/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel Vectra b-01, ny radio
Fra : Micke1964
Vist : 891 gange
40 point
Dato : 20-05-12 16:55

Har lige köbt ny radio/cd afspiller til min Opel, forbundet stadset som jeg altid har gjort og vupti alt ström går på bilen, afkobler batteriet og kobler det på igen, strömmen er tilbage, tänder og samme sker igen, efter 1 time ser jeg at sikringen bagpå afspilleren er delt i 4-5 dele, men kan det virkelig göre at alt ström går??? Koblede röd ledning fra og alt (andet end radioen) funker igen, men forstår ikke hvorfor alt ström går, er egentlig bare lidt nysgerrig og vil vide hvorfor ting fungerer som de gör, håber nogen kan väre behjälplig med en lille forklaring

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-05-12 17:06

Nu er det jo ikke til at se hvilken ledning ninger du har brugt til din radio.

Når sikringen går, har du monteret strøforsyningen til radio forkert.

At alt tilsyneladende går kan skyldes at du tager strøm til radio fra en forkert sikring.

"At alt går" tyder på at du tager strøm fra noget der er vigtigt for bilens drift, hvilket er skidt. Det lidt noget møj, at bilen ikke kan køre blot fordi radioen er gået i stykker.

Få lige en fagmand til at hjælpe dig med at finde de rigtige ledninger.

PS de fleste nye autoradioer er "tåbe" beskyttet, så det er sikringen der går når man forbinder den forkert. Så du kan være så heldig at din radio virker når den forbindes rigtigt.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Micke1964

Dato : 20-05-12 17:17

har forbundet strömledninger+stel således:
Sort på bil-Gul på radio, skulle väre +12v ved tänding
Röd på bil-Röd på radio, skulle gerne väre +12v konstant/memory
Brun på bil-Sort på radio, skulle gerne väre stel

Og så diverse höjtaler ledninger

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-05-12 17:33

Sort skal normalt ikke til gul...
Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Micke1964

Dato : 20-05-12 17:36

Hmmmmm pis ;P
Fulgte ellers www.Olsenworld.dk/opel/info/el/radio-iso.asp, havde hört det funkede, äv äv

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 40 point
Dato : 20-05-12 18:00

Tjek med måleinstrumet hvilken polaritet der på ledningerne.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 20-05-12 18:05

Man skal ikke koble ledninger sammen når man monter en radio i en bil.
Det er normalt med 2 stik som er standard i dag.
Det ene stik er strøm og det andet stik er diverse højtalere.
Ikke noget med løse ledninger.

vic200

Godkendelse af svar
Fra : Micke1964

Dato : 20-05-12 18:12

Skal vel ud og handle måleinstrument :( Takker for svaret (svarene)

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 20-05-12 20:34

Du behøver faktisk ikke et måleinstrument.

Hvis du tager en lille baglygtepære 12V / 5W. På denne sætter du to lange ledninger. Når det er gjort sætter du den på minus på dit batteri.

Den anden ledning fra lampe bruger du til at finde ud at hvilke ledninger der er "Plus" ved tændt tænding og "Plus uden tænding." (Lampe lyser selvfølgelig når der er minus fra batteri og plus på den ledning du tester.)

Du kan finde din minus ledning på samme måde, blot veda flytte ledninger på din akkumulator over på Plus.

Mvh Benjamin