|
| Renault-Old timer-væddemål. Fra : Mosebaek | Vist : 469 gange 200 point Dato : 22-08-12 09:51 |
|
Utroligt,hvad man kan komme til at diskutere.
Forleden talte jeg med en bekendt,talen faldt bl.a. på vores biler,fra vore unge dage.Jeg fortalte om mine Renault`er.
En Dauphine Gordini og en Renault R8.Begge havde en anordning,med en vippekontakt oven på ratstammen. Beregnet til blinklys,uden blink: Altså en slags parkeringslys.(Nok mest brugt i Frankrig).
Det virkede på den måde at,bilen kunne stå med blinklysene tændt (til stadighed) i venstre side.
Jeg tror nu nok det var frakoblet på Otteren,men kontakten var der. (Nok ulovligt herhjemme).
Han mener det er noget jeg har drømt. Jeg holder stædigt på mit.Hvem har ret.
Vi har væddet en kasse Spar pilsner.
M.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 22-08-12 09:57 |
|
Du har nok rett. Det samme system er det på tyske biler i dag.
alimak
| |
| Kommentar Fra : Beestone |
Dato : 22-08-12 10:08 |
|
Er du sikker på det er blinklyset der blev aktiveret som konstant lys ?
Det ville ret hurtigt tømme batteriet for strøm, fordi den forreste og bagerste blinkpære begge er på 21W (18W) + det lille sideblink på 2W.
Det giver et strømtræk på næsten 4A, hvilket kunne tømme datidens startbatteri på mindre end 10 timer.
De tyske biler har denne indretning, men her er det positionslyset (og ikke blinklys) der tændes i den side blinkkontakten vippes til, når tændingsnøglen fjernes.
Positionslys i hver side for og bag, anvender 5W pærer, altså 10W i alt på en side, hvilket er mindre end 1A strømtræk.
Dette lys kan derfor stå tændt i et helt døgn før batteriet er næsten tomt.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 22-08-12 10:09 |
|
Citat Du har nok rett. Det samme system er det på tyske biler i dag. |
Mener nok,jeg har ret. Men det kommer bag på mig,at det findes på tyske biler.Men det kan jo være frakoblet de biler der kommer hertil.
Jeg har kørt Opel siden 1983 (5 forskellige modeller) og har aldrig set det på dem.
Ved godt der kan være forskel på tyske og danske versioner.
M.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 22-08-12 10:16 |
|
Citat Er du sikker på det er blinklyset der blev aktiveret som konstant lys ? |
Ja,100%. På Gordini`en,var det simpelthen blinklys pærene,foran,bagpå,og på siden,der blev aktiveret.
Jeg har nu aldrig brugt det. På R8`teren,er jeg mere i tvivl,om den også kunne.
M.
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 22-08-12 10:31 |
|
Jeg har haft biler hvor afviserkontakten gik over på parkeringslyset når den blev taget fra tænding, og kun i den side hvor afviserkontakten var stillet.
Så mon ikke det var sådan at det også virkede på Renault dengang.
Det var en sparefunktion på batteriet, i modsætning hvor den stod på almindeligt parkeringslys.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 22-08-12 11:12 |
|
Citat PS: Selvfølgelig var det kun formålstjenlig ved kantstensparkering |
Netop! Helt sikker det der var formålet.....sikkerhedsudstyr.
Tror ikke engang,Volvo havde "opfundet" det.
M.
| |
| Accepteret svar Fra : Eyvind | Modtaget 200 point Dato : 22-08-12 13:57 |
|
På min gamle opel Record, tændte positionslys og baglys i den side blink-armen blev sat.
Selve blinklyset var ude af funktion, var så samtidig ude af funktion..
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 22-08-12 19:09 |
|
Citat Jeg har haft biler hvor afviserkontakten gik over på parkeringslyset når den blev taget fra tænding, og kun i den side hvor afviserkontakten var stillet. |
Jeg er som sagt,sikker på at det kun var blinklyset,der var aktiveret.
Iøvrigt sad blinklysarmen på højre side af rattet (på dem begge),i modsætning til nutidens,venstre side.
De franskmænd,har altid været deres egne herrer.Også med biler.
M.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Mosebaek |
Dato : 23-08-12 12:26 |
|
Tak for svaret Eyvind.Var lidt i tvivl om,hvem jeg skulle afslutte ved,da det er lidt "svævende" svar,jeg har fået.
Men du har,i det mindste været Opel ejer.Så jeg ta`r den derfra.
Og hvedsagen er,at "sparene" tilhører mig.
Vh. M.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|