/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Opel Astra F 1996 olie fra ventil dæksel
Fra : axelbjarne
Vist : 889 gange
100 point
Dato : 29-12-13 18:32

Vi med gamle biler kommer jo ud for lidt af hvert. Jeg tror mit ventil dæksel er utæt....for et år siden, fik jeg topstykket slebet, og ventil dækslet skulle jo have været efterspændt. Nu kommer der lidt olie ud, men måske kan det også være fra det ene af udstødningsrørerne på manifolden - det er svært at se, hvor det kommer fra. Er det det "store dæksel", som skal efterspændes????????????

mvh.
Axel


 
 
Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 29-12-13 19:35

Det store dæksel (Ventildæksel)plejer bare at være tyndt metal, og er størrer end en aflang kageform, den har en tyk korkpakning under sig, ned mod topstykket. Den kan tit lække lidt olie, og skal bare efterspændes, som regel kun med 2 mindre møtrikker, som sidder lidt inde fra hver ende på toppen af dækselet.
Selve topstykket og udstødningsmanifold, kan du ikke selv efterspænde, og fejler ikke noget.
VH Palle


Kommentar
Fra : axelbjarne


Dato : 29-12-13 19:46

Der sidder jo et dæksel, når jeg åbner motorhjælmen...men det er vel under dette, at ventil dækslet sidder....?????????????

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 100 point
Dato : 29-12-13 20:25

Hej Axel
Det er rigtigt at der sidder et plastdæksel øverst, som afdækning over diverse rod med tændledninger slanger osv.

Det skal selvfølgelig af først.

Så kommer du til det omtalte dæksel, som sidder over knastaksler og ventiler.
Det er dette dæksel, som lukker af for motorolien, som sprøjtes rundt inde vend knastaksler og ventilernes stammer, for at holde dem godt smurt under kørslen.
Dette dæksel har en gummi (eller beopren) pakning hele vejen rundt, for at holde motor olien inde.

Lige præcis denne pakning har det med at blive fladtrykt eller revne med årene, hvorefter der begynder at sive olie ud, som langsomt løber ned ad motoren.

Hvis ikke du har prøvet at skifte sådan en før, skal du nok ringe til en ven, eller bare lade værkstedet ordne det, det koster ikke ret meget, under 1000,-

Jeg tror du frygter at det er den såkaldte "toppakning" der er gået på din motor.
Men det er det ikke.
Toppakningen sidder længere nede på motoren, og holder tæt mellem den øverste del af motoren - topstykket - og selve motorblokken.
Og den koster nemt op imod 8-10.000 at udskifte, men det er heldigvis meget sjældent det sker.
Bare du hele tiden holder øje med der er kølevand og olie nok på din motor.

Men - altså - der er ikke noget der tyder på, at det er dyrt, med din beskrivelse af problemet

Kommentar
Fra : transor


Dato : 29-12-13 21:54

Det burde være barnemad for enhjemmemekanikker at stramme, eller skifte, pakningen på ventildækslet. Det kan gøres med omhu , stille og roligt hjemme på perlegruset på en times tid.
Vigtigst er at stramme ligeligt og tilpas.
For hårdt kan risikere at ødelægge gevind i topstykket.

Kommentar
Fra : Hejdu58


Dato : 29-12-13 22:24

Opel Astra F 1996 olie fra ventil dæksel
Citat
Der sidder jo et dæksel, når jeg åbner motorhjælmen...men det er vel under dette, at ventil dækslet sidder....?????????????

Citat
Det er rigtigt at der sidder et plastdæksel øverst, som afdækning over diverse rod med tændledninger slanger osv.

Det skal selvfølgelig af først.

Kender ikke lige en Astra fra 1996 men tror ikke at der sidder et plastdæksel over ventildæksel mm. på en Astra fra 1996, hvis det dæksel du ser er af metal er det ventildækslet du ser på og er spændt fast med 2 stk. 6 mm møtrikker/bolte som skal spændes for at dækslet slutter tæt til topstykket, og jeg tror at der sidder en korkpakning som er blevet hård /itu og skal skiftes for at det bliver tæt.

Kommentar
Fra : transor


Dato : 30-12-13 01:14

Nu må jeg indrømme at jeg ikke lige kender den bilmodel i detaljer.
Men jeg har aldrig oplevet et ventildæksel, med kun to skruer . Normalt er der en række, netop fordi sådan et presset blikdækseæ ikke er så stift at det vil kunne holde tæt hele vejen med kun to opspændingspunkter. Ven tildækselpakninger kan være af kork eller en blødere gummi.
dem med gummi plejer at holde bedst tæt.

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne


Dato : 30-12-13 02:59

Tak for svaret Beestone.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste