/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Spørgsmål til knallert 45 km, ekspert?
Fra : Brassovitski
Vist : 125 gange
200 point
Dato : 10-07-24 16:39

Hej
Er i gang med at renovere en Gilera Stalker årgang 2000, der har stået ubrugt de sidste 3 år, jeg har købt en ny karburator (https://kgi.dk/karburator-dellorto-175mm-phva-rd-9398-da), i indsugningssiden sidder der en neddrosling, (Blænde), Karburatoren er født med en 53 dyse, men jeg skal have en 70 sat i, som svarer til den der sidder i den gamle karburator. Skal blænde skiven så demonteres eller en anden monteres? Min ide er at der jo må være forskel på hvor meget luft, en 53 henholdsvis 70 dyse skal have tilført, eller er det helt forkert?
Jeg har nada forstand på dette, kan dog godt finde ud af at skrue af og montere.
Håber der er en scooter mekaniker der kan give et bud, hvad der er rigtigt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-07-24 10:17

Dysens størrelse bestemmer sammen med geometrien luft bensin bandingdforholdet.
stærre luftgennemstrømning (mere gashåndtag) give automatisk også mere benzin-med den samme hoveddyse. Når gassen er på minimum er hovedspjælder næsten helt lukket og benzinen kommer i stedet via en speciel tomgangsdyse.

For stor hoveddyse give for meget benzin og der for mere sod og tilsvining af tændrør og udstødning. Den kører kun dårligere med for stor dyse.

Kommentar
Fra : abbaba

Dato : 20-07-24 01:18

de kender problemet her
https://scootergrisen.org/forum/

men hvorfor tage chancen.