|
|
Tak for det hurtige svar Kenwood.
Ja jeg syntes også der er en god afstand i priserne
Jeg lader lige denne tråd stå åben, for at høre andres meninger.
Og for at finde ud af om der er noget jeg har glemt, jeg skal skifte, ved evt. "HJEMME EFTERSYN"
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 06-10-13 12:22 |
|
Det har været en "hemmelighed" lige siden man selv kunne købe reservedele, at der er enorme beløb at spare, ved selv at sklifte sliddele ved de normale service intervaller.
Langt de fleste bilmærker har et serviceskema i instruktionsbogen, eller som en del af servicehæftet.
Her står punkt for punkt hvad der skal kontrolleres, justeres og udskiftes, ved de forskellige km intervaller.
Ellers kan man finde et beskrevet serviceskema i de velkendte Haynes rep bøger, men det kræver man kan læse og forstå bilsprog på engelsk.
Begynd i det små : luft i dæk, olie, oliefilter, luftfilter, kølevand, lygtepærer, osv.
Når du er fortrolig med din bil og hvor tingene sidder, kan du måsle gå i gang med bremseservice.
Det kræver dog at man har et minimum flair for mekaniske dele og deres samspil, da bremserne er livsvigtige på bilen, specielt for de andre trafikanter.
her begynder du også i det små :
Løft bilen op og pil hjulene af og lad det første arbejde være et grundigt studie af hvordan det ser ud.
Du kan som regel med det samme se, om bremseklodser er meget slidte, om der er meget rust ogs skidt på osv.
Men lad det blive ved en inspektion første gang, ellers risikerer du at stå med en bil uden bremser mandag morgen.
I stedet laver du en liste over nødvendigt ekstra værktøg til værktøjskassen og nødvndige reservedele.
TIP : Er du i tvivl, så køb altid dine første reservdele originalt.
Når du får mere erfaring og kan bedømme reservedelenes opbygning og kvalitet, kan du vælge økonomi dele fra de sædvanlige bilbutikker.
Glem alt om originale numre, bilmærkelogoer, maling og farve på rservedelen.
Det betyder intet.
Du skal derimod kunne vurdere om delene passer direkte, eller om fabrikanten har været lidt for optimistisk med årgange og modelserier på lige din bil.
Det er meget vigtigt, at du har 110% styr på, hvilken model, årgang, motor og chassinummer din bil har, da det er det eneste du kan gå ud fra.
Nummerplade oplysningen giver kun hvad der i sin tid blev indtastet, da bilen blev registreret 1.ste gang.
Dette register er fyldt med tastefejl, udeladelser og misforstålser, da det er helt almindelige mennesker der har tastet det ind.
| |
| Kommentar Fra : marken84 |
Dato : 06-10-13 12:25 |
| | |
|
Jeg kommer tætter og tætter på at jeg godt selv kan klare det
Jeg skal dog lige høre!
Hvad med at der kommer til at stå inSP i displayet på bilen? får det nogen indflydelse på noget.
og kan jeg evt. selv, fjerne dette??
| |
| Accepteret svar Fra : EA_HS | Modtaget 200 point Dato : 06-10-13 14:30 |
|
Citat Jeg kommer tætter og tætter på at jeg godt selv kan klare det |
jeg har lige lavet service på min, (ikke Opel)
dvs. kontrolleret alle punkterne i værkstedshåndbogen,
+ skift af tændrør, olie, oliefilter,.. luftfiltret så fint ud,..
dæktrykket blev tjekket ved samme lejlighed,.. (på alle 4 hjul) ...
pris i alt ca 450 kr.
Citat Hvad med at der kommer til at stå inSP i displayet på bilen? får det nogen indflydelse på noget.
og kan jeg evt. selv, fjerne dette?? |
ser ud til at være det nemmeste punkt i service-eftersynet på din Opel,
http://www.youtube.com/watch?v=rCcWrpZM6mo
PS,.. eneste bagdel,.. er at der mangler et stempel i servicebogen,
kan have indflydelse på prisen ved salg.
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 06-10-13 14:54 |
|
i tjekker 30 ting på din bil, og skifter olie og oliefilter. Vi anbefaler, at du bestiller tid, når du skal have din bil til service.
Udskiftning af olie og filter,
incl. op til 4 liter 5/40 kvalitetsolie.Kontrol af styrekugler og bærekugler.Smøring af dørhængsler.Kontrol af generators ladeeffekt.Kontrol af frostsikringspunkt i kølervæske.Kontrol af kølervæskestand.Kontrol af lygternes funktion.Kontrol af udstødningens stand.Genopfyldning af sprinklervæske.Kontrol af batteri.Visuel kontrol af fjedre og støddæmpere.Kontrol af dæktryk.Kontrol af lygteindstilling.Visuel kontrol af dækmønster.Kontrol af buler/skader i dæk og fælg.Kontrol af slør i styretøj.Visuel kontrol af bremseslanger/rør.Kontrol af bremsevæske
stand og vandindhold.Kontrol af visker/vasker
på forrude, bagrude og lygter.Visuel kontrol af ridser, stenslag
og revner i ruder.Kontrol af horn.Visuel kontrol af olielækage fra motor.Visuel kontrol af olielækage fra gearkasse.Visuel kontrol af manchetter på
drivled, hjulophæng og styretøj.Kontrol af forhjulslejer.Kontrol af baghjulslejer.Kontrol af servostyringsvæske.Kontrol af servostyringssystem.Kontrol af kilerem.Kontrol af køleeffekt på aircondition
- Temperaturmåling.
QuickService-3.png
Dette er hvad Quickpot tjekker ved et lille eftersyn - pris 1.195,00
Siden er mere overskuelig her http://www.quickpot.dk/autoservice/quickservice-1.aspx
| |
|
EA_HS : OMG. reset, ser godt nok vildt simpelt ud Det skal jeg bare have prøvet når det dukker op hæhæ....
Det er en Opel Astra H 1.8 jeg har... Og den er fra 2006, så syntes ikke det kan betale sig ikke selv at lave den
Nordsted1: Det er godt nok noget billigere. Jeg tror klart jeg vil lave det selv.
Jeg har fundet frem til Mister Auto, de har rigtig gode priser og faktisk en lækker hjemme side at finde rundt på....
http://www.mister-auto.dk/da/opel-astra-h-1-8-140hp_v19427.html
| |
|
Lige et ekstra spørgsmål.
Jeg kan se at jeg kan bruge forskellige Olie til motoren: 0w-30 & 5w-40
Hvad er forskel og kan jeg ikke benytte 5w-40 (Den er billigs)
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 06-10-13 18:37 |
|
Citat Jeg har fundet frem til Mister Auto, de har rigtig gode priser |
Rigtigt,.. de har også flere billige dele
men firmaet ligger i Frankrig,.. så påregn 2 - 3 ugers lev. tid....
men bestiller du i god tid,.. er det normalt intet problem,
forudsat de sender de rigtige varer,...
ellers er der noget lign. sted i Danmark,.. med ca. samme priser (incl. god online support)
http://speedyautoparts.dk/?gclid=CNP4u5TPgroCFYJd3godpFwAhw
- - prøv evt at sammenlign,......
jeg købte selv olie her (nok DK laveste priser og porto)
her taster du bare nr. pladen for at finde de rigtige stumper,.. ellers spørg firmaet hvis du er i tvivl,
http://www.landberg.dk/shop/frontpage.html
der kan siges meget for / om / imod motorolie
men bruger du det fabrikken foreskriver,.. går det ikke helt galt,
medmindre bilen har rundet 2 - 300.000 km
lidt mere om motorolie fra et af mine egne spørgsmål om emnet :
http://www.kandu.dk/Spg167688.aspx
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 06-10-13 18:46 |
|
Citat Nordsted1: Det er godt nok noget billigere. Jeg tror klart jeg vil lave det selv. |
Visuel kontrol af fjedre og støddæmpere.
Kontrol af dæktryk.
Kontrol af lygteindstilling.
Visuel kontrol af dækmønster.
Kontrol af buler/skader i dæk og fælg.
Kontrol af slør i styretøj.
Visuel kontrol af bremseslanger/rør.
Kontrol af bremsevæske stand og vandindhold.
Kontrol af visker/vasker på forrude, bagrude og lygter.
Visuel kontrol af ridser, stenslag og revner i ruder.
Kontrol af horn.
Visuel kontrol af olielækage fra motor.
.... Visuel kontrol.... ! .. hvad er det nu lige det er,... ..
gætter på det er sådan noget man IKKE skal stå til regnskab for,.. hvis det 'glemmes',
ved et uheld naturligvis,...
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 06-10-13 19:18 |
|
Du skal bruge den olie der anbefales for Danmark, ifl din instruktionsbog.
Der er nævnt et par olietyper, afhængig af hvor langt nordpå (koldt) eller sydpå (varmt) bilen kører mest i det daglige.
Danmark er i den forbindelse hverken/eller, altså tempereret.
Bemærk også hvilken kvalitetsbetegnelse olien skal have som minimum, altså API / ACEA specifikationen, det er langt det vigtigste !
Fabrikatet er totalt ligegyldigt, ingen vil sælge olie der ødelægger en motor ...
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 06-10-13 21:30 |
|
Og hvis du fremover vil blive bedre og mere fortrolig med service & reparationer på din bil vil jeg anbefale, at du anskaffer f.eks. Haynes manual til specifikt din model. Der er de fleste ting beskrevet med fotos eller tegninger der gør det lidt mere overskueligt.
Læs den grundigt igennem, - gerne flere gange, så du får en ide om opgavernes omfang, hvor let eller svært det er, samt nok så vigtigt: Hvilke værktøjer der er en nødvendighed.
En rigtig god investering der tjener sig selv hjem ved sparede værkstedsudgifter.
| |
|
Hmmm jeg er støt på udfordringen med Peugeot 107, 1.0 benzin, at jeg faktisk ikke helt er klar over om den har partikel filter eller ej.
Den olie der bliver foreslået er til biler uden, men jeg syntes jeg kan huske at der sidder sådan et filter på min !!
Hvad skal jeg gå efter der syntes i
| |
|
ja så... hvorfor foreslår de så den olie med partikelfiler til min Opel ?? hmm
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 06-10-13 21:54 |
|
til din Opel Astra 2008 anbefales denne motorolie :
http://www.landberg.dk/shop/castrol-magnatec-5w-40-718p.html
det er iøvrigt den samme som til min,.. og en lang række højere ydende moderne motorer,
og,.. nok så vigtigt,.. overholder Fabrikkens specifikationer.
har du et par bekendte, så er der rabat ved køb af 4 dunke,
det sparer også på fragten.
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 06-10-13 22:01 |
|
hold også lige øje med at under hver søgeresultat, står der nedenunder
Andre Kunder Har Også Købt
-
-
-
-- og så kommer ellers en lang remse
det er altså ikke gældende for din bil
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 06-10-13 22:04 |
|
skulle der blive problemer undervejs i servicen,
kan du altid spørge igen,
det vkunne vi ikke for computeren,.. og internettets tid,
der måtte vi prøve os frem,
det kunne godt koste nogle poser bajere,...
| |
|
hæhæ ja det er lige med at forstå hvordan det hænger sammen...
Det er så fantastisk at vi har fået internet + Kandu.dk
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|