|
| Akut hjælp til bindende bagbremse, Volvo Fra : illwill | Vist : 966 gange 200 point Dato : 27-04-11 22:26 |
|
Hej. For nogle dage siden skiftede jeg skiver og klodser hele vejen rundt. Ingen problemer. Men håndbremsen var rustet fast i højre side, så den virkede ikke. Jeg fik den løsnet med wd40 og så kom problemet. Håndbremsen virkede nu fint, men klodserne slipper ikke skiven i den side, så skive og hele fælgen bliver meget varm efter kørsel. Jeg troede så det var den integrerede håndbremsemekanisme i kaliperen der fejlede, hvorfor jeg idag har skiftet begge bagkalipre med nye. INGEN EFFEKT. Højre hænger stadig. Gliderne kører fint. Slæderne klodserne skal køre i er rengjort og smurt. Bremseslangen fejler intet, da klodserne ikke løsner sig når jeg løsner udluftningsskruen. Hvad i alverden kan der være galt. Jeg skal køre 100 km på motorvej i morgen aften, så jeg er efterhånden lidt presset. Har prøvet alt. Kan det være gliderne der er slidte og går skævt så den binder? Så snart jeg løsner boltene for enden af gliderne, slipper klodserne lidt... Nogle ideer?????
Hilsen Troels
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 27-04-11 22:41 |
|
Er problemet ikke at fjederkraften ikke kan trække håndbremsekablet tilbage.
Har du husket at montere fjeder korrekt ved kabletes tilslutning til kaliperen.
WD40 er sjældent en blivende løsning.
Jeg oplevede engang en bil hvor der var rust i nogje bøsninger, som holdt håndbremsekablet. De klemte så så hårdt om kablet at det ikke kunne glide frit. Selve det indre af kablet fejlede intet.
Det skulle så bare frigøres fra bøsningerne og ophænges på en anden måde.
| |
| Accepteret svar Fra : Beestone | Modtaget 210 point Dato : 27-04-11 22:53 |
|
Hvis glideren er spændt op mod en flade på hjulnavet, vil de ofte tilte en ganske lille smule så du får "skæv skuffe" syndromet hvor de gerne vil binde.
Fordi der kan være en lille rustkant hvor gliderne spændes op imod.
Ofte er der 2 opspændighuller beliggende i samme plan, så man kan holde en flad fil henover begge huller og plan slibe fladerne omkring hullerne rene for rust.
Problemet kan også være slidte glidere (eller søjlebolte), så får du igen skuffe syndromet.
Uanset : så må gliderne overhovedet ikke binde bare den mindste smule.
De SKAL glide fuldstændigt jævnt og ensartet.
Hvis de glider skæv vil klodserne binde.
| |
| Kommentar Fra : illwill |
Dato : 29-04-11 11:02 |
|
Transor @ Der sidder ingen fjeder ved håndbremsen - det hele er integreret i kaliperen. Håndbremsen fejler intet - det er nye kalipre og kablet kører frit.
Beestone @ Jeg har forsøgt med to nye brugte glidere uden effekt. For mig ser det ud som om det nærmere er de bøsninger gliderne kører i, der bliver slidt. Den ene er rusten indvendig. Jeg har gjort den fuldstændig ren, og det kører fint. Der er dog slør, men det er der tilsyneladene ved alle glidere på alle hjul.
Trimare46 @ Nope
Det er tilsyneladende klodserne der ikke slipper, og ikke stemplet. Kaliperen er nemlig let nok at trække ud over klodserne ved afmontering. Problemet er nu sendt videre til min mekaniker. De 100 km er overstået uden overdreven varmeudvikling. Vender lige tilbage med resultatet..
| |
| Kommentar Fra : illwill |
Dato : 29-04-11 16:05 |
|
Så er problemet løst !
Jeg ved ikke om det var det du mente Beestone, men der var rust mellem bøjlen man skruer gliderne ind i, og der hvor den er fastgjort til bilen. Du er i hvert fald den der kommer tættest på, så du far pointene
| |
| Godkendelse af svar Fra : illwill |
Dato : 29-04-11 16:06 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|