|
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 24-07-16 22:06 |
|
??
Det er i hvert fald pisse irriterende at se på = altså en bil uden forlys i den ene side der blinkes til siden.
Minder mig om Politiets frem og tilbage (forlygter) lygter...
Håber ikke det er noget du vil ofre penge på.
ELLERS vil jeg mene at det er noget EU ÉDIOTERNE har vedtaget, sammen med manglende BAGLYS - og alt sammen bare for at ´spare´ penge til brændstof.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 24-07-16 22:10 |
|
Men som du selv skriver, kan det være på visse importerede biler/ kunne tænke mig DE og Holland.
Det er ulovligt, med mindre der følger diverse attester med på at den skal 'opføre' sig tosset, og ellers bliver den kassereret til syn.
| |
| Kommentar Fra : Alex2000 |
Dato : 24-07-16 22:13 |
|
Men bilen blinker jo ikke, den tænder bare positionslys I for- og baglygte i den side der blinkes til.
Det skal siges at alle de biler jeg har ejet med denne egenskab har været aldre biler, alle importeret med manuelt lys.
Senest min Opel Calibra 2.5 v6 fra 1995 som også kan tænde i hver side.
Prøvede derefter på min lillebrors Audi 100 fra 1995 som ikke er importeret. Den kan ikke.
Så det må jo være noget man fjerner eller overstyrer når der installeres automatisk lys i bilerne hos bilforhandlerne?
| |
| Kommentar Fra : Alex2000 |
Dato : 24-07-16 22:16 |
|
Bilen er importeret fra Tyskland, lige som alle de andre biler jeg har haft som kunne det.
Det er ikke noget jeg vil ofre penge på.
Kom bare til at diskutere med min lillebror hvorfor bilen kunne det.
Og så ville jeg prøve at finde ud af hvorfor de kan, og hvorfor Danske biler ikke kan, men kan intet finde om emnet nogen steder.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 24-07-16 22:23 |
|
Citat tænder bare positionslys I for- og baglygte i den side der blinkes til. |
Har aldrig oplevet dét, det er da vist ikke helt normalt??? med mindre det kunne have noget med ? tåge lys at gøre, eller defekt ´lys-puter´.
Kunne det måske have noget at gøre med anhængertræk? der kan til tider være det mest mærkelige lys på = hængeren altså/ i forbindelse med stikket.
Melder pas, da jeg ikke engang har tåge lygter på min dyt (heller ikke fra fabrikken) .
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 24-07-16 22:56 |
|
Citat det er da vist ikke helt normalt??? |
Jo jo det er....øh..var....i alt fald på (mine) franske biler.
Simpelthen blinklyset der brænder til stadighed, i den ene side, som parkeringslys.
Havde i mine unge år, en Renault Dauphine Gordini, hvor det blev aktiveret med stilken til blinklyset. Senere, i Renault R8`eren, hvor der sad en vippekontakt oven på ratstammen, til samme formål.
M.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 25-07-16 00:05 |
|
Ved nærmere eftertanke, tror jeg nu ikke det virkede på R8`eren. Var nok gjort ulovligt. Men kontakten var der.
Jeg vil gætte på franskmændene har haft nogle regler, hvor der visse steder har været påbud om parkeringslys ved nattetide. Og så af strømspare hensyn, har brugt dette system, med lys i kun en side.
M.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 25-07-16 01:14 |
|
Det er en spareudgave af positionslys.
I lande med højrekørsel er det dog en skidt idé at bruge det, hvis man holder i venstre side, mens det giver god mening, hvis man parkerer i højre.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 25-07-16 09:20 |
|
I nogle lande skal man på visse steder have positionslys på ved parkering ( længere tids stop).
Man må så nøjes med at tænde positionslys i ydersiden mod vejen. Derfor kan bilerne i tænde positionslys i en side når andet lys er slukket. Det er åbenbart afviserarmen man så bruger til at vælge side.
Lang tids positionslys stærr på batteriet. Derfor kan det være fornuftige at nøjes med halvdelen af lamperne.
| |
|
En sikkerhedsfeature så positionslyset er tændt, når bilen holder parkeret, men kun i den ene side (den side der er ud mod kørebanen, men det kan vælges afhængig af hvor man sætter blinklys-armen). Det er for at man kan se den holder parkeret, hvis der ikke er meget lys på vejen. Er standard på de fleste vw modeller.
God sommer
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 25-07-16 13:18 |
|
Blinkearm...........
Er det en Ford T ?
| |
|
Reglerne er beskrevet i færdselsloven
Læs især stk 4, som giver forklaringen på spørgsmålet.
§ 35. Er køretøj i lygtetændingstiden standset eller parkeret på vej, skal køretøjets positionslys (parkeringslys), baglygter og nummerpladebelysning holdes tændt. Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren fastsætte bestemmelser om, at også andre lygter end dem, der er nævnt i 1. pkt., skal eller kan holdes tændt.
Stk. 2. Køretøj, der ikke skal være udstyret med lygter, skal, når det i lygtetændingstiden er standset eller parkeret på vej, være afmærket efter bestemmelser, der fastsættes af transportministeren.
Stk. 3. Andre lygter end dem, der er omfattet af stk. 1 og 2, må ikke holdes tændt.
Stk. 4. Er et motordrevet køretøj, hvis længde og bredde ikke overstiger henholdsvis 6 m og 2 m, parkeret langs vejens kant i tættere bebygget område, behøver kun positionslys (parkeringslys) og baglygte mod vejens midte at være tændt, medmindre køretøjet er tilkoblet andet køretøj. Justitsministeren kan efter forhandling med transportministeren fastsætte bestemmelser om, at der i stedet kan anvendes særlig sidelygte.
Stk. 5. Ved standsning eller parkering af sammenkoblede køretøjer gælder bestemmelsen i § 33, stk. 1, 2. pkt.
| |
|
Må Mercedes kan man man vælge på lygte omskifter, hvilken side der skal være positionslys.
Det er ikke funktionen kørelys, der hindre funktionen af blinkerkontakt-positionslys.
Mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 25-07-16 16:36 |
|
Opel record tændte possition og baglys i den side som blinkarmen blev sat til når tændingsnøglen var taget ud.
| |
| Kommentar Fra : Alex2000 |
Dato : 25-07-16 18:28 |
|
Tak for alles indput.
Jeg er med på at det er en parkeringfeature, men hvorfor er det kun nogle biler som kan tænde parkeringslys med blinkeren?
Alle de biler jeg har prøvet som kan, har været Tysk- eller Franskimporterede biler, uden det Danske eftermonterede automatiske kørelys.
Så spørgsmålet er hvorfor nogle biler kan, og andre ikke kan.
| |
|
Hvis køre lyset er skyldig ikke at kunne, er det fejlmonteret.
Og så kommer det vel an op hvad producenten ønsker at levere bilen med.
| |
|
Glemte lige, at på de fleste biler er det simpelt at lave, da der kun skal lægges en enkelt ledning.
Og funktionelt har dette intet at gøre med kørelyset.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 25-07-16 19:24 |
|
Citat Så spørgsmålet er hvorfor nogle biler kan, og andre ikke kan. |
Simpelt - der er forskellige regler i eksportlandende, derfor forskellen.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 29-07-16 10:23 |
|
Stænklapper-affæren, husker jeg tydeligt. Havde nær startet en revolution her i landet.
Iøvrigt var føromtalte Renault R8, på nogle områder forud for sin tid:Havde skivebremser på alle fire hjul, hvilket var helt uhørt i den klasse, på den tid. Næsten alle andre, havde tromler, på alle hjul.
Forskel på Dauphine og Gordini: Gordini`en var en let tunet version. Havde 8-10 flere heste, og fire gear, mod Dauphini`s tre.
Nå, men det har jo ikke så meget med blinklys at gøre.
M.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|