/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
tilbagebetalingen af SU-lån
Fra : nadster
Vist : 469 gange
20 point
Dato : 13-08-03 14:49

Hej

Kan godt være at der er blevet spurgt om det her før, men ud fra min søgning synes jeg ikke rigtigt jeg har fået svar på mine spørgsmål. Så nu laver jeg selv et.

Jeg har haft SU-lån fra januar 2001 til juli 2002, altså 18 mdr. Jeg har ikke hørt noget fra SU-styrelsen (eller Finansstyrelsen er det vel nu...), men skal jo til at betale tilbage inden længe går jeg ud fra. Jeg mener at kunne huske noget om, at man kan betale beløbet tilbage rentefrit, hvis man gør det inden for et hvis tidspunkt. Eller man kan i hvert fald slippe for at betale fuld rente eller noget i den stil. Men er det for sent nu over 1 år efter at jeg holdte med lånet.
Situationen er nemlig, at jeg måske står til at få en pose penge ind, som jo evt. kunne bruges til at neutralisere min gæld. Men hvis der ikke er nogen økonomisk fordel, ved at betale hele gælden nu, så kan man jo lige så godt lade det løbe ud af sig selv. Så hvad er smartest, betal hele mollevitten nu, eller vente og tag det som det kommer?

Mvh
Peter

P.S. har ikke mere end de 20 point at give, lige startet herinde.

Accepteret svar
Fra : erling_l

Modtaget 30 point
Dato : 13-08-03 15:02

På finansstyrelsens hjemmeside http://www.finansstyrelsen.dk/content.asp?catid={36EFA05B-88EB-419D-9470-95D008E41A94} vedørende studielån kan du finde en masse data om tilnagebetaling.

Jeg tror, at jeg må bedrøve dig: Der er ingenting omkring rentefri tilbagebetaling ved hurtigere afvikling.

Renten er dog ret langt nede, så en tilbagebetaling eller ej, afhænger vel mest af din almindelige finansielle situation: En i forvejen lav rente - i øvrigt med fradragsmulighed - betyder, at langt størstedelen af din tilbagebetaling går til afdrag. Pengene skal jo dog betales før eller siden, så det er vel mest følelsen af, hvorvidt du kan lide at have gæld eller "ren r... at tutte i".

Nettorenteudgiften er jo næsten lavere en inflationen, så ud over fornemmelsen af at skylde noget væk, kan man sige, at det stort set er et gratis lån generelt.

Mvh Erling

Kommentar
Fra : nadster

Dato : 15-08-03 13:17

Har kigget lidt på det, kan heller ikke se noget om at man kan slippe for renter. Men noget som burde kunne lade sig gøre, er vel at man slipper for at betale rente i de antal år det tager at betale lånet tilbage. Altså hvis man betaler hele beløbet nu, så er må man vel kun komme til at betale for de renter der er lagt på indtil d.d. og ikke ikke renter for de næste X antal år.

Så på det punkt må man da kunne "spare" lidt penge, eller hvad?

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 15-08-03 13:26

Det er klart. Det kommer helt automatisk, eftersom din gæld jo "kun" er på dine hidtidige lån samt renter af dem. Betaler du den, er der jo ikke mere tilbage, og dermed heller ikke noget, der kan trække renter i de kommende år. Derfor gælder betragtningerne fra mit første svar stadigt (skal du evt. bruge nogle ting, du skal låne penge til, er det en overvejelse værd at beholde SU lånet og spare det andet lån - simpelthen fordi renten er lav).

Mvh Erling

Kommentar
Fra : nadster

Dato : 15-08-03 13:30

jo men, det er er jo ikke fordi at jeg har lånet længere. Jeg stoppede med at læse juni 2002. Og de penge jeg fik ind via mt su-lån er jo brugt for lang tid siden :)

Men jeg vil give dig ret i, at hvis man stadigvæk var studerende, så ville det være en dum ide ikke at tage SU-lån. Om ikke andet, så kan man spare pengene op til senere brug. Det er vel det billigste lån man kan komme i nærheden af.

Men jeg tror jeg nogenlunde har fået svar på det jeg ville. Tak for hjælpen erling.

Godkendelse af svar
Fra : nadster