|
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 18-10-12 14:47 |
|
Jeg ved ikke om det har ændret sig, men for 35 år siden var jeg ansat i et byggemarked, en dreng på 4 år væltede et løst toilet.
Vi fik at vide dagen efter at forældrenes ansvarsforsikring ikke dækkede grundet drengens alder.
| |
| Accepteret svar Fra : alka | Modtaget 100 point Dato : 18-10-12 15:33 |
|
I lov om erstatningsansver, står der bla.: ( https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2167)
Børns erstatningsansvar mv.
§ 24 a. Barn under 15 år er erstatningspligtigt for skadegørende handlinger efter samme regler som personer over denne alder. Dog kan erstatningen nedsættes eller endog helt bortfalde, for så vidt det findes billigt på grund af manglende udvikling hos barnet, handlingens beskaffenhed og omstændighederne i øvrigt, derunder navnlig forholdet mellem den skadegørendes og den skadelidendes evne til at bære tabet og udsigten til, at skaden kan fås godtgjort hos andre.
Helt generelt, så for at man kan gøres erstatningsansvarlig, så skal man som minimum have foretaget sig en uagtsom handling.
Herudover så skal skadevolderen forstå og være klar over, hvilke konsekvenser handlingen som forvolder skaden har.
Når mindre årige børn "normalt under fire år" er fritaget for erstatningspligt er det netop pga. de ikke er klar over hvad deres handlinger kan medføre.
I den konkrete situation, kan forretningsindehaveren kun søge sin erstatning gennemført ved et civilt søgsmål, og det vil han ikke få andet en udgifter ud af - som langt overstiger hvad fælgen koster!
UBS - der mistede han iøvrigt en kunde!
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 18-10-12 20:56 |
|
Det er forretningens ansvar når en kunde "kommer til" at beskadige noget der er udstillet.
Det er ikke så længe siden, at det har været oppe i en TV udsendelse.
Du skal heller ikke erstatte hans fine bil når han har givet dig lov til at prøve en tur.
| |
|
Hej
Tak for mange gode input - især stor tak til alka.
Jeg holder spørgsmålet åbent et par dage endnu - det kan være der kommer endnu flere guldkorn.
Venlig hilsen
Leo Pedersen
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 19-10-12 05:54 |
|
Citat Alu-fælget får lidt mærker - som det er dyrere at få udbedret - end fælgen er værd. |
Derfor der sælges billige DEMO varer.
Han skal nok få sine penge hjem igen.
Vil også sige at hvis man tillader sig kunder i butikken, skal man regne med glasskår på gulvet.
Ellers bør de have det i montré, ikke frit tilgængeligt.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 19-10-12 10:26 |
|
Det er altså forretningen som selv skal dække udstillingsvarene ved uheldshandling fra kundernes side.
Det kan jo heller ikke være rigtigt, at en kunde skal hæfte for en forretnings evt. dårlige placering i udstillings området.
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 19-10-12 12:01 |
|
Citat Det kan jo heller ikke være rigtigt, at en kunde skal hæfte for en forretnings evt. dårlige placering i udstillings området. |
En fra personalestaben må have brugt andet end hovedet da han anbragte fælgen på den måde.
| |
|
Tak for svaret alka.
Flot svar - med god juridisk henvisning.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 22-10-12 07:32 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 22-10-12 11:40 |
|
Alka - jeg taler ikke om at forsikre sig men om hvem der ansvaret ved uheld i en frit tilgængelig udstilling.
Tv har behandlet spørgsmålet om netop en udstillings genstand som gik i stykker ved uheld.
Det er ikke kunden som er ansvarlig ved uheld.
Det var den jura jeg manglede, at se.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 22-10-12 13:31 |
|
Der er ingen jura ud over ansvarsforsikringsloven i den forbindelse. For at du kan blive draget til et erstatningsansver, skal du have foretaget dig en culpøs handling.
Man skal have foretaget sig en uagtsom handling for at blive draget til et ansvar.
Du kan læse mere om det her:
http://erhvervsret-hhx.dk/page17.html
| |
| Kommentar Fra : hovsada |
Dato : 04-02-16 11:52 |
|
Jeg besøgte for nogle år siden et udendørs antikmarked med en ven...ved en stand stod en ret høj trebenet opsats med en del figurer. Jeg tog een af figurerne i hånden for at vise den til min ven og se prisen, samtidig med at jeg trådte et skridt tilbage for en anden nysgerrig.
Han tog så en porcelænsskål fra en af hylderne og det påvirkede balancen , så hele opsatsen væltede og de fleste skåle og figurer knuste.
Vild opstandelse og ham med skålen satte den hurtigt og forsvandt !
Der stod jeg så med figuren og alle troede og beskyldte mig for at være synderen.
Det endte med at jeg gav mit navn og sagde at jeg ville kontakte min forsikring om hvordan de ville behandle problemet.
Inden det ville antikhandleren have mig til at bekræfte min skyld skriftligt eller betale udsalgsprisen på alle de ødelagte varer ( 20-30.000-)....jeg skrev ikke under !
Det var MEGET ubehageligt, min ven ville ikke involveres, da han pludselig ikke huskede forløbet.
Det endte med at min forsikring ikke ville erstatte noget.
En masse skriveri og trusler...og tilsidst tavshed fra begge sider.
For eftertiden rører jeg intet udstillet, men spørger først !
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|