/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Kørselsgodtgørelse fra Aalborg til Als
Fra : phdfreak
Vist : 716 gange
20 point
Dato : 19-08-03 20:55

Ja jeg har netop accepteret et arbejde på Als. Kontrakten lyder på 36 måneder og jeg planlægger, at blive boende i Aalborg. At køre frem og tilbage hverdag er håbløst og derfor har jeg i samarbejde med virksomheden anskaffet et kollegieværelse som jeg kan opholde mig på mandag til fredag. Dette betyder, at jeg reelt kun køre til Als mandag morgen og hjem til Aalborg fredag eftermiddag.

Mit spørgsmål er nu om jeg kun kan fratrække de reelt kørte km eller jeg kan fratrække samtlige km også de dage jeg ikke køre? (jeg kan jo dokumentere via stempelkort, at jeg er på Als)

Har det en betydning om virksomheden betaler kollegieværelset? Jeg har hørt noget om, at man kan få fradrag for dobbelthusførelse?

Jeg takker på forhånd

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 19-08-03 21:11

Du kan formentlig få et stort fradrag for dobbelt husførrelse, spørg hos skatte-
væsnet i Ålborg, du skal dog ikke tro på at de fortæller dig hele sandheden.
et nær familiemedlem af mig, der bor i Ålborg, arbejdede i ca. 7 mdr. på Sjælland.
inden arbejdets start forhørte han sig netop hos nævnte skatteforvaltning, og fik
ikke alle relevante oplysninger, senere (med gode venners hjælp) lykkedes det dog
ham et endda meget stort skattefradrag = mange penge retur
måske kan din fagforening hjælpe dig
hilsen ferik

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-08-03 21:22

Dobbelt husførelse??? Hvis firmaet betaler for værelset så er der ikke ekstra udgifter.

Kørselsgodtgørelse. Du kan da ikke fratrække for de dage, som du ikke kører fra Als til Aalborg.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 20 point
Dato : 19-08-03 22:01

Regler for kørselsfradrag (told og skat) : http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=159814&ov_id=0&search=kørselsfradrag¤befordringsfradrag

Fradrag for dobbelt husførelse gives, når ekstraordinære forhold tilsiger, at man skal flytte arbejdsplads (midlertidigt) til et andet sted i landet. Det kan ikke siges at være gældende i dit tilfælde. (Ud over det har Ans ret i, at der jo i øvrigt heller ikke er ekstra omkostninger.

Hvad angår kørselsfradrag kan du få fradrag for de faktiske køreture til arbejdspladsen.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-08-03 22:23

Står dit kollegie værelse i firmaets navn og du ikke har flyttet din adresse dertil kan du for befordring fra Ålborg til Als.
Befordringen gælder i øvrigt også selv om du går/cykler/pendler/bus eller hopper på tungen m.m. (Gør du nok ikke i din situation)
En hel anden ting er så nok at det ikke er lovligt. Men de kan jo samsagt ikke vide hva du gør. Det kunne jo være at værelset kun skulle bruges i tilfælde af tilfælde af overarbejde osv.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-08-03 22:43

-> copycatDK

Tror du ikke at man skal kunne bevise at den udgift frem og tilbage hver dag reelt har været der?

Mht værelset. Hvordan skulle spørgeren så kunne bevise at han/hun havde dobbelt husførelse, hvis der samtidig skulle være mulighed for befordringsfradrag?

Ja jeg spørger bare.

mvh ans

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-08-03 23:40

Det var ikke rettet mod spørgsmål 2!

Nej du skal ikke bevise noget. har fået det de sidste 3 år dog kun for 30km hver vej men det er jo ligemeget.
og der er hellere ikke krav om man skal køre en bestemt rute. de regner det hele ud efter en rute de laver som ikke altid er den korteste. Alt dette vil kun blive aktuelt i tilfælde af de mener man skriver for meget på. Og bliver indkaldt til et møde.

Så nej du skal ikke bevise noget ved befordring. Du får det samme om du så går. Det er jo en af de gode fordele ved at pendle.

Med hensyn til værelset så var det hvis det kunne stå i firmaets navn. Svaret/kommentaren starter med: "STÅR KOLLEGIEVÆRELSE I FIRMAETS NAVN"

Til sidst vil jeg gerne vide hvordan jeg har haft en udgift ved at cykle på arbejde?
Og hvis jeg ikke er berettiget til befordring ved at cykle/gå/Bus/tog/pendle osv. Vil jeg gerne vide hvor det står eller hvem jeg kan kontakte.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-08-03 23:47

I det link længere oppe står der jo også som noget af det øverste:
Spørgsmål Hvad kan jeg trække fra i befordringsfradrag?

ToldSkats besvarelse:

Du kan som lønmodtager få befordringsfradrag (også kaldet kørselsfradrag), hvis du har mere end 12 kilometer mellem dit hjem og dit arbejde (24 km. i alt pr. dag). Det er ikke de faktiske udgifter ved transporten, der kan trækkes fra; du får derimod et fradrag beregnet efter faste satser.

Læg mærke til: Det er ikke de faktiske udgifter ved transporten, der kan trækkes fra; du får derimod et fradrag beregnet efter faste satser.

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 19-08-03 23:53

Og til sidst dette link fortæller alt. http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=130748&ov_id=200228&i=17&top=130730&action=vis#i130748

Ja hvorfor startede jeg ikke bare med det *LOL*

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 20-08-03 00:39

-> Copycat

Du har både ret og uret. Du skal ikke bevise, hvordan du kommer frem og tilbage - men du kan sagtens blive bedt om at sandsynliggøre, at du rent faktisk har transporten - bemærk pasus : "Fradraget opgøres som antallet af arbejdsdage gange et kilometerfradrag pr. arbejdsdag med befordring." Med befordring = at han faktisk kører frem og tilbage. Og Ålborg - Als ??? Tro mig - sad jeg i told og skat ville jeg helt sikkert spørge til det - det er ganske enkelt for urealistisk.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 20-08-03 00:39

-> Copycat

Du har både ret og uret. Du skal ikke bevise, hvordan du kommer frem og tilbage - men du kan sagtens blive bedt om at sandsynliggøre, at du rent faktisk har transporten - bemærk pasus : "Fradraget opgøres som antallet af arbejdsdage gange et kilometerfradrag pr. arbejdsdag med befordring." Med befordring = at han faktisk kører frem og tilbage. Og Ålborg - Als ??? Tro mig - sad jeg i told og skat ville jeg helt sikkert spørge til det - det er ganske enkelt for urealistisk.

Mvh Erling

Godkendelse af svar
Fra : phdfreak

Dato : 20-08-03 10:42

Tak for svaret erling_l.

Jeg vil nu kontakte skatteforvaltningen.

Mvh

Phdfreak

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 20-08-03 16:14

Ja det har vi nogen der har været udsat for. Men det var nu fordi de havde skrevet for mange kilometer på ifølge T&S Det vil sige de havde skrevet de kilometer på de kørte men det var ikke den rute som Told Og skat var gået ud fra. Og det er jo dem der bestemmer i sidste ende. Det er derfor jeg selv kan skrive ca. 5km ekstra på hvis jeg vil da den rute/afstand T&S har er en anden end den jeg selv køre. Så derved er det hellere ikke altid den korteste tur man får penge for.

Jeg har fået afvide jeg jeg kan risikere at skulle aflevere mine lønsedler til så de kan se om jeg rent faktisk har været på arbejde så meget som kilometerne svare til. Man notere kun km antal på selvangivelsen og ikke arbejdsdage.