/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Vand og VVS
#NavnPoint
3773 14761
bennymand.. 7918
pbp_et 6990
pallebhan.. 5552
Keldd 4833
transor 4068
Hejdu58 3787
Fijala 3125
smuller54 2625
10  e.c 2605
Gennemløbsvandvarmer + elvandvarmer
Fra : winetaster
Vist : 2413 gange
100 point
Dato : 12-09-11 09:14

Kan jeg kombinere en gennemstrømnings-el-vandvarmer og en tank-el-vandvarmer ?

Jeg havde tænkt mig at sætte gennemstrømnings-el-vandvarmeren FØR tank-el-vandvarmer, så sidstnævnte får forvarmet vand (fx 50 grader) samt kunne udligne eventuelle temperaturudsving fra førstnævnte.

Mvh W.

 
 
Kommentar
Fra : Snedig


Dato : 12-09-11 09:16

Hvorfor? Det giver ingen mening.

Kommentar
Fra : ole09186


Dato : 12-09-11 09:33

det kam du godt gøre men det giver ingen mening

Kommentar
Fra : transor


Dato : 12-09-11 09:43

Enig. Der er der ingen fornuftig grund til.
Det kunne hjælpe hvis beholderen er for lille, men så er løsningen i stedet en større eller to i serie, hvis det pladsmæssigt er nødvendigt.

Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 12-09-11 09:47

det eneste du får ud af det er en meget stor varmeregning. hvis vandet i din lagertank står og bliver koldt, skal du jo først have det fornyet med varmt vand inden du får varmt vand i hanen.
tåbelig ide efter min mening

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 12-09-11 12:17

Hvis din 1. vandvarmer ikke kan hæve temperaturen til over 50 gr. kan du godt hæve til 60 gr. med en el-vandvarmer som den 2. monteret i serie.

På denne måde kan 1. vandvarmer levere meget badevand og den 2. levere meget varmt vand i kort tid.
Sådan har jeg selv haft det kørende i forbindelse med en varmepumpe, som kun leverede 50 gr.

Husk at vand som kun opvarmes og holdes på 50 gr. kan indeholde Legionella bakterien som ikke er farlig at drikke - men farlig at indånde ..............altså ikke godt med vandbesparende brusere.

Kommentar
Fra : Snedig


Dato : 12-09-11 12:57

Læs netpatient:

Hvad er årsagen til Legionærsyge?

Årsagen til Legionærsyge skyldes bakterien Legionella Pneumophilia som er naturligt forekommende i overfladevand, floder, søer, spildevand og drikkevand. Bakterien kan ikke formere sig i sterilt vand men er ret sejlivet og kan modstå såvel klorin som opvarmning og nedkøling. Legionellabakterier har optimale betingelser i stillestående 20-45° C varmt vand og vil under sådanne forhold hurtigt formere sig.


Kommentar
Fra : winetaster


Dato : 13-09-11 10:16

Gennemstrømnings-el-vandvarmeren tændes kun ved større varmtvandsbehov.

Kommentar
Fra : Snedig


Dato : 13-09-11 13:00

Der er ingen ide i det. Det er mere fornuftigt at vælge tank med større kapacitet og/eller varmelegeme.

Med mindre du vælger særdeles kraftig gennemstrømningsvarmer får du ikke 50 grader ud af den. Men serie kobling af vandvarmere bruges lystigt i større installationer. Ikke mindst med gennemstrømningsvarmere. Der bruger man så bare kedelvand uden om spiralen istedet for en elpatron. Til husholdningsbrug, er kombinationen det rene galimatias. Fordres større kapacitet end en standardbeholder, vælges istedet lidt større industrimodel, eventuel med trefaset varmestav. Så fåes uproblematisk ret heftig brugsvandsforsyning. Kombineres f.eks 100 liters beholder med gennemstrømningsvarme, bør sidstnævnte op på ikke under 6 kW for at det hjælper bare nogenlunde. Det giver bare en dobbelt elinstallation. En ordentlig 200 liters tank med et ordentlig varmelegeme kan du formentlig styrt på den anden side af 300 liter fra. Øger du beholdertemperaturen til 65, øger du styrttapkapaciteten med omkring 25%.

Kommentar
Fra : Eyvind


Dato : 13-09-11 14:19

Der er vist lidt forvirring om hvad der skal laves og hvilket ønske der er og hvorfor.

Kommentar
Fra : Snedig


Dato : 13-09-11 19:30

Ja, det er jo det rene gætteri. Hvis det er fordi man har et stort badekar, så brug en stor beholder. Den anden konstellation med en beholder + gennemstrømningsvarmer giver ikke rigtig nogen mening til noget jeg kan komme i tanke om. Men snakker vi større kedel eller varmeinstallationer, er pladevekslere tit brugt, eller ved mindre peak-stærke installationer er svenskernes slingtanke intet mindre end geniale. De har stort set ingen brugsvandsindhold, og yder alligevel helt vildt. F. eks. på en 14 - 15 kW varmepumpe kan du styrttappe nærmest uendeligt på 6 brusere

Godkendelse af svar
Fra : winetaster


Dato : 15-09-11 12:30

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Snedig


Dato : 16-09-11 18:58

Ja så fatter man da slet ingenting.............Man kan så stadig gætte på formålet?!?!?

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste