|
| Bremser hakker Fra : mig-selv | Vist : 705 gange 50 point Dato : 03-06-14 18:55 |
|
Går ud fra at skiven er skæv, den hakker når man bremser?
Kan man få drejet af = og er det lovligt? når den bare holder mindste mål til syn
og hvad koster sådan noget, når man står med skiven i hånden på værkstedet?
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 03-06-14 19:12 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 03-06-14 20:10 |
|
Skivebremse der "hakker"
Fedtede skiver
Dårlig opretning ved afdrejning
Ujævn kant som flytter klodsen
Jeg har aldrig set nogen som sætter "ur" på til syn.
Kun at de bliver godkendt / ikke godkendt.
Måske kan de finde på at måle mindste tykkelsen, eller mene, at skiven er for ujævn.
| |
|
Alle synshaller burde kunne fortælle hvor tyk skiven skal være.
Du kan selv måle med en skydelære, og der bør vel være 2 mm størrer, før den drejes af.
Normalt kan den godt drejes af.
Men langt de fleste motorcykel og bilværksteder har IKKE en drejebænk, men skifter til nye skiver, og i nødtilfælde ellers får dem drejet af ved en maskinfabrik, og prisen er vel 1 time.
Men kender du en der har en drejebænk, klarer en kasse øl vel sagen.
Fejlen kan også ligge ved at der er kommet lidt olie/fedt på skiven.
VH Palle
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 04-06-14 10:54 |
|
Der findes bremseværksteder , hvor man er specialister i at dreje skiver af. De ved også hvor meget, der mådrejes af, og kan forud vurdere om det , kan gøres .
Det krøæver en speciel opsætning at til at få skiven til at dreje om den rette akse i drejebænken. En almindelig drejebænk, kan ikke gøre det.
søg på krak eller andet sted efter et bremseværksted.
Når skiver bliver skæve skyldes det indre spændinger, som udløses ved opvarmning ,ved lang sej opbremsning.
En afdrejet skive , er hvad det angår bedre end en ny.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 04-06-14 20:16 |
|
Citat Det krøæver en speciel opsætning at til at få skiven til at dreje om den rette akse i drejebænken. En almindelig drejebænk, kan ikke gøre det. |
Sludder - det er bare et spørgsmål om opretning og evt. "bløde klør"
Det kan gøres af en mask. arbj...............................jeg har da gjort det, men det tager ldt tid, når man ikke har lavet lidt specialværktøj. Drejestål med hårdmetal kan gøre det.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 05-06-14 13:34 |
|
Prøver lige at rense den, og ved nærmere eftertanke, så tvivler jeg på at en afdrejning kommer på tale, da der ´kun´er 0,3mm at tage af.
Alt andet er velsmurt og glider som i olie.
Mindste mål burde stå på skiven et eller andet sted, jeg har bare aldrig set det - sikkert kun skiver af nyere dato.
Og i den forbindelse findes der 2 forskellige typer skiver til min mc en på 6mm og en på 5.2mm, men går ud fra at den kan synes med begge, bare de ovrholder målene for skiven
Den er synet med skive for 1 år siden og har ikke kørt meget siden, så tvivler på den har fået for meget varme.
Angående varme, så har jeg før haft bremser der har hængt hvor skiven ´kogte´, men aldrig med en skæv skive til følge
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 05-06-14 13:37 |
|
NB kender ikke slidmål på biler, men det må være noget godt jern på mc skiver da de skal kasseres efter et slid på kun 0,6mm eller mindre
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 05-06-14 17:20 |
|
ATC - aut anti spin kontrol hedder det vist.
Da politiet fik biler med ATC trådte de bare på speederen, og da systemet er indrettet så det er ved hjælp af ned-bremsning af det hjul der vil spinde................så blev skiverne meget meget varme.
På nogle biler bliver skiven nærmest rødglødende og så skal det være godt materiale hvis ikke skiverne skal blive skæve.
Da det blev forbudt at bruge asbest i bremseklodserne, var det et problem for at skiver og klodser ikke blev slidt for hurtigt.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 05-06-14 17:26 |
|
Har lige afedtet og markeret skive med en tusch, så kan jeg se om bakkerne tager fat hele vejen rundt, men så startede regnen.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 06-06-14 15:05 |
|
Tush markeringen bliver slidt lige af - så gad vide om de så egenligt er skæve eller der kan være andet galt.
I dag rendte jeg ind i regnvejr og der gik problemet næsten væk (ikke bremse evnen) så jeg hælder til at smørrelsen af de ´vandre pinde´ som bremsekaliberen sidder på er slidte eller ikke smurt godt nok.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 06-06-14 18:50 |
|
Citat De pinde bevæger sig ikke ret meget - så jeg holder på, at din rensning gjorde underværker |
Dét vil jeg nu ikke sige, de siger næsten ´klunk´ og kan bevæges både den ene og anden vej..
Og det er forresten ikke pindene men kaliberen der bevæger sig på boltene/ pindene, men det kunne minde LIDT om et dårligt styretøj (på en bil) at se/høre på, så der bliver lige bestil sådanne et par stykker hjem = DYRT.
Og jeg kunne tænke mig at det har indflydelse på opbremsning, at??? bakkerne har så meget frihed, at når den ene bakke bliver varm vender kaliberen sig til den anden side.
MEN, det burde jeg så kunne se ved en afmontering - men skal lige kæmpe en skide kamp med udluftningsskruerne først..
MERE.
| |
| Godkendelse af svar Fra : mig-selv |
Dato : 06-06-14 18:52 |
|
Tror vi hellere må stoppe her - da jeg ikke rigtig kan komme videre de næste par uger.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 06-06-14 19:49 |
|
De bakker skulle gerne klamre sig til den skive samtidig. Og ja, hvis kaliberstyret er slasket, kan det virke lidt som en skruetvinge der jo netop benytter sig af det slup.
God Pinse.
--- ----- .................
-------- ----- ----
-----------------------
Det er solen som danser..............................................
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|