/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Motoren dør ved gas
Fra : boje1904
Vist : 625 gange
100 point
Dato : 06-07-13 17:01

Jeg har en Passat fra 93 med en 2Liters motor. Den har idag fået det problem at den dør når omdrejningerne kommer over 1400. Den kører fint i tomgang og trækker fint i tomgang alt er normalt. Men når jeg rører gassen dør motoren, også når det gøres forsigtigt.
Er der nogen som har en ide om hvad dette kan skyldes, alt ser normalt ud, men der må være en føler eller ledning som er knækket.

 
 
Kommentar
Fra : Beestone


Dato : 06-07-13 18:38

Jeg tror det er din luftmassemåler der ikke gider mere.
Den sidder på slangen mellem luftfilterkassen og motorens indsugning.

Prøv at pille stikket af fra den.
Hvis det ikke giver nogen som helst ændring, er den defekt.

Hvis det derimod bliver værre, har du et andet problem, f.eks. en defekt spjældkontakt.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 06-07-13 18:40

Når motoren dør, ved gasgivning, er det næsten helt sikkert tændingen, som svigter.
Hvad der får tændingen til at svigte er det svært at sige noget om uden at se bilen. D
Så årsagen er lidt gætteri.
Når man giver gas , kommer der en større fyldning i cylinderen og trykket under kompressionen bliver større. Derfor skal der en tilsvarende højere spænding til, før der dannes en gnist i tændrøret . Paschen er berømt for at have fundet denne sammenhæng mellem gennemslagsspænding i luft og lufttrykket. Med varm motor og god fyldning kan den nørvendige spænding blive 10 til 15 gange større end i fri luft. Derfor er det idioti at prøve "gnisten" i fri luft, som mange gør.

Med den høje spænding skal der bare en lille defekt i tændingsanlæggets isolering, før gnisten hopper et andet sten end i tændrøret, når man giver gast.

Gætteriet er så . Defekt kondensator , revne i fordelerdæksel, mikroskopisk hul på kabel fra tændspole, defekt indre isolering i tændspole.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 06-07-13 19:03

Tror ikke det er luftmasse måler på den bil.
alimak


Godkendelse af svar
Fra : boje1904


Dato : 06-07-13 19:27

Tak for svaret transor. Jeg har fundet 2 fejl. 1. Tændspolen er defekt, det kan ses når man holder et mørkt sted og give den lidt gas, hvis man se på tændspolen så springer gnisterne direkte til stel. Nu da jeg kommer i tanke om det er passat B3 faktisk berømt for denne fejl. Fejl nr 2 var stikket til luftmelderen, det er blevet renset og er nu OK.
Tændspolen har jeg isoleret og den virker nu fint. Vil blive skiftet på mandag når butikkerne åbner.

TAK for hjælpen...

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste