/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
formatere cd
Fra : jensviggo
Vist : 527 gange
21 point
Dato : 23-10-11 10:30

og hvordan formaterer man lige en cd nemmest........................................hvordan er dos kommandoerne til denne funktion.................

mvh

jensviggo

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-11 10:36

Der er ingen DOS kommandoer til en cd.
Den skal heller ikke formatteres før brug.

Der findes dog et forældet system med et program hvor man kan indrette en genskrivelig cd som et drev hvor der kan lagres filer, næsten som på et diskdrev. Men det er langsommeligt og kapacieten er sammenlignet med moderne disk umådelig langsom
Det eneste cd rigtig duer til er musik , eller til at tage billeder eller filer med i byen. Men her er et usb memory også bedre. Læg mærke til at mange bærbare computere i dag kommer uden cd drev.
De udgår.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-10-11 12:55

Hvis du anvender en RW CD formateres den når du sætter den i dit drev.

Hvis det ikke er en RW, skrives FAT tabel som sidste led i en skrivning og CD lukkes for flere data.

Mvh Benjamin

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 23-10-11 13:11

Det gør man ikke med en kommando.

vic200

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-11 13:49

jensviggo > hvorfor vil du formatere en CD

Kommentar
Fra : jensviggo

Dato : 23-10-11 14:05

jeg vil ikke formatere, med mindre det er nødvendigt, kan jeg bare slette, og fylde på, jeg snakker her om billeder fra dig. kam. som jeg vil bevare på en disk (cd)

mvh

jensviggo

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 21 point
Dato : 23-10-11 14:43

Der er almindeligvis 2 slags CD eller DVD

CD som der kan bruges til lager og hvor der kan fyldes på ad flere gange. Der bruges lidt plads hver gang man fylder på, så den CD vil virke mindre end de 600 / 700 Mb

CD RW som kan slettes og skrives på mange gange - de er lidt dyrere.

Det samme gælder DVD

Til billeder er en alm. CD / DVD den billigste gemme metode. Den koster jo få kroner.

Til bare at gemme billeder skal du bruge det som brænderprogrammet kalder DATACD

Hvis du ikke har Nero brænderprogram så er her et gratis program.
http://www.cdburnerxp.se/

Du skal ikke bekymre dig om formateringen.....................det gør programmerne selv automatisk.
Hvis du bruge det at kunne fylde på efterhånden, er det ikke sikkert at den CD /DVD kan læses af alle computere.

Jeg gemmer altid på harddisken og kopierer over på en CD / DVD på een gang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-10-11 14:52

Harddiske koster under 1kr pr gigabyte.

Cd koster flere gange så meget.

Så det billigste backupmedie er en harddisk.

Godkendelse af svar
Fra : jensviggo

Dato : 07-11-11 08:24

Tak for svaret Eyvind.