/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Formatere harddisk
Fra : Kanden
Vist : 489 gange
32 point
Dato : 28-12-01 23:26

Jeg vil lave en ren installation på min harddisk, men først vil jeg formatere den. Jeg går ud i dos, men den siger at den ikke kan. Så står der om den skal gennemtvinges. Når jeg siger ja, siger den drevet kan ikke låses, er stadig i brug!? Hvad gør jeg for at få det formateret?

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 42 point
Dato : 28-12-01 23:41

Hej
Du skal bruge en boot diskette eller en stardiskette
gå om i dit kontrolpanel og klik på tilføj og fjern når den kommer frem er der en fane øverst oppe der hedder stardiskette-opret sådan en-når du så har gjort det-starter du maskinen op med denne-når dosvinduet kommer frem skriver du format c: hvis c er navnet på din drev og så vil den formaterer dit drev-når du så har formateret ligger du din windows cd i og skriver d:install hvis d er navnet på dit drev-og så kører det hele bare som en leg
MVH Brian

Kommentar
Fra : Kanden

Dato : 29-12-01 00:14

Jeg kan ikke finde den. Jeg briger windows 2000, er den det samme sted der?

Kommentar
Fra : vestergade

Dato : 29-12-01 00:27

Hej Kanden

Ellers kan du gå ind på: http://www.startdisk.com/Web2/ubd/ubd.htm Der kan du Downloade en Boot Diskette til Win 2000

MH
Vestergade

Kommentar
Fra : summer

Dato : 29-12-01 00:35

Jeg ved nogle har deres win.cd-rom som bootcd, sådan at der i CMOS står f.eks. D, C, SCSI. Gør det ikke en forskel brian.

Kommentar
Fra : briani

Dato : 29-12-01 01:24

Til Kanden
Kør Makeboot.exe fra mappen Bootdisk på Windows 2000 cd-rom'en for at oprette startdisketter:
Indsæt Windows 2000 cd-rom'en i cd-romdrevet.
Klik på Start (Start), og klik derefter på Kør (Run).
Indtast drev:\bootdisk\makeboot a: i feltet Åbn (Open), og tryk på ENTER. drev er bogstavet til dit cd-rom-drev.
Bemærk: Du behøver ikke at køre Windows for at oprette startdisketter. Du kan f.eks. starte computeren med en startdiskette til Windows 98 og derefter køre filen Makeboot.exe fra Windows 2000-cd-rom'en.
MVH Brian
Til Summer
Jeg ved det ikke
men de sidste nye styresystemer starter op som en boot cd-forstået på den måde at man kan vælge at boote fra harddisk eller fra cd.

Kommentar
Fra : curriculum

Dato : 11-01-02 17:05

Hej Kanden,

Formatter først alle dine drev i DOS mode: format c:
Hvis du ikke kan formattere er din BIOS skrivebeskyttet .. få det fjernet .. så kan helt sikkert formattere.
Hvis du vil lave en ren installation, kan du godt bruge en almindelig WIN 98 startdiskette.
Start FDISK på disketten for at få lavet dine partitioner.
Genstart ..
Sæt BIOS til at start fra CD-ROM og genstart igen ..
Så klarer du nok resten selv ...

curriculum

Kommentar
Fra : djazzz

Dato : 14-08-03 14:47

jeg har windows XP og jeg har et problem med at formatere drev c:
hver gang je prøver siger den om den skal gennemtvinges når jeg siger ja, siger den drevet ikke kan låses, jeg har prøvet brianni's løsning men jeg kan ikke finde det i tilføj/fjern.
I det hele taget er det ligesom kanden's problem men bare med XP.
PLEAsE HJÆLP!!