snusi

Andre unge mennesker på SU arbejder enten meget ved
siden af studierne eller optager statslån (SU-lån)
Andre muligheder er der nemlig ikke, hvis man ikke ønsker
eller har mulighed for at bo hjemme.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 02-09-03 16:59

Hej.
Det er ikke fordi hun ikke har muligheden for at flytte hjem, men hun synes at når hun først er flyttet hjemmefra, er det bedst at blive der.

Vi har nu fundet en idè som vi vil afprøve.

I første omgang tager hun ikke et lån, men betaler alle faste udgifter, og når hun på et tidspunkt sidst på måneden ikke har flere penge, vil vi hjælpe hende økonomisk.
Nu ser vi hvordan det kommer til at se ud.

Mange tak for alle svarene. Det er altid rart at have noget at gå ud fra

Mvh
Snusi

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-09-03 17:22

>snusi.

Der er mange løsningsmodeller på netop denne problematik vedr. ens børn når de skal studere. Fælles for os alle er, at vi ønsker det bedst mulige for dem, og at de skal færdiggøre deres studier på en rimelig tid, hvor netop økonomien spiller ind.

Hvis jeg må blande mig, så synes jeg det er fint, at I vil spytte lidt i kassen, men jeg vil anbefale, at I gir' et fast beløb, så hun har mulighed for at lægge et budget. Det kræver ansvarlighed at overholde et budget, og det er en modningsproces. Man kommer normalt ikke "bare" ud af skolen, og er i stand til at overholde et budget - det skal læres.

Ved at blive budgetansvarlig føler man, at man er "dame" i eget hus, og kan disponere, uden at skulle kigge sig over skulderen (hvad sir' far og mor nu).

Det beløb jeg anskueliggjorde tidligere i tråden, er bestemt ikke noget at råbe hurra for, men samtidig et beløb, som tusindevis af unge i samme situation, og adskillige vokse danskere, der ikke studerer, skal leve for pr. md.

Hvis I ved jeres tilskud gør det muligt for hende, at spare 3-4000 sammen, kan hun med god samvittighed f.eks. købe sig en rejse eller andet hun nu brænder for, uden at skulle have dårlig samvittighed. Sagt med få ord - Hun ved hvad hun har at gøre med, og det er hendes. Vejen til selvstændighed og ansvarlighed.

Men derfor må mor og far godt fungere som usynligt sikkerhedsnet, og en gang aftensmad en gang eller 2 om ugen - måske lidt tøjvask, - i en diskret stund en lille 100 mand eller 2 (uden far/mor ser det ) mens man siger farvel - jaee så strækker det stramme budget laaangt.

Held og lykke med hende.

Mvh
Ram