/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ubuntu
Fra : Pytten1510
Vist : 1125 gange
20 point
Dato : 18-10-11 19:18

Hej

Jeg har forsøgt at komme på min netbank fra min lille notebook, som kører med ubuntu 11.10. Får at vide at jeg mangler plugg-ins for at benytte siden...men kan ikke finde java til ubuntu ??? Tror det er den jeg mangler...

Nogen der har en løsning ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 20:00

Det lyder sandsynlig at du mangler Java, prøv at gå ind på Danske Banks test side for at om du er klar til netbank, hvis den melder alt OK så må vi lede efter fejlen et andet sted:
http://www.danskebank.dk/da-dk/Privat/Netbank/Support/Pages/Tjek-din-computer.aspx

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 20:05

Her er lidt du kan gøre for at komme nemmere på netbanken:
Åben Synaptic pakkehåndtering og klik på Søg (ikke Hurtig søg), skriv openjdk og tryk på Enter, marker alt der fundet til fjernelse og installerer Sun Java i stedet for, klik igen på Søg og skriv sun java og marker så sun-java6-jre, sun-java6-fonts og sun-java6-plugin til installering og klik Anvend for at installere pakkerne

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 18-10-11 20:11

Har lige forsøgt ovenstående link, men får beskeden ...ingen passende plugins fundet....

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 20:13

Prøv forslaget i nummer 2 indlæg

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 18-10-11 20:19

Kan ikke finde synaptic......

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 20:22

Oppe foroven, klik på System og klik på Administration, gå ned og klik Synaptic pakkehåndtering, du skal skrive din brugerkode for at åbne Synaptic

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 18-10-11 20:32

Har nu prøvet, men får beskeden Ikke fundet...der er ikke en softwarepakke med navnet .......i din nuværende kilder til software. Kan kun installere sun-javadb-common

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 20:50

Nu bliver det lidt mystisk, du skal kontrollere Software kilder fanebladet Anden software og sætte markering ved linjerne Ubuntu partner og Ubuntu partner (kildetekst) så burde du få vist Sun java i Synaptic når du har gen indlæst pakkerne.
Softwarekilder er måske ikke vist under Administration, så klikker du først på Indstillinger og klikker på Hovedmenu ovre i venstre side helt i bunden klikker du på Administration og sætter markering ved Software kilder, luk og prøv igen med Administration der skal Software kilder nu være vist og du indstiller under fanebladet Anden software som beskrevet ovenfor, luk Softwarekilder og åben igen Synaptic

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 20:51

Husk at afinstallere openjdk pakkerne før du installerer Sun java pakkerne

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 18-10-11 21:01

Når du har sat indstillinger i Softwarekilder som beskrevet ovenfor, så kan du åbne en Terminal og skrive
Kode
sudo apt-get update
og tryk på Enter du skal skrive din bruger kode, du kan ikke se at du skriver koden men efter at have skrevet så trykker du på Enter og alle tilgængelige pakker indlæses, når dit navn igen vises og markøren blinker så skriver du
Kode
sudo apt-get upgrade
og trykker Enter, nu opdateres Ubuntu og når markøren igen blinker så skriver du
Kode
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
og trykker på Enter, så installeres Sun java på computeren, på et tidspunkt skal du acceptere betingelser fra Sun, der skal du trykker tabulator tasten (den med en pil til både højre og venstre) for at markere OK og så trykke Enter endnu engang.
Måske synes du er nemmere med Synaptic

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 20 point
Dato : 18-10-11 21:31

Jeg håber det lykkes for dig, ellers er jeg her igen i morgen lige nu kalder dynerne

Godkendelse af svar
Fra : Pytten1510

Dato : 23-10-11 16:16

Tak for svaret o.v.n..
Jeg lukker tråden...har forsøgt, men kan ikke rigtig få det til at lystre...tak for hjælpen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-11 21:51

Jamen du kunne da bare forsætte med suplerende spørgsmål, vi skulle nok have fået det til at virke, måske jeg skulle have skrevet mere tydeligt hvad du skal gøre, synd du afslutter uden at have fundet en løsning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-11 16:15

Vi skal meget gerne have tilfredse Linux brugere og derfor skrev jeg privat til Pytten1510 som svarede at det var for ikke at spilde folks tid at svaret var blevet accepteret uden at der var kommet en løsning.
Derfor har jeg nu lavet en lille billedguide: http://peecee.dk/upload/view/333133
det er en zip mappe med 14 billeder, jeg har skrevet tekst på billeder og gjort det så godt som jeg lige kunne finde på, guiden er måske mangelfuld men så bør Pytten1510 skrive hvad der skal nærmere uddybes og jeg vil forsøge at komme med en bedre forklaring, jeg er på forhånd lidt nervøs for et billede som ikke er med, nemlig der hvor Sun-Java brugerbetingelser skal accepteres, men jeg er sikker på at Pytten1510 kommer på netbanken før eller siden.
I andre må gerne hente zip filen og se hvad jeg har skrevet, og i er velkomne til at komme med rettelser, filen bliver liggende på Peecee en måneds tid fra nu og derefter bliver den slettet på et tidspunkt hvor jeg har oprydningstrang.
Den med ikke at ville spilde folks tid - den holder altså ikke, det er jo derfor vi kan spørge og få svar på Kandu, netop ved at "spilde folks tid" som forhåbenlig ikke er spildt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-10-11 16:50

Nu har jeg lige set guiden igennem en gang mere og har fundet en fejl: Når der søges på: openjdk så kommer der en linje med Open Office eller Libre Office frem, den linje skal ikke markeres til fuldstændig fjernelse men forblive installeret

Der kan også nævnes en nemmere måde at søge efter Sun Java på, skriv: sun-java og klik på Søg, altså med bindestreg, i stedet for at skrive sun java i 2 ord, sun-java med bindestreg giver "kun" 16 resultater og de 4 linjer jeg har installeret er iblandt

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 26-10-11 14:06

Så er jeg i gang igen....og første problem er allerede opstået inden jeg er kommet i gang....har ikke samme skrivebord, og kan ikke finde ud af at ændre det....har en "stribe" i venstre side med menu'er....og går jeg i panelhjem, får jeg en masse muligheder...problemet er bare at jeg ikke får lov at se dem....kan ikke scroll, kan søge, men der kommer ikke valgmuligheden system...det er et fast billede..

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 26-10-11 14:33

Det er nu lykkedes mig at komme ind af "bagindgangen", spørg ikke hvordan.....men er kommet ind i synaptic - pakkehåndtering...jeg får valgmulighederne : sun-java-client ( er grøn), sun-javadb-common (grøn), sun-javadb-core, sun-javadb-demo, sun-javadb-doc, sun-javadb-javadoc....men ikke nogen af dem du nævner

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-11 16:19

Er dine indstillinger i orden? Se billede 06 og 07 igen og fortæl om dine indstillinger er som mine.
Du kan forsøge at installere fra en Terminal, klik på Programmer og på Tilbehør gå ud og klik på Terminal, efter dit navn: pytten@pytten computer ~ $ skiver du, nej du kopierer indholdet fra boksen herunder og sætter ind efter ~ $
Kode
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
og trykker på Enter tasten, du bliver bedt om dit kodeord og du kan ikke se at du indtaster koden, tryk så igen på Enter, sker der noget og hvad sker der?

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 26-10-11 18:59

Fanebladet Ubuntu-software:
Canonica-understøttet software med åben kildekode (main)
Software med åben kildekode vedligeholdt af fællesskabet (universe)
Proprietære drivere til enheder (restricted)
Software begrænset af ophavsret eller legale problemer (multiverse)
Kildetekst

Der er flueben i de 4 øverste

Hent fra: Server for Danmark

Fanebladet, Anden software:
Cd-rom med ubuntu 11.04 "natty Narwhal",understøttet officielt, begrænset ophavsret
Ikke-understøttede opdateringer
Ikke-understøttede opdateringer (kildetekst)
Canonical-partnere, software som Canonical pakker for sine partnere
Canonical-partnere(kildetekst), software som Canonical pakker for sine partnere
Uafhængig, udbydes af tredjepartsudviklere
Uafhængig(kildetekst), udbydes af tredjepartsudviklere

Der er flueben i de 4 sidste

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-11 19:43

Så skal du også kunne installere de nævnte Java, prøv igen at åbne Synaptic og denne gang klikker du på Rediger og på Opdater pakkeoplysninger, opdatering skal ske automatisk men det kan måske være fejlet.
Ellers prøv med Terminalen som beskrevet ovenfor, det er slet ikke så svært jeg har jo skrevet den nøjagtige linje i kodeboksen, træk markøren over og højreklik og vælg Kopier, sæt markøren lige ~ $ og højreklik og vælg Sæt ind, tryk på Enter, skriv din kode og tryk igen på Enter - hvad sker der så?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 26-10-11 19:47

Hvis det mislykkes så prøv at sætte markering ved disse også
Citat
Ikke-understøttede opdateringer
Ikke-understøttede opdateringer (kildetekst)
det burde ikke være nødvendig men der er jo problemer hos dig

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 27-10-11 10:07

Har nu forsøgt fra Terminal og får følgende besked:
Indlæser pakkelisterne....færdig
Opbygger afhængighedstræ
Læser tilstandsoplysninger....færdig
Pakken sun-java6-jre har ingen tilgængelig version, men der refereres til den i en anden pakke. Det kan betyde at denne pakke er blevet overflødiggjort eller kun kan hentes fra andre kilder

Pakken sun-java6-fonts har ingen tilgængelig version, men der refereres til den i en anden pakke. Det kan betyde at denne pakke er blevet overflødiggjort eller kun kan hentes fra andre kilder

E: Pakken sun-java6-jre har ingen installationskandidat
E. Kunne ikke lokalisere pakken sun-java6-plugin
E. Pakken sun-java6-fonts har ingen installationskandidat

Kan dette bruges til noget ??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 27-10-11 16:03

Citat
eller kun kan hentes fra andre kilder
prøv at skifte server måske vil det hjælpe, ind i Softwarekilder igen og under fanebladet Ubuntu software, der skifter du: Hent fra Server for Danmark til Hovedserver, du får mulighed for at skifte ved at klikke på linjen, det giver nogle flere muligheder og Java er jo udenlandsk

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 30-10-11 19:16

Har nu også forsøgt sidste forslag...dog uden at det afhjalp mit problem

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-10-11 19:53

Det er vist lidt besværlig at komme på netbank med den babycomputer
Vil du vente til næste weekend? Så vil jeg installere din udgave af Ubuntu på min bærbare og instille softwaren så jeg kan komme i netbanken, det er 11.10 du kører med ikke? Er det en Netbook Edition, det ser du ved at alle vinduer kører i fuld skærm, eller den "almindelige" Ubuntu 11.10?
Jeg tager skærmbilleder undervejs så du bagefter kan se hvordan jeg fik løst problemet

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 31-10-11 18:41

Ja, det kan godt vente...Det er Ubuntu 11.10....kører med fuld skærm 7". De er en Asus EeePC 701SD, iflg. markaten bagpå

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-11-11 23:15

Så gik der en weekend (ude at spise lørdag og til fødselsdag søndag) uden at jeg fik tid til at installere den nye Ubuntu, den er hentet men mangler at blive brændt på cd og installeret, hvis ugen ikke byder på for meget overarbejde så bliver det i løbet af ugen, jeg håber ikke du er blevet utålmodig fordi jeg plejer min omgangskreds i stedet for at sidde ved computeren

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 08-11-11 12:27

Hej o.v.n.

Naturligvis skal familie og venner plejes....jeg har tid til at vente....der er heldigvis andet end computere at "slås" med....smiler

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-11-11 21:19

Det er slet ikke så nemt fordi Ubuntu ikke bryder sig om Oracle som har overtaget Sun
Citat
Oracle JDK will not longer be released or supported with Oneiric, OpenJDK will be used instead. You will ofc still be able to manually install it and use it free of charge by downloading it from the Oracle download page.
så altså skal vi selv tilføje en linje i Software kilder, der er heldigvis Ubuntu nørder som har gjort arbejdet for os fordi danske banker i de fleste tilfælde vil have at vi bruger java fra Oracle tidligere Sun, prøv at åbne Software kilder og klik på Anden software, klik på Tilføj og kopier så linjen herunder og tilføj
Kode
ppa:ferramroberto/java
det er på Launchpad at jeg har fundet ud af hvordan jeg får Oracle/Sun Java på min Ubuntu computer:
https://launchpad.net/~ferramroberto/+archive/java
Når du har tilføjet linjen i Software kilder, så kan du i Terminalen skrive
Kode
sudo apt-get install sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java6-fonts
eller finde og installere fra Synaptic som beskrevet et sted længere oppe, jeg har tjekket linket til banken længere oppe og min computer er klar, vil du se billeder jeg tog undervejs? Så skriv

Kommentar
Fra : Pytten1510

Dato : 17-11-11 13:59

Alle mulige slags TAK herfra...det lykkedes og jeg er nu også på netbanken på "lille-putten"....tak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-11-11 15:52

Godt det lykkedes irriterende at Ubuntu er så besværlig med Sun java