/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Vand og VVS
#NavnPoint
3773 14761
bennymand.. 7918
pbp_et 6990
pallebhan.. 5552
Keldd 4833
transor 4068
Hejdu58 3787
Fijala 3125
smuller54 2625
10  e.c 2605
Bauknecht vaskemaskine kører ikke
Fra : erikohrt
Vist : 1095 gange
200 point
Dato : 25-06-12 13:35

Hejsa !
Ang. Bauknecht vaskemaskine, "ØKO-MATIC SUPER GRØN 1200"
Maskinen kører ikke normalt.
Det er en gammel en, uden display af fejl-koder.

Hvor den normalt ville starte med at køre langsomt med tromlen,
er den begyndt at centrifugere 5 sek. efter start af et hvilket
som helst program, undtagen pumpe-programmet, "P",
hvor tromlen er i ro hele tiden.

Nogen ideer til, hvad der kan være galt ?
F.eks. program-styring, relæ'er, motor, ... ?




 
 
Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 25-06-12 23:37

Det er en kortsluttet triac på motor styringen eller en defekt tacho i motoren.
Begge dele er forholdsvist lette at lave

Hvor er du fra i landet?

Kommentar
Fra : erikohrt


Dato : 25-06-12 23:55

Tak for det hurtige svar, taunusanden !

Svaret lyder meget præcist - men kan du præcisere det yderligere ?

Fra min tidligere elektronik-entusiast-tid kan jeg dog forstå det så langt,
at TRIAC'en er en "power" komponent (på styringen) og
at TACHO'en er hastigheds-måleren på motoren.

Jeg bor i Køge bugt området.


Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 200 point
Dato : 26-06-12 00:03

Arh, så bor du på den forkerte side af vandet

Men du har fuldstændig styr på hvad triac og tacho er
Triac'en kan erstattes af en BT139
Tacho'en kan være en løs magnet eller en afbrudt tacho spole. Tacho spolen skal måle ca. 200ohm, så vidt jeg husker.
Der sidder en AEG motor i din maskine, så vidt jeg husker.

Sender dig lige en privat besked med tlf, hvis du er interesseret i hjælp til delene.

Godkendelse af svar
Fra : erikohrt


Dato : 26-06-12 18:07

Tak for svaret taunusanden.

Kommentar
Fra : erikohrt


Dato : 27-06-12 13:08

->taunusanden:

TACHO'en:
Jeg har målt 137 ohm på tacho'en i stilstand.
Ved du, hvilke spændinger, man kan forvente fra den,
når man spinner akslen rundt ved håndkraft?
Jeg får nemlig intet udslag, hverken DC eller AC.

TRIAC'en:
Synes ikke, at den opfører sig som ventet.
Den har som ventet stor modstand, når man måler på den.
Den går ned til ca. 50 ohm, når man forbinder gaten til anoden/katoden.
Men den holder ikke den lave modstand, når gaten afbrydes igen.

Nogen tips?

hilsen



Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 27-06-12 16:02

Tacho:
Har lige sammenlignet med en anden motor, 137ohm er ok.
(ca. 200 ohm var hvad min hukommelse sagde mig)
Du har jo nok en løs tacho magnet så.
Af med ende dækslet bag i motoren , så er det hurtig afgjort
Det er nok en af de "gamle" motorer der er holdt sammen af 2 pinbolte?
For så er den en metal skive der skal vippes af med en passende flad skruetrækker.
De kan godt sidde pænt godt fast!
Hvis det er en af de "nyere" motorer med 4 pinbolte, så er det blot et sort plastik dæksel der skal vippes op med en lille flad skruetrækker, de er noget lettere at løsne.

Triac:
Du skal måle ca. 50ohm, når du måler over de 2 yderste ben.
Men uendelig stor modstand når du måler mellem de andre ben.
Den rette måle indstilling på instrumentet er jo nok diode test

Kommentar
Fra : erikohrt


Dato : 02-07-12 00:13

taunusanden sagde tidligere:
Du har jo nok en løs tacho magnet så.
Af med ende dækslet bag i motoren , så er det hurtig afgjort
Det er nok en af de "gamle" motorer der er holdt sammen af 2 pinbolte?
For så er den en metal skive der skal vippes af med en passende flad skruetrækker.
De kan godt sidde pænt godt fast!


YES ! Det var TACHO'en, der var problemer med.
Magneten var simpelthen blevet raspet
så meget på indersiden af akselens mange-not, at den ikke sad fast.
Jeg lavede en bøsning, der passede mellem magnet og aksel,
så nu kører maskinen igen.

Tak endnu en gang !


Kommentar
Fra : taunusanden


Dato : 02-07-12 20:42

Det var sgu da lækkert
Selvom der var lidt mak med det, så kan man da kun sige at det var en reparation der kunne betale sig prismæssigt

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste