|
| Kommentar Fra : BilstrupV |
Dato : 11-10-14 10:04 |
|
Hvis du skal omregne data, kan du benytte denne side:
http://midtjylland.dlrk.dk/Teknik/omregning.htm
Bemærk en lille svipser i "stilkene"s svar: der skulle stå 100 - 110 NM, som det også fremgår af hjemmesiden, som han anviser. Det mærker man selvfølgelig også, når man mærker kraften, man spænder med.
God fornøjelse
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 11-10-14 11:06 |
|
Alufælge skal spændes med det moment som fælgfabrikanten foreskriver.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 11-10-14 15:36 |
|
Jeg har nu lært at man spænder bolte i én bevægelse indtil moment og stadig i kryds, med mindre det er speciel bolte der kun kan bruges engang, men der skal også andet værktøj til.
Men bare de bliver spændt med samme moment, så skulle det ikke betyde meget om man rammer et kg ved siden af - og afhængig af din nøgle, så viser næsten alle forkert enten i den nedre eller øvre del af skalaen men sjældent i midten.
| |
|
Jo tunger bil jo større moment op til 2500 kg 11-12 5000 kg 14-16 er meget normalt ok.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 12-10-14 08:05 |
|
Citat: Jeg har nu lært at man spænder bolte i én bevægelse indtil moment .............
Nej det ha du ikke lært, men fået forklaret af en som er doven.
Hvis du gjorde det med et topstykke, ville det blive skævt og utæt.
Fælge skal skrues på plads inden de spændes.
Kryds spænding er OK.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 12-10-14 09:20 |
|
Fælge skal som flere påpeger spændes gradvis på alle skruer.
Hvis man først spænder 1 på fuldt moment, kan den komme for langt ind, og tilmed sidde skævt så de andre aldrig kommer korrekt på plads. Værre er det hvis man bare hamrer i med en luftdreven slagnøgleuden momentbegrænser, som desværre er nogle dækfirmaer, der gør.
Det er forunderligt at ingen skriver målenheden korrekt.
Newtonmeter har symbolet Nm
nm betyder nanometer , som er en afstand
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-10-14 20:23 |
|
Citat Citat: Jeg har nu lært at man spænder bolte i én bevægelse indtil moment .............
Nej det ha du ikke lært, men fået forklaret af en som er doven.
Hvis du gjorde det med et topstykke, ville det blive skævt og utæt. |
Vidste egentligt godt at den kunne mis - forståes
Jeg er nu også så ´doven´ at jeg bruger topnøgle og strammer op på samtlige bolte = til topnøglen ikke vil gøre det af sig selv - uden vold, og så smider jeg en moment-nøgle på og strammer i kryds til moment - MEN stadig i en arbejdsgang.
Håber den var bedre...
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 13-10-14 20:28 |
|
Citat Værre er det hvis man bare hamrer i med en luftdreven slagnøgleuden momentbegrænser, som desværre er nogle dækfirmaer, der gør. |
Har oplevet skæve tandhjul og bremseskiver ved brugen af trykluft, og der kan heller ikke måles det rigtig moment med en luftnøgle.
Der kan også være tale om? at der skal pakning/ (kan ikke navnet) på før du monterer hjulene, de kan udligne skævheder ved selve spændingen af hjulet.
| |
| Godkendelse af svar Fra : vic200 |
Dato : 18-10-14 06:41 |
| | |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 18-10-14 07:41 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|