/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
troværdige dæktest?
Fra : denevigeuheldige
Vist : 633 gange
50 point
Dato : 24-01-12 12:32

Jeg har købt en hyundai atos 1.0 og ønsker at få monteret nye sommer og vinterdæk på bilen. Men hvor troværdige er de mange forskellige biltest (FDM-adac osv osv). Er det i bund og grund ikke kun et spørgsmål om hvor mange penge der bliver tildelt?
Jeg stiller store krav til dækkets egenskaber på især våd vej. Dækkenes dimensioner hedder: 155x70 R13.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-01-12 12:59

Jeg kan kun tale af egen erfaring.Jeg tror ikke meget på vinterdæks propaganda.Jeg har selv sat vinterdæk på (efter pres fra omverdenen).Men den anden aften,da der var en smule rim på vejen,var det ikke mere end den kunne trække igang.
Jeg mener det indgyder folk en falsk tryghedsfornemmelse,med vinterdæk.Stadigvæk,skal man først og fremmest,køre efter vejens beskaffenhed.Jeg ta`r ialtfald ikke vinterdæk på mere.

Men selvfølgeligt har vinterdæk,i den kolde tid,nok nogle få meters kortere standselængde.Men ikke noget der kan redde een,hvis man virkelig er på katastrofekurs.(De er lidt blødere,i gummiblandingen).Til gengæld er de farlige om sommeren.(Bliver varme).

Derfor vil jeg anbefale en god helårsdæk.Fra en seriøs fabrikant,f.eks. Goodyear,Michelin,Bridgestone.

M.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-01-12 13:07

Der er heldigvis,mange flere end de tre jeg lige nævnte.Det var bare eksempler.

M.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-01-12 13:15

efter min mening er det ret seriøse tester af de aktører du selv nævner.

Kommentar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 24-01-12 13:32

Tror egentlige også at helårsdækkene kunne være en ok løsning.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 24-01-12 18:45

Jeg kan kun tale af erfaring og min anbefaling hedder Michelin Alpin til vinterbrug. Har aldrig tidligere gået så højt op i egenskaber, men efter at have haft to næsten identiske biler på samme tid og med vinterdæk på begge måtte jeg erkende, at der er ret stor forskel. De "billige" snurrede bare rundt i let sne. Michelin`erne trak igennem og gav en klar fornemmelse af både styre og bremseevne.
Skal helt sikkert have et sæt mere til næste sæson.
Sommerdæk har mere brug for, at dræne vandet, så et godt mønster der leder vand ud til siderne er, at foretrække. Vi kører på noget Goodyear et-eller-andet ( kan ikke huske de betegnelser ) men har ikke oplevet aqua planing - heldigvis - og kører sjældent over 110 km/t - og slet ikke i regnvejr.
Som Mosebæk så rigtigt skriver: Afpas hastigheden efter forholdene og brug indersiden af hovedet.
Hverken sommer eller vinterdæk kan klare skærene, hvis personen bag rattet tror han / hun er Nikki Lauda og kan køre som det passer vedkommende.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 50 point
Dato : 25-01-12 03:52

Havde sidste vinter sommerdæk på fruens, den kørte fast for et godt ord. Kunne kun få middelvurderede vinterdæk, men der var alligevel stor forskel, så jeg vil påstå, at man står noget bedre fast på vinterdæk. Kører med Conti på min egen, og det, sammen med den sunde fornuft,jeg måske kan mobilisere, bragte mig da gennem sidste vinter uden uheld.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-01-12 12:50

Jeg har kørt på vinterdæk/sommerdæk siden 1984. Indtil 2000 var de af mærket Gislaved 195x65x14. Jge kørte den gang ca. 65.000 km årligt. (Mercedes diesel)
.
Siden har jeg kørt på sommer/vinterdæk af mærket Continetal 185x65x14. I dag kører jeg ca. 10.000 årligt.(Suzuki Liana). Jeg har været tilfreds med begge mærker.

Det er ikke tilfældigt, at jeg har kørt/kører med de to mærker - det er erfaring!

Godkendelse af svar
Fra : denevigeuheldige

Dato : 09-03-12 03:06

Tak for svaret hjkofoed. Det blev conti.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-03-12 04:06

Selv tak, jeg tror du bliver glad for dem.