|
| Netværksdiskene der forsvandt! Fra : olarsen | Vist : 1069 gange 500 point Dato : 02-08-20 11:27 |
|
Så har jeg oplevet den næsten værste rædsel man kan opleve, i hvert fald hvad IT angår. Jeg har i mit netværk 2 stk. 1TB NAS diske, ingen ad dem er synlige på min netværksoversigt i min router, og min PC kan heller ikke 'se' dem, jeg har ingen anelse om hvad der kan være sket, er der nogen som, har oplevet noget lignende? og hvad kan man gøre? findes der et værktøj, som kan 'opspore' forsvundne diske, vi taler om både min datadisk og backup'en til den, de 'forsvandt' ikke samme dag, men inden jeg fik taget en fuld backup på et USB drev, var de begge 'væk'.
Fremover vil jeg nok satse lidt mere på en cloud baseret backup, men lige nu savner jeg stærkt mine data, som mest består af musik og billeder, men også andre og vigtige dokumenter.
/ole
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 02-08-20 12:00 |
|
Der har jo de sidste dage været en opdatering af windows. Det kan jo være at den ændrede udgave ikke mere støtter dine diske. du må skrive lidt mere om diskene, type fabrikat med videre.
vormalt er der med diskene software som kan bruges til at finde dem med.
Start med at slukke for router og evt switc i dit system . Når du genstarter kan det være at dine diske dukker op igen. Det sker hvis der var en simpel netværksfejl med rod i adresseringen.
| |
| Kommentar Fra : ThomasCSR |
Dato : 02-08-20 21:04 |
|
Ældre Wd-diske.
Er dr så gamle, at der sidder en knap til at lukke dem ned på en civiliseret måde og så genstarte dem?
Du siger, at du kan se mapper. Hvordan ser du dem, når routeren ikke kan finde diskene?
Hvis du kan rimeligt engelsk, er WD's support ganske god.
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 02-08-20 21:18 |
|
ThomasCSR, du får lige blandet tingene lidt, fordi jeg ikke har udtrykt mig klart nok, så lige en lille opdatering her fra.
Min backupdisk, som startede med at have problemer er gammel og har en knap til at slukke med
Min Western Digital (WD1, 1TB), som indeholder mine data, er nogle få år gammel, den kan jeg ikke se i min router, og derfor heller ikke i stifinderen på PC'en, - tænker jeg!.
Min nye Western Digital (WD2, 2TB) er købt for en uge siden og var den disk jeg ville tage backup på, på det tidspunkt havde jeg stadig kontakt til min WD1, men inden jeg var færdig med at tage backup, som i øvrigt gik ned hele tiden, mistede jeg så kontakten til den, så nu er jeg lidt i problemer. Efterfølgende er det lykkedes mig at få forbindelse til min oprindelige backupdisk (Iomega, 1TB), men alle mapperne på disken er tomme, tænker at mine data er der, og skal 'bare' genskabes, jeg har bare ikke værktøjet til det, - så her står jeg lige nu!
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 02-08-20 21:25 |
|
Webnoob, hvis du mener at jeg med IP adressen logger in på disken så er det kun min gamle Iomega disk det er muligt, jeg kan se IP adressen for min WD2, men kan ikke komme på, men får denne meddelelse Citat {"key":"notFound","message":"Not Found"} |
når jeg forsøger!
| |
| Kommentar Fra : webnoob |
Dato : 03-08-20 14:27 |
|
Iomega kender jeg ikke, men hvis du ikke kan se den via IP adressen, så er den enten død eller har fået en ny ip adresse. Prøv og scan dit netværk for ip adreser. Du kan evt bruge "adv ip scanner"
"Western Digital 'My Book Live' 1 TB" er bare en fancy usb harddisk, den har ikke nogen webinterface. Hvis du ikke kan se den så er den enten død, din usb port er defekt, usb kablet er defekt eller harddisken er død. Hvis du sætter øret op til disken kan du så høre en klikke lyd? Hvis ja, så er din harddisk død og kan ikke reddes, MED MINDRE du er ville til at betale et firma, som jeg ikke lige kan huske hvad hedder, til at trække dine data ud skive for skive.
"Western Digital 'My Cloud Home' 2TB"
Er en lille NAS som også har et webinterface og der er problemstillingen den samme som med din Iomega.
Jeg ville også checke alle diske for den mekaniske klikke lyd, har de den er de defekte.
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 03-08-20 19:55 |
|
Sæt dem direkte i pc med usb kabel.
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 03-08-20 19:58 |
|
Min router kan heller ikke finde mine diske, og det er også opstået fra dag til dag, men sætter jeg en usb pind i routeren dukker den op med det samme, mærkeligt.
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 03-08-20 21:00 |
|
Jeg forsøgte at følge dit link dogvillestar men det gav ikke det ønskede resultat, jeg mangler stadig forbindelse til min vigtigste disk med alle min data, lige nu har jeg forbindelse til 2 ud af mine 3 NAS diske, men alle data er tilsyneladende væk fra den oprindelige IOMEGA backupdisk, dog er alle mapper tilstede, bare uden indhold, måske et recover program kan hente noget , jeg skal bare finde det rigtige.
Jeg ved ikke hvorfor Webnoob begynder alt blande USB drev ind i samtalen, men du er så langt væk fra en løsning at det er uden hjælp, du læser tilsyneladende ikke det jeg har skrevet tidligere.
/ole
| |
| Kommentar Fra : webnoob |
Dato : 04-08-20 09:10 |
|
Kan godt se jeg ar kørt en anden retning end problemet. Jeg er nok blevet forvirret over du skrive diske hele tiden. Jeg er med på der er diske i en NAS, men en disk kan i sig selv ikke tilsluttes et netværk. Som jeg forstår det har du 3 NAS bokse på dit netværk som du ikke kan se.
Hvis de ikke er synlige på netværket så prøv og scan dit netværk og se om de har fået nye ip adresser. Kan du stadig ikke se dem, så er der noget galt med dine NAS. Hvis du kan se dine NAS men ikke kan se indholdet, så gør som allerede forslået. Tag diskene ud af dine NAS og tilslut dem med USB. Kan du stadig ikke se data så er der et problem med diskene. De kan være defekte, højst usandsynligt det er sket for 3 på en gang.
Du kan teste diskene med et tool fra WD
https://support.wdc.com/downloads.aspx?p=3
Hvis diskene er ok og du ikke kan se data så er der flere ting som kan være årsagen.
Med tabte data har jeg haft stor succes med DiskInternals. Det kan gendanne data og partitioner. Desværre så koster det hvis du vil bruge det. Det kan godt scanne, men vil du gendanne så koster programmet lige knap kr. 900,-
https://www.diskinternals.com/partition-recovery/
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 04-08-20 09:31 |
| | |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 04-08-20 12:04 |
|
Webnoob, jeg har en helt ny WD 2Tb disk som jeg kan se og bruge, jeg har en gammel Iomega 1 TB som jeg kan se på netværket, de mapper jeg oprettede for flere år siden er intakte, men desværre tomme, de indeholdte kopi af alle mine data, som udgjorde ca. +500Gb, den vigtigste disk er en WD 1Tb, som jeg ikke længere kan se på netværket, når jeg sætte netværksstikket i lyser den ene LED gul eller grøn alt efter om jeg tilslutter direkte i routeren eller via en switch, den anden blinker som hvis der er datatrafik, den disk er heller ikke synlig i routeren, hvad der jo også er en betingelse for at den kan ses af computeren
Nu prøver jeg lige nogle af de links jeg har modtaget og vender så tilbage.
/ole
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 04-08-20 13:51 |
| | |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 05-08-20 09:33 |
|
Eyvind, den SATA adapter har jeg allerede, jeg forsøgte at læse disken med det recovery program, som hed Diskinternals, de havde en trialudgave, det tog 23 timer! (USB 2.0) og gav ikke et brugbart resultat så lidt øv, men så er det afprøvet.
Nu vil jeg så prøve det link fra abbaba
| |
| Kommentar Fra : edison |
Dato : 05-08-20 11:25 |
|
Hejsa
Din pc mangler nogle sandsynligvis nogle ting. prøv det her.
Ind i kontrolpanel,
ind i Programmer og funktioner.
Kilk på, slå windows-funktioner til eller fra.
i understøttelse af SMB 1.0/CIFS.
sæt flueben i SMB 1.0/CIFS-Klient samt SMB 1.0/CIFS-Server
Genstart pc
så burde dine Nas diske være der.
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 05-08-20 19:10 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 05-08-20 22:49 |
|
Det er utroligt at data kan forsvinde fra flere harddiske.
Det er vel nærmere computeren som ikke kan læse de drev.
En metode til at teste om det er styresystemet, kan være at starte computeren op med en Linux dvd , som kan hentes og brændes gratis.
https://ubuntu.com/desktop
Den skal brændes som ISO fil. evt med
https://cdburnerxp.se/da/home
Den kan starte conputeren op og afprøves (EJ INSTALLERES)
Test af drev med USB bør gøres ved, at starte computer og så sætte USB til.
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 06-08-20 14:34 |
|
Edison, det er både foreslået tidligere OG afprøvet!
Ja Eyvind, jeg er også ved at være lidt rundtosset, men lige nu er jeg der hvor jeg ikke vil prove at redde data fra gamle diske, men ville bare gerne have at jeg kunne få kontakt med min 1. NASdisk (WD1) som indeholder alla mine data. Min nye NASdisk WD2, kører, men jeg har kun kunnet genskabe nogle af mine gamle data. Når jeg prøver at finde noget hos Windows support kan jeg se at jeg skal bruge SMBv2 eller/og SMBv3, det har noget med sikkerhed, som mangler ved brug af SMB1, jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg lige får det installeret.
Jeg har også lige hentet den seneste opdatering til Windows.
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 06-08-20 22:13 |
|
Har du prøvet noget så simpelt, som at genstarte ALT.
Routeren ville være den sidste jeg startede
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 06-08-20 22:22 |
|
jeg kan bare ikke finde ud af hvordan jeg lige får det installeret.
Kontrolpanel/System og sikkerhed/Egenskaber for system/YDE EVNE/ og så vil jeg ikke rode med MIT, men lad Window bestemme (X ved det, ellers kan du ikke se det) = så burde du få de muligheder med = Windows support kan jeg se at jeg skal bruge SMBv2 eller/og SMBv3 - min pc er Win7 og mener de begreber hedder noget andet, men de findes under andet navn 1-2 eller 3?
Mit er sat til Brugerdefineret ? måske derfor jeg heller ikke kan se mine USB diske i Routeren
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 07-08-20 09:23 |
|
Abbaba, jeg kan ikke se Citat /Egenskaber for system/YDE EVNE/ |
på min PC/WIN10. Hvordan ser man USB drev på et netværk?
Og ja min PC og diske og router har været genstartet flere gange!
| |
| Kommentar Fra : webnoob |
Dato : 07-08-20 14:00 |
|
I bliver ved med at snakke om SMBv det ene eller det andet. Det forstår jeg på at der er lavet mapper på diskene som sidder i NAS'en. Hvis du ikke kan se det drev på din computer, om det er tilføjet som netværksdrev på din computer, tilføjet som ISCSI-drev eller om du browser dem ved at skrive \\NAS-IP\mappe-navn eller hvis du har flere mapper, så \\NAS-IP.
Hvis du heller ikke kan se dem der så bliver du nød til at have adgang til selve NAS'en for at se hvad der foregår.
Hvis du ikke kan se NAS'en på https:// eller http:// så er der noget også et problem med NAS'en.
Som jeg har skrevet tidligere, kig om NAS'en evt. har fået en ny IP adresse. Kør evt. en trace på IP adresse i CMD "tracert NAS-IP-ADRESSE" Hvad svare den?
Giver det dig heller ikke noget. Brug advanced IP scanner til at scanne dit net for at finde alle aktive IP adresser. Hvis man kan browser de funden IP adresse fortæller programmet dig det. HVis du mener at ha' fundet den rigtige IP adresse men den ikke svare, så prøv evt. advanced port scanner til at se om der er åbne port på den IP adresse.
En ting jeg synes der er ubeskrevet. Er NAS'ene tilsluttet routeren med USB eller netværkskabel????
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 07-08-20 15:14 |
|
Jeg bruger kun netværkskabler (RJ45),vidste ikke at man kunne tilslutte via USB!
Med Adv.IP Scan. kan jeg se alle enheder -undtagen den jeg har mest brug for (Murphys law!)
SMB client/server skal være på for at se gamle enheder, og det er derfor jeg nu kan se mine gamle IOMEGA diske, som jeg har forstået 'konceptet'.
Men der resterer altså kun at jeg kan komme i kontakt med min Western Digital disk, som scanningen så ikke fandt. MEGET UNDERLIGT!!!
Det med at redde data fra diske er lagt i mølpose.
/ole
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 08-08-20 17:58 |
|
Kan du ikke Recette din Nas, altså hvis der ikke er data på den.
Passer de RJ stik ikke så du kan sætte den direkte i PC
| |
| Kommentar Fra : webnoob |
Dato : 09-08-20 09:57 |
|
Som abbaba skriver så prøv og reset den. MEN først skal du læse op på hvad en reset gør. På Synology og QNAP NAS bokse kan du reset så det kun er bruger database og netværksindstillinger som bliver nulstillet, hvilket betyder at data på diskene vil IKKE blive slettet. Der er også mulighed for at nulstille dem så alt bliver slettet. Så vær forsigtig med at resette din boks.
Denne artikel passer ikke lige med din model, men det burde være samme fremgangsmåde på alle WD bokse.
https://support-en.wd.com/app/answers/detail/a_id/5323
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 09-08-20 10:11 |
|
Webnoob, det er jo netop en My Book Live jeg har som jeg ikke kan se på netværket, hverken i routeren eller med Advanced IP Scanner app'en. så jeg prøver nu at lave en reset, men det ser ud som om det kun er password man resetter - nu får jeg se hvad der sker.
Abbaba, jeg forstår ikke hvad du mener med din bemærkning omkring RJ stik, de findes i flere forskellige udgave RJ10 RJ11 og RJ 45, RJ10/11 bruges især til telefoni, RJ45 er til Ethernet.
Den kablede indgang på min PC er defekt så jeg kører trådløst på min PC, dårlig løsning, ja. Jeg bør jo nok se mig om efter en ny bærbar, men der ligger et stort arbejde i at skulle installere alt igen på en ny. Måske der findes en smart løsning med et eller andet stykke SW. Men så skal jeg nok oprette en ny tråd med nogle point i.
| |
| Kommentar Fra : webnoob |
Dato : 09-08-20 13:13 |
|
Citat Jeg bør jo nok se mig om efter en ny bærbar, men der ligger et stort arbejde i at skulle installere alt igen på en ny. |
Det er nu ikke det sværeste. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du har nu af model eller OS version, eller hvad du gerne vil have. MEN man kan med et Windows værktøj der hedder DISM tage en kopi af sin Windows og så installere den på en anden computer.
Men lad os høre hvordan det går med at resette din NAS.
| |
| Kommentar Fra : webnoob |
Dato : 09-08-20 20:06 |
|
Kan vi ikke blive enige om det er NAS du ikke kan se og ikke diske, det er forvirrende når du snakker om diske, når det er NAS.
Hvis du er sikker på du har reset din NAS korrekt og du stadig ikke kan se den, så tyder det på den er defekt.
Det du så evt. kan prøve er at sætte diskene fra den defekte NAS over i den gode NAS. Den burde, når det er fra samme producent, kunne se diskene og vil spørge du du vil genbruge opsætningen. Men vær varsom. Diskene kan blive overskrevet hvis gjort forkert.
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 10-08-20 00:37 |
|
Måske et dumpt svar, men har du installeret det medfølgende software.
Det kunne jo være den skulle initializeres før den kan bruges.
Pakken indeholder:
Netværksharddisk
Netværkskabel
AC Adapter
Quick Install Guide
Installation og software CD
Gider ikke læse hele tråden igennem.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 11-08-20 17:43 |
|
Citat Jo men vi taler om en enhed, som var virket i flere år |
............nixen - enheden som er en NAS med indsat harddisk har i samarbejde med computerens styresystem virket i mange år.
Når styresystemet er opdateret /ændret kan der måske være et problem med at snakke sammen med in NAS
Når din nas skal testes er det bedst via kabel til routeren og videre med kabel til NAS.
Men har du overhovedet haft din harddisk ude af den NAS og via dit special USB til SATA kabel set om computer kan se at der er en harddisk koblet til. Det skal ses i stifinder.
| |
| Kommentar Fra : webnoob |
Dato : 11-08-20 19:14 |
|
Citat Når styresystemet er opdateret /ændret kan der måske være et problem med at snakke sammen med in NAS |
Glemmer du ikke at en NAS også bliver opdateret? Jeg har endnu ikke oplevet at en NAS ikke kan bruges pga. Windows update.
Citat Når din nas skal testes er det bedst via kabel til routeren og videre med kabel til NAS. |
Det er da helt underordnet. Du har den bedste data overførsel hvis alt er kablet, men så længe NAS'en har netværksforbindelse så er det godt nok.
Jeg har fx. en QNAP som er kablet, men min bærbar og smartphone har ingen problemer med at snakke med den og det køre på WiFi.
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 12-08-20 15:46 |
|
webnoob, nu forvirrer du mig lidt Kode Netværksdisk er en forenkling af konceptet NAS. Men uanset hvad så kan man ikke tage en harddisk og koble til en netværks. Det skal være noget der styre den harddisk og det kan være en computer, en NAS, et SAN eller en server. |
. Den Western Digital 'My Book Live' er det ikke en NAS med en 1TB HDD indbygget, som jeg bruger i mit fortrådede netværk, (kaldet et LAN). Jeg vil bare lige have helt styr på begreberne!! Jeg har altid kørt kablet netværk, undtagen til min gamle og nu nye bærbare PC, som kun kan køre på WiFi
Både mine PC'er og NAS'er bruger automatisk opdatering.
| |
| Kommentar Fra : webnoob |
Dato : 12-08-20 20:02 |
|
Jo din Western Digital 'My Book Live' er en NAS, men du skriver hele tiden at du ikke kan se din harddisk i din router. Det du ikke kan se er dine filer og du kan ikke se din NAS.
Jeg har en fil server på min netværk, hvis jeg ikke kunne se den ville jeg heller ikke skrive at jeg ikke kunne se min harddisk.
Dit problem er at du ikke kan se din NAS og du kan ikke tilgå dine filer på NAS'en.
Hvad er status?
| |
| Kommentar Fra : olarsen |
Dato : 13-08-20 10:55 |
|
OK webnoob, der har jeg nok forvirret tingene, det var for mig implicit at når jeg talte om HDD/NAS så var det mine data på min HDD i NAS'en jeg mente - hele vejen igennem. HDD'en i min nye WD NAS er synlig både i Routeren og jeg kan se alle filer og mapper i 'Stifinder' på min PC.
Det der er underligt er at min 'gamle WD My book Live, pludselig forsvinder, og det er den som indeholder alle mine data, jeg har taget backup af det meste, da jeg fik den nye WD NAS, men backup'en gik ned medens den var i gang og jeg mangler så en stor del af mine data.
Status er at jeg/vi nok ikke kommer det nærmere og at jeg må se i øjnene at jeg skal genindspille halvdelen af min CD samling, og så bare erkende at resten er tabt, fremover vil jeg så nok tilstræbe at have dobbelt backup af alt.
Der er ikke skruer i det gamle WD kabinet, så jeg kan ikke få HDD ud, uden at noget går i stykker.
| |
| Accepteret svar Fra : webnoob | Modtaget 250 point Dato : 13-08-20 12:11 |
|
Citat Der er ikke skruer i det gamle WD kabinet, så jeg kan ikke få HDD ud, uden at noget går i stykker. |
Hvis den alligevel ikke er til at "bruge" eller se på netværket, så flå plastik rammen i stykker og test den disk på alle leder og kanter.
Frem ad rettet så vil har anbefale dig at du køber en NAS med 2 eller flere diske i, lad den lave et RAID 1, på den måde er dine data sikret hvis en af de 2 diske går ned og du skal bare udskifte den defekte disk med en ny. Jeg kan klart en NAS med 4 diske og producenten QNAP.
Hvis du har brug for en "second opinion" er du velkommen til at sende den til mig, så kan jeg se hvad jeg kan gøre eller hvis du er fra Fyn omkring nordfyn kan vi lave en overlevering?
| |
| Kommentar Fra : webnoob |
Dato : 13-08-20 15:31 |
|
Jeg så en til omkring 1100 på dba.dk. Størrelsen afhænger af hvor store diske man sætter i.
Når du har et RAID 1 så vil du samlede kapacitet afhænge af din mindste disk. Så 4 x 2TB diske giver en kapacitet på 2TB og du har en fejltolerance på 3 diske.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|