/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
borebilleangeb
Fra : Bragesvej
Vist : 449 gange
50 point
Dato : 14-08-03 15:52

Ifølge tilstandsraporten: Der ses borebilleangreb i bjælkelag i rum mod vej,
træværket vuderes ikke at være svækket, men andgrebet bør stoppes,

Nu er så spørglsmålet, hvordan gør jeg dette?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 14-08-03 16:05

Hermed vejledning fra statens skadedyrslaboratorium.

http://www.dpil.dk/pdf/almbore2802.pdf

Mvh Erling

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 14-08-03 16:20

Hejsa
Jeg har tidligere besvaret noget om borebiller på http://www.kandu.dk/dk/spg/15018 (d. 08/05-2003)
Her er et lille udklip:
Citat
Du kan læse om "træorm" eller borebillen på Statens Skadedyrslaboratorium http://www.dpil.dk/spomskad.htm

Den almindelige borebille (Anobium punctatum) kaldes også for træorm, og der er spor efter den i de fleste ældre huse her i landet. Den voksne borebille er 3-5 mm lang, den er brun og har punktstriber på dækvingerne.
Hyppigst sker klækningen fra sidst i juni og til begyndelsen af juli. Billerne lever kun et par uger. De kravler rundt på det træ, hvor de er klækket fra, men kan også flyve, og ofte havner de i stort antal i vindueskarmene. Borebillerne lever også udendørs, i plankeværker, stolper og andet træværk, hvor fugtigheden i træet er tilstrækkelig høj.
Overfladebehandling med et træbeskyttelsesmiddel, der er godkendt til bekæmpelse af borebiller, er den mest anvendelige metode, og der findes en række præparater specielt beregnet til formålet. Midlet påføres med pensel eller sprøjte i 2 til 3 omgange, indtil den angivne dosis er nået.
Drejer det sig om mindre, malede ting kan man eventuelt benytte en injektionssprøjte til at få væsken ind igennem hullerne. Det kan være nødvendigt at behandle én gang årligt, helst lige før flyvetiden (altså i maj) i flere år i træk.

Af andre nyttige links kan jeg give dig følgende:
* http://www.dpil.dk/HTML/almbore0200.htm
* http://www.mst.dk/Bekaemp/default.htm
Hygge med billerne
Søren

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-08-03 16:36

Ifølge tilstandsraporten: Der ses borebilleangreb i bjælkelag i rum mod vej,
træværket vuderes ikke at være svækket, men andgrebet bør stoppes,

Nu står jeg får at vil købe huset, bure jeg holde mig tilbage pga af overnævnte?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-08-03 17:11

Nej og ja... gennemse huset med en tømmer. Han kan bedre råde og vejlede dig ved selvsyn. Det vil godt nok koste dig lidt, men de penge kan være givet godt ud / sparet i sidste ende.
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 14-08-03 17:13

NB: Forlang afslag i prisen på udgifterne for besigtigelse med tømmer og for bekæmpelsesomkostninger.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 14-08-03 22:02

Det der virker mest effektivt (uden at have læst ovenstående indlæg) er 100% terpentin sprayet ud på hullerne i et tyndt lag.

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 14-08-03 22:05

Tak for svaret CLAN.