/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Mærkning af dæk
Fra : vagn2901
Vist : 443 gange
100 point
Dato : 09-11-16 10:18

Hvordan ser jeg om mine dæk er vinter- eller sommerdæk? Er der en særlig mærke på dæksiden?

 
 
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 09-11-16 10:47

M+S mærkning og snefnug symbol - mud and snow
http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/forstaa-informationerne-paa-daek


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 09-11-16 10:50

M + S for Mud and Snow, men ikke helt entydig ifølge dette:

http://www.rezulteo-daek.dk/daek-tips/dine-vinterdaek/er-m-s-daek-vinterdaek-2867


Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 09-11-16 11:25

Husk lige at kigge efter hastighedsmærkningen - du får ikke lov til at køre en meter i Tyskland hvis dine dæk ikke må køre lige så hurtigt som bilen kan.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 09-11-16 12:55

Jo du må godt køre på dæk, som ikke er til bilens fulde hastighed, hvis bare der er en mærkat ved førepladsen som angiver maks hastighed. dækfirmaerne har mærkaterne som klistermærker.



Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 09-11-16 13:24

Godt transor, jeg var lige ved at blive bange.
Vi har vinterdæk mærket T, højst 190 km/h, og vor bil kan køre langt over 200.

Værre er det med terminerne for vinterdæk i Tyskland?
Min kone er lige kørt til Flensborg på sommerdæk.

Nok ikke den eneste dansker her i grænselandet, men alligevel...



Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 09-11-16 14:35

OG, helårs dæk er også mærket M+S men er ikke lige så gode som rigtige vinder dæk.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 10-11-16 03:01
Kommentar
Fra : boyelauritzen


Dato : 17-11-16 11:49

Jeg mener betydningen af at skifte mellem sommer og vinterdæk er vildt overdrevet.

Kig på dine dæk om mønstret er stort, og gummiet er rimeligt glat og blødt.
Hvis gummiet er rug, er sporingen muligvis gal, eller du kører med hjul slip (for stærkt).
Hvis man kører med helårsdæk betyder det blot, at vejgreb er lidt mindre, end det optimale ved ekstrem vejr.

Helårsdæk betyder blot at din max. hastigheden bør være 10% mindre (mit gæt), end med optimale dæk, og når vej-r-forhold ikke er gode.

NB: Skift mellem sommer og vinterdæk betyder - for mig - blot at dækkene let bliver for gammelt (hårdt og mørnede) - inden mønstret er slidt op.

Ligesom jeg konstant bliver mindet om, hvor ekstremt hurtigt et halvt år går.


Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 17-11-16 12:14

Slet ikke enig,
en af mine mekaniker venner kalder hel års dæk for intet års dæk.

Det der er hovedforskellen er gummiets hårdhed, der som bekendt er temperatur afhængig.

Altså vil vinterdæk, med for blødt gummi, slides for hurtigt om sommeren,
og sommerdæk har stærkt reduceret vejgreb om vinteren.

Helårsdæk er så et kompromi, der hverken er optimal sommer eller vinter,
og, som nævnt ovenfor, har vore nabolande regler, der angiver hvornår man må skifte.



Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 17-11-16 19:24

en af mine mekaniker venner kalder hel års dæk for intet års dæk..........................

Jeg kender også et par stykker som gerne vil sælge dæk.

http://www.fdm.dk/biler/biludstyr/daek/helaarsdaek-til-bilen


Godkendelse af svar
Fra : vagn2901


Dato : 03-01-17 17:39

Tak for svaret katekismus.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408918
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste