/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Spot som spare pære?
Fra : kpm10
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 23-06-03 15:12

Hej

Jeg har lige været i bilka og købe nogle flotte spots der er monteret på en glas plade, problemet er at der sidder 2 spots i hver lampe og de bruger 50watt hver......jeg har hørt at man kan få spare pære i spot "form" men jeg kan ikke finde nogen! soklen de er monteret i hedder: GU10

Håber i kan hjælpe da jeg syntes det er lidt vildt at man brænder 100watt af hver gang man tænder for sin lampe!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-06-03 15:50

Hvilken spændning har pærerne???
Hvis det er 230 volts, mener jeg ikke at du kan få nogle der er mindre.

MVH

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 23-06-03 15:58

Jo det er 230 volt, jeg mener netop at have set at man kan kun få dem når det er 230 volt.......jeg har set dem på en engelsk hjemmeside, men de kostede 10pund stykket og jeg er ikke vild med at bruge så mange penge i et andet land på noget jeg ikke ved hvad er....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-06-03 16:29

Hvor store (mål) er de?
Største diameter + total længde

MVH

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-09-03 14:54

Den sokkel du nævner kan jeg ikke finde.

Men Osram har en sparepære med reflektor DULUX EL Reflektor med E27 sokkel på enten 15 eller 20W

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 08-09-03 15:00

Jeg har set dem i Harald Nyborg til 60 kr. stk. Jeg kan ikke lige huske hvad mærke det er, men det er en varer de altid har.
Mvh. Poolmasn

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-09-03 15:11

Nu er det jo nok nogen højvolt-halogenlamper, der sidder på, og de har deres egen helt specielle sokkel. Jeg tror ikke, du finder nogen spærepærer med den fod. Men så kan du spare på strømmen på andre måder: Find den elektronik i huset, som står på standby, når du tror, du har slukket. 100Watt i tre timer hver dag bliver opvejet af 14 Watt (1-2 apparater på standby) i 21 timer pr. døgn. Og den slags apparater med standby er der masser af: Computer, skærm, hele stereoanlægget, TV-et, videomaskinen og dvd-afspilleren foruden telefonsvareren, den trådløse telefon, ADSL-boksen, routeren og dørtelefonen. 1 (én) Watt i standbyeffekt koster her i København 12-13 kroner om året; det vil sige, at hele den nævnte smøre koster dig små tusind kroner om året. Din fine spot, tændt tre timer pr. døgn koster godt halvandet hundrede kroner om året. Så jeg tror, du kan tænde den med god samvittighed, hvis du fokuserer på de andre strømtyve, som du det meste af tiden ikke har glæde af. Endelig får du jo i den kolde årstid glæde af varmen fra lampen, og så skruer dine radiotorventiler selv ned.
mvh. pbp

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 08-09-03 15:23

Jo jo helt sikkert, men jeg nu rimelig bevidst om standby strøm.

Men soklen er vist ganske almindelig de køre på 230Volt....

Kommentar
Fra : poolmasn

Dato : 08-09-03 16:56

Tjaaa jeg holder stadig fast i at du kan få dem hos Harald Nyborg.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 24-09-03 09:51

Nu har jeg set omtalte sokler. Kan ikke finde sparepærer med de sokler. Jeg er temmelig overbevist om at de findes ikke.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 30-09-03 12:13

Lånt fra Ibasa:

Hej kandu.dk spørger
Her kommer et ibasa standardindlæg.
Du har spurgt og fået eet eller flere svar / kommentarer. Det er almindelig høflighed, at reagere på kommentarer / svar, så jeg vælger at tro, din manglende reaktion blot er en forglemmelse. Jeg vil bede dig om, såfremt der imellem svarene var noget, du kunne bruge til noget, at få lukket spørgsmålet.
Til din orientering er det / de points du har sat ind på at få en besvarelse, der kan bruges, under alle omstændigheder tabt for dig, uanset om du synes svaret / svarene er noget ævl. Så ACCEPTER venligst den kommentar du mener der ligger nærmest ”svaret”.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 09-10-03 15:49

Hvad'ehhh kpm10, kunne du ikke acceptere et af de afgive svar?

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 09-10-03 16:00

Jo det kan jeg da, men var bare ikke nogen af dem jeg kunne bruge!

Men siden du er så forhippet på det så værsgod, så får du pointene!!!!!!!!!!!