/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
7'' x 7'' bjælke
Fra : VidenKan
Vist : 622 gange
20 point
Dato : 16-09-11 11:13

Hey,

Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvad dimensionen 7''x7'' for en bjælke står for?

På forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 30 point
Dato : 16-09-11 11:17

Ja, det er en træbjælke med kvadratisk tværsnit, altså 7 engelske tommer i højden og bredden (ca. 180 mm på hver led)
vh
pbp

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 16-09-11 11:20

Hej.

7 tommer på højde og 7 tommer på bredde, Dansk tomme = 2,615 cm, Engelsk tomme = 2,54 Cm.

Hilsen
Carner.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-09-11 11:34

Ak ja, de engelske tommer gav mange komplikationer i gamle dage med træ m.m.

De store industrimarkeder England, USA og Rusland brugte engelske tommer, hvor DK og andre brugte en anden standard.
Og selv det hårde kommuniststyre i Rusland hoppede hurtigt på de nye millimeter da de vandt indpas, hvor mange i USA stadig bruger tommer.

Jeg har en gammel reklametommestok fra en trælast hvor der både er mm samt danske og engelske tommer

Kommentar
Fra : VidenKan

Dato : 16-09-11 12:01

Mange tak for jeres svar :)

Godkendelse af svar
Fra : VidenKan

Dato : 16-09-11 15:27

Tak for svaret pbp_et.