|
| Kommentar Fra : Bille1948 |
Dato : 22-09-20 12:20 |
| | |
| Accepteret svar Fra : abbaba | Modtaget 200 point Dato : 22-09-20 12:27 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 22-09-20 13:55 |
|
Så vidt jeg ved så skal bilen justeres til det oktantal man vil køre med.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 22-09-20 14:04 |
|
Det er i dag de færreste biler, som vil få nogen fordel af 100 oktan benzin.
Det er kun hvis fabrikanten også foreskriver det.
Alle nyere biler med indsprøjtning har også en bankesensor, som hvis oktantallet er for lavt så det giver bankning, automatisk vil justere tænding og indsprøjtningsmængde så der alligevel ikke sker mere bankning. Dette giver lidt mindre maksimalt motorkraft og lidt dårligere virkningsgrad. Dette gælder kun de få biler som har ekstrem høj kompressionsforhold eller turbolader.
Men hvis bilen er konstrueret til 92 eller 95 oktan uden at banke, hjælper det overhovedet ikke at hæve oktantallet til 100. Man kommer bare af med flere penge, og kun benzinselskabet tjener på det.
| |
|
Hvis du heller ikke kan mærke forskel, der ingen grund til at betale ekstra....
For mange mennesker er forskel på dyr og billig rødvin kun prisen...
| |
|
transor har helt ret, både med veteran biler, og
Citat Dette gælder kun de få biler som har ekstrem høj kompressionsforhold eller turbolader. |
F.eks. ekstreme sportsvogne.
Iøvrigt er oktan 92/95 det samme, nemlig oktan 95, i begge tanke. Ialtfald hvor jeg tanker benzin.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 22-09-20 19:08 |
|
Jammen transor - nu vil jeg stryge hen til min mekaniker, og få nogle af mine penge igen.
Især hvis blandingsforholdet og tændingstidspunktet ikke har kunnet justeres i de sidste 20 år.
Min Xantia runder sit 21. år om et par måneder.
Veteranbiler skal vist være over 35 år, før de kan kaldes veteraner.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 22-09-20 20:59 |
|
Siden 1990 har alle nye biler skullet have katalysator. De fleste modeller fik samtidig et computerstyret indsprøjtningssystem og tændingssystem. Så var det slut med at justere på noget, med mindre man ændrede i computerprogrammet hvilket er ulovligt i de fleste tilfælde.
Der var dog enkelte bilmodeller som nogle år beholdt karburator og traditionelt tændingssystem. Det kunne gøres ved en elektronisk regulering af karburatoren efter signal fra lambda sonden. Med disse modeller kunne der stadig stilles på tændingstidspunktet.
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 23-09-20 16:01 |
| | |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 25-09-20 22:30 |
|
det står også ved benzin dækslet
| |
| Godkendelse af svar Fra : omahexen |
Dato : 30-09-20 10:51 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|